NUMER 01-02/2019
NUMER 01-02/2019
JUŻ W SPRZEDAŻY
Temat numeru:
Konkurencja na kolei
szukaj
Śledź nas:

Świechowicz: Mamy jeszcze dużo czasu by opracować pociągi KDP

| Jakub Madrjas 13.07.2017 202

Świechowicz: Mamy jeszcze dużo czasu by opracować pociągi KDP
Fot. Pesa
Kolej Dużych Prędkości określany jest cywilizacyjnym projektem. Jednak, żeby miał znaczący wpływ na duży rozwój naszego kraju, do jego realizacji potrzebujemy polskich firm. Czy te są technicznie gotowe na uczestniczenie w realizowaniu Kolei Dużych Prędkości w Polsce? Rozmawiamy o tym z Robertem Świechowiczem, nowym prezesem Pesy Bydgoszcz.
Jakub Madrjas, "Rynek Kolejowy": Prezes PKP S.A. Krzysztof Mamiński zapowiedział, że PKP Intercity powróci do zakupu elektrycznych zespołów trakcyjnych, ale w nowej formule – z dwuletnim okresem testów przed wprowadzeniem do eksploatacji. Podoba się panu ta idea?

Robert Świechowicz, prezes Pesy Bydgoszcz: Oczywiście że tak. Proces budowy pojazdu ma wiele etapów i jego testowanie jest tylko jednym z nich. Kluczowe jest ustalenie, czego będzie oczekiwał zamawiający za pięć lat, bo żaden producent nie jest w stanie tego przewidzieć. To wie tylko przewoźnik i to tylko w sytuacji, gdy ma opracowaną i zatwierdzoną strategię.

To widać na przykładzie Internetu w Pendolino, którego nie przewidziano w specyfikacji.

Pendolino jest świetnym przykładem na to, o czym mówię, ale nie chodzi nawet o Internet. To jest pociąg trójsystemowy, o prędkości maksymalnej 250 km/h, przystosowany do montażu wychylnego pudła, a przez to ciasny. Te wszystkie funkcje nie są wykorzystywane. Za wyjątkiem krótkiego odcinka, na którym Pendolino osiąga prędkość 200 km/h, te same funkcje mógłby z powodzeniem spełniać Dart. Dlatego tak ważny jest ten etap dostosowywania produktu. Bardzo często założenia klienta podlegają modyfikacji i to jest naturalne. Okres uzgodnień i udoskonaleń projektu jeszcze przed prototypowym egzemplarzem jest najważniejszy i jeśli to on będzie trwał dwa lata – a zakładam, że o to chodzi prezesowi Mamińskiemu – to jest to to, o czym na kolei marzyliśmy. Wszystko zaczyna się od potrzeb – nie buduje się rakiety po to, żeby dopiero myśleć, dokąd będziemy nią latać.

Minister Adamczyk wznowił dyskusję na temat kolei dużych prędkości w Polsce. Jest pan za?

Jestem jak najbardziej za dyskusją na ten temat. To wbrew pozorom podobny przypadek jak to, o czym przed chwilą mówiliśmy, czyli kwestia potrzeb. Trzeba zadać szereg pytań – na temat kosztów projektu, na temat liczby potencjalnych pasażerów czy na temat ceny biletów, bo mogą być droższe niż lotnicze. Trzeba poznać wszystkie założenia, trzeba zobaczyć, dlaczego kolei dużych prędkości nie rozwinęła się w takim stopniu w Niemczech jak we Francji. Gdy odpowiemy sobie na te pytania, będziemy mogli stwierdzić, czy ten projekt warto realizować. Bez dokładnych analiz będą to tylko spekulacje.

A czy dla polskich producentów byłaby to szansa, czy zagrożenie? Nie dysponujemy pociągiem mogącym rozwijać planowaną dla linii KDP prędkość 350 km/h.

Budowa kolei dużych prędkości jako proces zbliżona jest do budowy autostrady. Najpierw należy wykonać prace studialne, wytyczyć szlaki, wykupić grunty… Dopiero potem można przystąpić do samej budowy, a jeszcze potem trzeba zabudować signaling, który jest kluczowym elementem KDP, i uruchomić cały system, bo tego nie da się zrobić odcinkami. Dopiero wtedy na torach postawimy te nasze „pudełka”, jako ostatni element tego długiego procesu. Mamy zatem wystarczająco dużo czasu na to, by opracować produkt, który będzie odpowiadał na te potrzeby.

Zapraszamy do przeczytania również pierwszej części rozmowy z nowym prezesem Pesy na temat przyszłości spółki.
Wiesz na ten temat więcej?
.

Podziel się tym z innymi:

Więcej z regionu:

Polska (42654)
 
POLECANE WIADOMOŚCI
WYŚWIETL WIĘCEJ WIADOMOŚCI

 

Biznes
PARTNERZY DZIAŁU


Wiecej z regionu:

Polska (42654)

Podziel się ze znajomymi:
KATALOG KOLEJOWY
BĄDŹ NA BIEŻĄCO:
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
RYNEK KOLEJOWY 01-02/2019
NUMER 01-02/2019
W najnowszym numerze miesięcznika podsumowujemy 2018 rok na kolei i jak zawsze – stawiamy pytania o przyszłość. Wspólnie z RBF piszemy o konkurencji kolei, a także o potrzebie waloryzacji kontraktów na budowach. Rozmawiamy m. in. z J. Malinowskim, prezesem ŁKA i K. Magierowskim, prezesem KZŁ. Zapraszamy do lektury!

 

Śledź nasze wiadomości:

Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.
współpraca

 Rynek Lotniczy Transport Publiczny Rynek Infrastruktury IAB Polska ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | BM5