Jak donosi serwis informacyjny „LubelskaKolej.net” jest szansa na ocalanie pozostałości „hrubieszowskiej wąskotorówki”. Jest deklaracja, że PKP S.A. nieodpłatnie przekaże majątek Staroście Hrubieszowskiemu. Ten zaś udostępni go zainteresowanym samorządom lokalnym – miastu Hrubieszów i gminom Hrubieszów i Werbkowice.
Szansa za zachowanie pozostałości jednej z dawnych kolei dojazdowych PKP (pierwsza to obecna Nadwiślańska Kolej Wąskotorowa) położonych na terenie województwa lubelskiego to duża zmiana. Przez wiele ostatnich lat z doniesienia z tego terenu nie napawały optymizmem. Widoczne działania zarządcy obiektu ograniczały się do fizycznej likwidacji budynków (ostatnio bodajże na stacji Werbkowice Wąskotorowe). Na szlaku Werbkowice – Gozdów można było zobaczyć ślady po znikających elementach infrastruktury kolejowej takich jak szyny czy drewniane słupy telegraficzne. Zapewne gdyby nie ochrona konserwatora zabytków, z dawnej Hrubieszowskiej KD pozostałyby jedynie nasypy oraz budynki, obecnie zamieszkałe głównie przez byłych pracowników kolei.
Jednak jak donosi portal „LubelskaKolej.net” jest szansa na zachowanie pozostałości po kolei wąskotorowej. Nastąpiło zbliżenie stanowisk różnych stron procesu przekazania majątku PKP na rzecz samorządu, do czego przyczynił się także Zakład Linii Kolejowych w Lublinie. Według zapowiedzi Powiat Hrubieszowski przejąłby od PKP SA nieruchomości, a następnie udostępnił zainteresowanym gminom. Te ostatnie, korzystając ze środków zewnętrznych na rozwój turystyki, mogłyby stworzyć produkt turystyki aktywnej z wykorzystaniem pozostałości po sieci kolei dojazdowej. W serwisie informacyjnym opisana została propozycja uruchomienia kolei drezynowej na odcinku Werbkowice – Hrubieszów (na trasie znajduje się m.in. malownicza przeprawa przez rzekę Huczwa), wykorzystania nasypów pod ścieżki rowerowe, a rejon dawnego mostu na wymienionym cieku mógłby stanowić dobre miejsce na przystań kajakową.
Więcej
Hrubieszowska Kolej Dojazdowa powstała w okresie I wojny światowej. Linia Włodzimierz Wołyński - Hrubieszów – Uhnów wybudowana została z inicjatywy państw centralnych do celów militarnych. W okresie międzywojennym została rozbudowana i weszła w skład struktur PKP. Posiadała odgałęzienia m.in. do Matcza w Lasach Strzeleckich, Wojsławic oraz Wożuczyna. Prowadzono na niej ruch towarowy i pasażerski, jednak ten ostatni ograniczony to wybranych odcinków. Po II wojnie światowej nastąpił okres największych przewozów. Trwało to do przełomu lat 60. i 70., kiedy zainteresowanie koleją zaczęło spadać. Na przełomie lat 80. i 90. podjęto decyzję o likwidacji Hrubieszowskiej Kolei Dojazdowej i rozpoczęto rozbiórkę linii kolejowych wraz z infrastrukturą towarzyszącą. Przed całkowitą likwidacją torów na HKD uchronił wpis do rejestru zabytków odcinka Werbkowice – Hrubieszów. Nie zapobiegł on jednak powolnej dewastacji i tego odcinka.