Partnerzy serwisu:
Biznes

Syryjczyk: Nakłady na kolej w Polsce są za niskie

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

egoe
EIB
Kolster
SKODA
PCC Intermodal

Data publikacji:
23-12-2010
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
money.pl. 23 grudnia 2010

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Syryjczyk: Nakłady na kolej w Polsce są za niskie
Nie chcę komentować decyzji personalnych, ale trzeba sobie uzmysłowić proporcję nakładów na inwestycje i dofinansowanie przewozów na kolei. W Polsce są one stosunkowo niskie na tle innych krajów europejskich. Gdyby za takie pieniądze Deutsche Bahn musiało funkcjonować, to nie wyglądałoby wiele lepiej od PKP w obecnej sytuacji - mówi w rozmowie z portalem "money.pl" Tadeusz Syryjczyk, były minister transportu.

- Polska kolej dla rządu jest jedną z najtańszych w Unii Europejskiej. Przez długi czas nie dawano prawie nic na infrastrukturę. Teraz nakłady są większe, ale nadal proporcja wydatków na drogi i koleje w Niemczech wynosi 60 do 40, a u nas kształtuje się w granicach 80 a nawet więcej na drogi i reszta na koleje. Jeśli krytykujemy kolejarzy to musimy być obiektywni i zobaczyć ile na nich płacimy. Z jednej strony jako pasażerowie, a z drugiej jako podatnicy - i co za to mamy. A w porównaniu z innymi państwami płacimy bardzo mało. Próbuję sobie wyobrazić, co by było gdyby kolej francuska, która ma dotacje na poziomie 0,75 PKB Francji dostała tyle, co kolej w Polsce. Czy byłaby w stanie funkcjonować normalnie. Oczywiście nie jestem też za tym, żeby bezkrytycznie dotować wszystko co popadnie - tłumaczy w portalu "money.pl" Syryjczyk.

- Cała ta mitologia, że jest źle przez to, że jest wiele spółek jest fałszywa. Prywatyzacja kolei i stworzenie bardziej komercyjnych struktur nie zaszkodziło, a wręcz przeciwnie. Wbrew powszechnym wyobrażeniom Deutsche Bahn to również nie jest jedna spółka. To jest szereg grup. Są w Niemczech także prywatni przewoźnicy i landy mogą robić przetargi na wykonywanie niektórych usług. Podstawowym problemem w Polsce nie jest wielość, choć niepotrzebnie wydzielano dworce i niektóre elementy z infrastruktury. Poważniejszym problemem jest to, że kolej przez wiele lat była instytucją zbiurokratyzowaną i prawie zmilitaryzowaną. W dodatku była dotowana i nie miała konkurencji w transporcie towarowym. Przez to można było dyktować ceny i w ten sposób pokrywać deficyt w innych przewozach. To się jednak skończyło, bo jest transport samochodowy i konkurencja w tej dziedzinie. PKP nie mogło więc już wewnętrznie dotować przewozów pasażerskich - powiedział dla portalu "money.pl" Tadeusz Syryjczyk.

Więcej

Partnerzy działu

egoe
EIB
Kolster
SKODA
PCC Intermodal

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Dworzec w Lublinie z patronem

Pasażer

Dworzec w Lublinie z patronem

Redakcja/inf. pras. 22 lipca 2023

Dworzec w Rzepinie jeszcze poczeka na dokończenie robót

Infrastruktura

Łódź Kaliska: Dworzec tymczasowy od września

Pasażer

PKP SA chcą przebudować dworzec w Lubartowie

Infrastruktura

PKP SA chcą przebudować dworzec w Lubartowie

Witold Urbanowicz 12 lipca 2023

PKP SA przymierzają się do remontu dworca w Rudawie

Infrastruktura

Zobacz również:

Dworzec w Lublinie z patronem

Pasażer

Dworzec w Lublinie z patronem

Redakcja/inf. pras. 22 lipca 2023

Dworzec w Rzepinie jeszcze poczeka na dokończenie robót

Infrastruktura

Łódź Kaliska: Dworzec tymczasowy od września

Pasażer

PKP SA chcą przebudować dworzec w Lubartowie

Infrastruktura

PKP SA chcą przebudować dworzec w Lubartowie

Witold Urbanowicz 12 lipca 2023

PKP SA przymierzają się do remontu dworca w Rudawie

Infrastruktura

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5