Tym razem naprawdę ruszyły prace nad budową pierwszego odcinka tunelu szybkiego tramwaju pod krakowskim Dworcem Głównym PKP. Zdaniem ekspertów nie ma przeszkód technicznych, aby ukończyć inwestycję w terminie tj. do 16 listopada. Władze Krakowa mogą odetchnąć z ulgą, gdyż wtedy mają ruszyć prace nad budową Nowego Miasta, dla których niezbędne jest wykonanie tunelu od strony dworca.
Do tej pory turecka firma Gueris opóźniała z miesiąca na miesiąc start robót. Początkowo brakowało jej podwykonawców, gdyż nie chcieli oni współpracować za proponowane stawki (Gueris bardzo nisko wycenił koszt robót, dzięki czemu wygrał przetarg). Potem odwlekało się skompletowanie wszystkich niezbędnych pozwoleń. Reprezentująca Kraków Agencja Rozwoju Miasta powiadomiła nawet o sytuacji EBOiR i EBI, które współfinansują inwestycję. Gdyby Gueris nie wywiązał się z terminu, miałby spore problemy w innych przetargach w Europie.
Tymczasem prace na pierwszym, najważniejszym odcinku zaczęły się wreszcie posuwać we właściwym tempie. Przed gmachem Politechniki Krakowskiej w ogromnych i wciąż pogłębianych wykopach uwijają się robotnicy i ciężki sprzęt. W sobotę wylano betonem dwie pierwsze sekcje płyty dolnej tunelu, który prowadzić będzie od dworca PKP aż pod wiadukt na al. 29 Listopada. Kolejne z 23 sekcji wylewane będą w następnych tygodniach.
Według umowy wszystkie prace potrwają 33 miesiące. W tym czasie trzeba zmodernizować torowisko między rondami Kotlarskim a Mogilskim, to drugie przebudować na dwupoziomowe, przeprowadzić 1,6-kilometrowy tunel (od ronda pod ul. Lubomirskiego i dworcem PKP aż do wiaduktu na al. 29 Listopada), a następnie wybudować torowisko i pętlę przy ul. Kamiennej.
Szybki tramwaj będzie poruszał się po wydzielonym torowisku i na wszystkich skrzyżowaniach będzie miał pierwszeństwo przejazdu. (planowany jest montaż centralnego sterowania światłami). W przyszłości ma połączyć południowo-wschodnią część Krakowa z północną, przejeżdżając przez centrum. Budowa prowadzona jest w trzech etapach. Pierwszy
- z Kurdwanowa do ul. Wielickiej - powstał kosztem 52 mln zł w latach 1999-2000. W drugim, za 25 mln zł, zmodernizowano torowisko pomiędzy ul. Wielicką a Grzegórzecką. Trzeci, wart 33 mln euro, to budowa odcinka do ul. Kamiennej.