Supernowoczesny elektrowóz BR 189 miał w dniu 5 lipca 2007 roku premierę na polskich torach. Już od półtora roku ta jedna z najnowocześniejszych na świecie wielosystemowych lokomotyw, produkowana przez koncern Siemens, przechodzi w Polsce szereg prób i badań. 29 maja br. Urząd Transportu Kolejowego wydał certyfikat dopuszczający ją do eksploatacji na polskich torach.
Pojawienie się na naszych torach pierwszej tak nowoczesnej lokomotywy, to milowy krok do podniesienia rangi polskiego kolejnictwa w Unii Europejskiej.
Przełom pod semaforemLokomotywa BR 189 będzie pierwszym elektrowozem wielosystemowym produkowanym seryjnie na polski rynek. Produkcja BR 189 w fabryce Siemensa (
więcej szczegółów) w Monachium ruszyła w 2003 r. Do tej pory wybudowano (dla Niemiec, Austrii, Szwajcarii, Włoch i Słowenii) blisko 150 lokomotyw tego typu, dostosowanych do potrzeb operatora. Istnieją dwie wersje BR 189: do pociągów towarowych (maksymalna prędkość 140 km/h) i pasażerskich (230 km/h). W klimatyzowanych i wyciszonych kabinach maszynisty znajdują się automatyczne systemy sterowania jazdą, które dostosowują się do sposobów zabezpieczania ruchu (semafory, rozjazdy, przejazdy) w każdym kraju, do którego lokomotywa wjeżdża.
Elektrowozy BR 189 powinny służyć właścicielom co najmniej przez 30 lat. W tym roku BR 189 uzyskała także dopuszczenie do ruchu w Szwecji i Chorwacji.
Dlaczego wejście BR 189 na polski rynek ma tak wielkie znaczenie? W Unii Europejskiej istnieją aż cztery systemy zasilania lokomotyw: dwa na prąd stały i dwa na zmienny. Inny system funkcjonuje w Polsce (prąd stały o napięciu 3 kV), inny w Niemczech (prąd zmienny 15 kV 16 2/3 Hz), inny w Czechach i na Słowacji (prąd stały 3 kV i 25 kV 50 Hz). W Europie Zachodniej od dawna standardem jest wykorzystywanie lokomotyw wielosystemowych, które eliminują konieczność postojów na granicach. Lokomotywy BR 189 obsługują np. linie Werona - Monachium czy Brescia - Bazylea. A u nas? W pociągach Eurocity z Warszawy do Berlina zmienia się lokomotywę w Rzepinie, a do Pragi i Wiednia - w czeskich Petrovicach. Do granicy składy prowadzone są jednosystemowymi elektrowozami EP 09 - wciąż najnowocześniejszymi w Polsce, choć najstarsza z tych lokomotyw ma już 21 lat.
Pojedyncze elektrowozy wielosystemowe posiadają w Polsce jedynie prywatni przewoźnicy towarowi. Biorąc jednak pod uwagę, jak szybko rozwija się rynek prywatnych przewozów towarowych, liczba tych lokomotyw jest absolutnie niewystarczająca. Brak elektrowozów wielosystemowych to nie tylko problem kilkunastu minut postoju na granicy czy kosztownego wynajęcia lokomotywy (a więc i maszynistów) w innym kraju. To przede wszystkim gorsza pozycja przetargowa polskich przewoźników w negocjacjach z zagranicznymi partnerami.
Dzięki BR 189 ta sytuacja zmieni się diametralnie. Nowy rozdział w historii polskiego kolejnictwa należy liczyć od 29 maja 2007 r., kiedy to BR 189 otrzymała od UTK
certyfikat dopuszczający do ruchu. W dokumencie nr T/2007/0112 czytamy m.in.: „Badania typu pojazdu zostały wykonane i dały wynik pozytywny. (…) Świadectwo dotyczy przeprowadzenia prób eksploatacyjnych lokomotywy elektrycznej typu BR 189 VH realizowanych na infrastrukturze kolejowej PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Próby eksploatacyjne powinny być wykonane zgodnie z porozumieniem zawartym przez Instytut Pojazdów Szynowych w Poznaniu, CTL Logistic SA, Siemens Sp. z o.o. Transportation System, PKP Przewozy Regionalne Sp. z o.o oraz PKP Polskie Linie Kolejowe SA”. Świadectwo jest ważne do 30 czerwca 2008; później BR 189 powinna otrzymać dopuszczenie bezterminowe. Dodajmy, iż w Polsce, podczas prób i badań przed otrzymaniem certyfikatu BR 189 przejechała łącznie ponad 10 000 km.
Ta jedna z najnowocześniejszych lokomotyw na świecie będzie jeździła po polskich i europejskich szynach pod sztandarami największej prywatnej firmy przewozów kolejowych w Polsce – CTL Logistic S.A.
Siemens w PolsceW Polsce koncern Siemensa reprezentowany jest przez kilkanaście firm handlowych, usługowych i produkcyjnych, zatrudniających w sumie około 4,5 tysiąca osób. Rolę koordynacyjną wśród nich pełni spółka regionalna koncernu, Siemens Sp. z o.o., której branże oferują rozwiązania i produkty różnym sektorom rynku i gałęziom gospodarki. Jedną tych branż jest Transportation Systems, oferująca produkty służące unowocześnianiu oraz podnoszeniu bezpieczeństwa i konkurencyjności na polskich szlakach kolejowych. Produkty Siemensa wyróżnia to, iż łączą one ponad półtorawieczne doświadczenie firmy z nową myślą technologiczną rodem ze współpracujących z Siemensem polskich ośrodków badawczych, m.in. z Politechniki Warszawskiej. Dzięki tej współpracy powstające nowoczesne produkty i technologie są nie tylko nowoczesne, ale i w pełni dostosowane do rodzimych uwarunkowań. Stawiając na bliską współpracę ludzi nauki i biznesu, Siemens tworzy produkty oparte na doświadczeniu firmy, ale zaprojektowane przez polskich naukowców i z myślą o polskich użytkownikach. Sztandarowym przykładem współpracy Siemensa i Politechniki Warszawskiej w zakresie automatyki kolejowej, jest system sterowania ruchem kolejowym
ILTOR-2.
Siemens Transportation System oprócz elektrowozów wielosystemowych produkuje także m.in. supernowoczesne zespoły trakcyjne do jazdy z dużymi prędkościami, pociągi przystosowane do eksploatacji na liniach podmiejskich, wagony metra i tramwaje, a także automatykę kolejową – blokady samoczynne do sterowania ruchem kolejowym, automatycznie sterowane przejazdy kolejowe, systemy sterowania ruchem.


* Fot. Siemens.