Inwestycje w kolej miejską i aglomeracyjną mogą być skutecznym środkiem w walce z wykluczeniem transportowym – mówił podczas Polsko-Szwajcarskiego Dnia Innowacji członek zarządu Stadler Polska Arkadiusz Świerkot. Jak dodał, kolejnym etapem w rozwoju polskiej kolei będzie stopniowe odchodzenie od napędu spalinowego. Stadler jest gotów do udziału w postępowaniach na pojazdy z napędem alternatywnym.
Przedstawiciel Stadlera zastanawiał się nad przyczynami, dla których Polacy rzadko (dwukrotnie rzadziej od Czechów i aż ośmiokrotnie – od Szwajcarów) korzystają z kolei. – W Polsce mamy całkiem dobrze rozwinięte połączenia segmentu IC. Obszarem z potencjałem do rozwoju jest korzystanie z kolei na co dzień w podróżach do pracy czy szkoły – postawił diagnozę. Zdaniem Świerkota to właśnie kolej lokalna, regionalna czy aglomeracyjna może odegrać największą rolę w walce z wykluczeniem transportowym.
– Mamy w Polsce zaledwie dwa duże systemy miejskiej komunikacji kolejowej: SKM Warszawa i SKM Trójmiasto. A przecież systemy takie sprawdzają się nie tylko w wielkich aglomeracjach. Zurych liczy zaledwie nieco ponad 400 tys. mieszkańców, a system S-Bahn jest w nim bardzo dobrze rozwinięty – argumentował. Również w Polsce, według Świerkota, potencjalne potoki pasażerskie dla takich systemów są duże. Wystarczy je zagospodarować, proponując „codziennym” pasażerom dobre rozwiązania.
Członek zarządu Stadler Polska odniósł się też do Nowego Zielonego Ładu. – Wyznaczony w nim cel – neutralność klimatyczna Europy w 2050 r. – to wyzwanie także dla polskiej kolei. Już dziś jest ona ekologiczna, jednak będzie musiała nadal się zmieniać i szukać alternatywnych źródeł napędu. Oznacza to w praktyce rezygnację z trakcji spalinowej na rzecz pociągów akumulatorowych czy z napędem wodorowym – przekonywał. Jego zdaniem upowszechnienie się tego typu przetargów w Polsce jest kwestią czasu.
Według Świerkota pierwsze kroki w tym kierunku można obserwować już dziś. – W przetargach Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej, Kolei Mazowieckich, Tramwajów Warszawskich czy Metra Warszawskiego pojawiły się takie kryteria oceny ofert, które sprzyjają pojazdom efektywnym energetycznie i lekkim. To pierwszy krok w kierunku Nowego Zielonego Ładu. Z czasem pojazdy zużywające mniej energii staną się standardem – ocenia. Na razie Stadler bierze udział w przetargu kolei węgierskich MAV na 30 pojazdów z napędem alternatywnym.
Konferencja
Polish-Swiss Innovation Day odbywa się cyklicznie już od kilku lat. Jest to cykl niekomercyjnych konferencji tematycznych organizowanych od 2015 roku przez Ambasadę Szwajcarii oraz Polsko-Szwajcarską Izbę Gospodarczą. Celem konferencji jest umożliwienie wymiany doświadczeń między Polską i Szwajcarią w obszarach kluczowych dla rozwoju społeczeństwa i wymagających innowacyjnych rozwiązań.