26 czerwca odbędzie się otwarcie odcinka kolejowego Koluszki - Łódź Widzew. „PKP Energetyka” jako lider konsorcjum, jest odpowiedzialna za projekt „Modernizacja linii kolejowej Warszawa – Łódź”.Wraz ze zmienionym rozkładem jazdy od 16 czerwca, włączony został do ruchu nowy odcinek torów. Pasażerowie odczuli korzystną różnicę - zmieniła się prędkość pociągów i tym samym czas przejazdu. A będzie jeszcze lepiej.
Umowa na realizację kontraktu została podpisana 8 sierpnia 2006 roku w siedzibie spółki PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Za realizację robót odpowiedzialne są firmy: „PKP Energetyka” Spółka z o.o., która występuje w roli lidera konsorcjum oraz jego uczestnicy tj. FEROCO S.A. (dawniej Przedsiębiorstwo Robót Komunikacyjnych S.A.) z Poznania, Przedsiębiorstwo Napraw Infrastruktury Sp. z o.o. z Warszawy, „Torpol” Sp. z o.o. z Poznania, Pomorskie Przedsiębiorstwo Mechaniczno - Torowe Sp. z o.o., Przedsiębiorstwo „Agat” Sp. z o.o.
Wartość zamówienia wyniosła 381 mln zł i w 75% jest sfinansowane z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Tym samym jest to jedna z największych polskich inwestycji infrastrukturalnych finansowanych z funduszy unijnych.
Całość prac podzielono na dwa etapy. Pierwszy z nich objął modernizację odcinka Skierniewice – Łódź Widzew. Prace na tym odcinku były realizowane w ramach systemu „projektuj i buduj”. Objął on trzy kontrakty na zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych na odcinkach: Skierniewice – Koluszki i Koluszki – Łódź Widzew oraz na instalację sterowania ruchem kolejowym w Lokalnym Centrum Sterowania Koluszki.
W ramach modernizacji odcinka Koluszki-Łódź Widzew wykonane zostały następujące zadania:• na stacjach: Koluszki i Gałkówek – modernizacja układów torowych, przebudowa peronów, zainstalowanie nowych lub modernizacja istniejących urządzeń sterowania ruchem i łączności, modernizacja urządzeń informacji dla podróżnych;
• na przystankach osobowych: Żakowice, Justynów, Bedoń i Łódź Andrzejów – modernizacja układów torowych, peronów i oświetlenia, zainstalowanie urządzeń informacji dla podróżnych;
• na szlaku Pękowice – Gałkówek – Łódź Andrzejów – Łódź Widzew – poprawa geometrii torów w celu dostosowania do zakładanej prędkości, poszerzenie międzytorza oraz modernizacja urządzeń samoczynnej blokady liniowej i samoczynnej sygnalizacji przejazdowej do działania przy maksymalnej prędkości pociągów 160km/h;
• modernizacja urządzeń i budynków podstacji trakcyjnej Łódź Widzew i kabiny sekcyjnej w Bedoniu;
• modernizacja lub montaż nowej sieci trakcyjnej nad wszystkimi modernizowanymi torami na szlakach i stacjach;
• modernizacja 13 przejazdów kolejowo-drogowych i przejść dla pieszych, w tym ich nawierzchni, odwodnienie, oświetlenia i urządzeń przejazdowych;
• modernizacja mostu (nad rzeką Miazga) i kładki dla pieszych (na stacji Gałkówek
z dostosowaniem do korzystania przez osoby niepełnosprawne) oraz 13 przepustów;
• wybudowanie tunelu dla podróżnych na stacji Koluszki i likwidacja istniejącej kładki;
• budowa lub modernizacja 15 budynków obsługi technicznej.
Dzięki tym pracom pociągi będą mogły osiągać prędkość 140-160 km/h, a w przypadku taboru z wychylnym nadwoziem – 160km/h. Dla podróżnych oznacza to skrócenie czasu jazdy (dla porównania obecnie czas przejazdu na odcinku Skierniewice – Łódź Widzew wynosi 69 minut, po modernizacji to będzie tylko 32 minuty). Na odcinku Warszawa – Łódź modernizacja zapewni szybkie i bezpieczne połączenie dwóch największych aglomeracji miejskich w Polsce a czas przejazdu skróci się ze 128 do 69 minut. Jest to duże udogodnienie na tak uczęszczanej linii. Poprawi się również bezpieczeństwo, standard i komfort podróżowania dzięki zastosowaniu nowoczesnych rozwiązań technicznych i urządzeń oraz dostosowaniu obiektów dla osób niepełnosprawnych. Łączy się z tym także poprawa bezpieczeństwa na przejazdach kolejowych.
Zakres prac wykonanych przez „PKP Energetyka” na odcinku Koluszki - Łódź Widzew to między innymi: budowa nowej sieci trakcyjnej od Koluszek do stacji Łódź Widzew wraz z przebudową sterowania odłącznikami sieci trakcyjnej, modernizacja oświetlenia stacji, peronów, przejazdów kolejowych, wykonanie ogrzewania rozjazdów EOR, wykonanie instalacji w obiektach kubaturowych na całej linii. Ponadto modernizacja podstacji trakcyjnej (PT) Łódź Widzew i kabiny sekcyjnej KS Bedoń, wykonanie linii zasilającej z elektrociepłowni EC-4 do PT Łódź Widzew, budowa linii potrzeb nietrakcyjnych LPN 15 kV na odcinku PT Łódź Widzew – Koluszki.
Drugi etap, którego zakończenie przewidywane jest na 2012 rok to roboty mające na celu unowocześnienie odcinka linii Warszawa Zachodnia – Skierniewice oraz Łódź Widzew – Łódź Fabryczna. Koszt tego etapu to ponad 1 mld zł.