Od poniedziałku na trasie Lębork-Łeba zaczął kursować długo oczekiwany przez pasażerów autobus szynowy.
Cena biletu pozostanie taka sama jak przy przejeździe ok. 30-kilometrowej trasy do Łeby zwykłym pociągiem (6,80 zł), bo przewoźnik - PKP Przewozy Regionalne nie chce niczego zmieniać. Starosta Witold Piórkowski proponuje, aby Przewozy Regionalne obniżyły cenę do 5 złotych (mniej więcej taką stawkę przejazdu stosują kierowcy minibusów kursujących do Łeby, ale PKS jest tańszy o 50 groszy).
Są nawet pomysły na obniżenie kosztów, chociażby przez rezygnację z usług konduktora. Niestety, według zastępcy rzecznika prasowego PKP Tomasza Iżyckiego, nie wchodzi to w grę. Obniżka będzie możliwa tylko w przypadku dotacji z Urzędu Marszałkowskiego, jeśli zaś dotychczasowa cena nie zachęci podróżnych PKP planuje ograniczenie liczby połączeń.
Podobnie jak w przypadku pojazdu przeznaczonego na Podkarpacie, szynobus miał być przekazany przez Kolejowe Zakłady Maszyn Kolzam w Raciborzu pod koniec grudnia ubiegłego roku. Tak przewidywała umowa z Urzędem Marszałkowskim Województwa Pomorskiego w Gdańsku, który jest zleceniodawcą zamówienia. Opóźnienia wynikły z nierzetelności podwykonawców, którzy nie wywiązywali się z terminów dostaw. Kolzam zapłaci za zwłokę karę pieniężną.
Pojazd jest tańszy w eksploatacji niż tradycyjne pociągi. Poprawi komfort jazdy i skróci przejazd z Lęborka do Łeby do 45 minut. Jeździć będzie z prędkością 60 km/godz. przy maksymalnej prędkości pojazdu 100 km/godz., gdyż musi wpisać się w obowiązujący rozkład jazdy. Poza tym na zwiększenie prędkości nie pozwalają wyeksploatowane tory do Łeby. Na trasie Lębork-Łeba autobus szynowy ma jeździć tylko poza sezonem letnim, a więc tylko do 24 czerwca i później od 1 września.
Uroczysty przejazd promocyjny dla VIPów - w poniedziałek 7 czerwca (godzina 11.15). Pierwszy kurs pasażerski tego samego dnia o godzinie 15.13 z Lęborka. Później przewidywane są trzy pary przejazdów dziennie.
Szynobus kosztował 4 miliony 700 tysięcy złotych. Pieniądze na jego zakup pochodzą z budżetu centralnego (dotacja na zakup taboru kolejowego). Pojazd ma 73 miejsca siedzące (całkowita liczba miejsc - 172). Wyposażony jest w ruchome stopnie, które umożliwią pasażerom wsiadanie przy niskich peronach. W szynobusie są miejsca dla osób niepełnosprawnych oraz kabina WC z zamkniętym obiegiem.