Partnerzy serwisu:
Biznes

Stawki dostępu do infrastruktury transportowej - będzie rewolucja?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

egoe
EIB
Kolster
SKODA
PCC Intermodal

Data publikacji:
08-05-2009
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
wnp.pl (Piotr Stefaniak), 7 maja 2009

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Stawki dostępu do infrastruktury transportowej - będzie rewolucja?
W najbliższych latach kraje unijne powinny radykalnie zmienić stawki dostępu do infrastruktury transportowej. W ich cenie będą uwzględnione priorytety zrównoważonego rozwoju transportu, uwzględniające interesy energetyczne i środowiska naturalnego.

Dziś sektor transportu zużywa 1/3 całkowitej energii w UE (z wyjątkiem morskiego i rurociągami). Najwięcej, bo aż 83 proc., pochłania transport drogowy, a do 2030 roku jego zapotrzebowanie energetyczne wzrośnie o 30 proc. Choć istotnie poprawiła się wydajność energetyczna silników samochodowych, to jednak równoczesny wzrost liczby ciężarówek zniwelował z „naddatkiem” tamten postęp. W efekcie zwiększyła się całkowita ilość emisji wytwarzana przez sektor transportu. Już w 2005 r. był on odpowiedzialny za 24,1 proc. ogółu emisji gazów cieplarnianych (CO2, CH4 i N20).

- Tymczasem Parlament Europejski przyjął w grudniu ub.roku pakiet klimatyczny, a w nim program energetyczny. - przypomina prof. Monika Bąk z Uniwersytetu Gdańskiego. - Spośród założeń 3x20, dwa dotyczą transportu, które muszą zostać przez ten sektor wypełnione.

Również on musi obniżyć do 2020 r. o co najmniej 20 proc. w porównaniu do roku 1990 r. zużycie paliw płynnych oraz emisji gazów cieplarnianych. Ale transport drogowy musi uporać się także z innymi problemami. To on przecież powoduje nadmierną liczbę wypadków drogowych, przysparza za dużo kongestii (ograniczeń przepustowości na sieciach transportowych) oraz tzw. kosztów zewnętrznych, czyli niszczenia infrastruktury w innych regionach i krajach, niż są zarejestrowane. Z kolei przed transportem kolejowym stoi wyzwanie obniżeni o połowę poziomu hałasu.

- Te koszty, jak również inne elementy realizowanej polityki zrównoważonego rozwoju transportu, można policzyć i uwzględnić odpowiednio w taryfach. - mówi prof. Bąk.

Taki był też postulat ośrodków naukowych z różnych krajów, a wśród nich Uniwersytetu Gdańskiego, które uczestniczyły na etapie analiz dla potrzeb „Zielonej księgi”. Ten kierunek działania podtrzymała KE. Przy ustalaniu taryf proponuje stosowanie bodźców, które by sprzyjały ograniczaniu uciążliwości transportu samochodowego i hałasu kolei, a zarazem zachęcały użytkowników transportu do wybierania środków przewozu bardziej przyjaznych otoczeniu.

Na tym etapie nie ma mowy o cenach, ale należy zakładać, że stawki dostępu do dróg (w postaci eurowiniet) i sieci kolejowych ulegną istotnej zmianie, na rzecz preferowania rozwoju kolei. Towarzyszyć temu pewnie będą inne instrumenty rynkowe, jak: podatki i opłaty oparte na wpływie na środowisko lub natężenie ruchu, zachęty podatkowe, system handlu uprawnieniami do emisji spalin (ETS) uwzględniający specyfikę różnych środków transportu. Z pewnością wiele do powiedzenia będzie miał postęp techniczny, w tym dalsza poprawa sprawności silników samochodowych, upowszechnianie silników hybrydowych w ciężarówkach, czy bardziej masowe stosowanie paliw alternatywnych. Innym możliwym skutkiem będzie rozwój transportu komodalnego, czyli z użyciem różnych środków (kolei, statków morskich i śródlądowych, samochodów), ale uwzględniających zrównoważony rozwój.

Tymczasem, jak podkreślali niektórzy uczestnicy RailPort 2009, w nowej taryfie przewozów kolejowych w Polsce wykreślono pozycję „przewozy intermodalne”, zrównując je tym samym w stawkach do powszechnego transportu szynowego. Brakuje także, jak zauważył Dariusz Stefański, prezes PCC Intermodal, realizowania polityki transportowej zmierzającej do międzygałęziowego wyrównania choćby szans rozwoju i warunków działania kolei i transportu samochodowego w Polsce.

 

\

* Fot. Rynek Kolejowy.

\

Partnerzy działu

egoe
EIB
Kolster
SKODA
PCC Intermodal

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Coraz bliżej nowej sieci TEN-T

Infrastruktura

Coraz bliżej nowej sieci TEN-T

Redakcja 06 grudnia 2022

Nowa aplikacja ułatwi planowanie przewozów międzynarodowych

Innowacje

Trudniejsza podróż do UE? Pojawią się nowe restrykcje?

Pasażer

Trudniejsza podróż do UE? Pojawią się nowe restrykcje?

Redakcja/inf. pras. 26 stycznia 2021

Violeta Bulc: Po 2020 roku UE będzie wspierać projekty transgraniczne

Prawo i polityka

Zobacz również:

Coraz bliżej nowej sieci TEN-T

Infrastruktura

Coraz bliżej nowej sieci TEN-T

Redakcja 06 grudnia 2022

Nowa aplikacja ułatwi planowanie przewozów międzynarodowych

Innowacje

Trudniejsza podróż do UE? Pojawią się nowe restrykcje?

Pasażer

Trudniejsza podróż do UE? Pojawią się nowe restrykcje?

Redakcja/inf. pras. 26 stycznia 2021

Violeta Bulc: Po 2020 roku UE będzie wspierać projekty transgraniczne

Prawo i polityka

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
OFERTY PRACY
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5