Pierwsze przymiarki do utworzenia Szybkiej Kolei Miejskiej w Szczecinie miały miejsce już w latach 70-tych. Do projektu powrócono w 2002 roku, jednak bez rezultatów - poinformował portal stetinum.pl. Czy pomysł ma szansę wyjścia z fazy planowania do realizacji?
Jednym z warunków realizacji przedsięwzięcia, jest utworzenie jednej spółki transportowej w mieście oraz opracowanie strategicznego modelu komunikacji miejskiej. SKM w Szczecinie miałaby bazować na istniejącej sieci torów kolejowych, z opcją wybudowania kilku łączników, umożliwiających dojazd do większości osiedli. Obecne opracowanie koncepcji utworzenia szybkiej kolei, wykonał Adam Fularz z Instytutu Promocji i Rozwoju Kolei, który przedstawił ją w szczecińskim magistracie.
- To było wstępne studium wykonalności inwestycji. Projekt spotkał się z zainteresowaniem władz miasta, jednak zabrakło konkretów. Zaproponowaliśmy wykorzystanie tramwajów dwusystemowych, które mogą poruszać się zarówno po torach tramwajowych jak i kolejowych. Jest to rozwiązanie tańsze, niż w przypadku wykorzystania dwóch środków transportu - powiedział Fularz.
Opracowanie przewiduje wprowadzenie cyklicznych przejazdów kolejki na 4 trasach, „na kształt niemieckiego S-Bahn”. Linie miałyby być obsługiwane przez dwusystemowe tramwaje, które mogą jeździć po torach kolejowych, jak i tramwajowych. Rozkład byłby cykliczny, żeby ułatwić pasażerom korzystanie z komunikacji.
Na razie jednak to wszystko, to tylko wstępna koncepcja, która ma małe szanse przejścia do etapu realizacji, ze względu na silne lobby przewoźników autobusowych, którzy są temu przeciwni - możemy przeczytać na portalu stetinum.pl
Więcej