Ponad 100 osób uczestniczyło w Środkowoeuropejskim Forum Infrastruktury Kolejowej, które odbyło się w warszawskim hotelu Novotel. Goście rozmawiali o problemach i szansach branży w regionie. – W pozytywnym scenariuszu kolejowe przewozy pasażerów po polskiej sieci kolejowej mogą wzrosnąć nawet o 110 proc. do roku 2030. Infrastruktura musi umieć to wykorzystać – powiedział Andrzej Massel, wicedyrektor Centrum Naukowo Technicznego Kolejnictwa (CNTK).
W spotkaniu wzięło udział ponad 100 osób, reprezentujących firmy, instytucje i organizacje z kilkunastu państw Europy, by przedyskutować realizację ambitnych planów realizacji projektów kolei wielkich prędkości w ramach efektywnego zarządzania siecią kolejową.
Konferencja została zorganizowana przez Railway Market Forum, przy współpracy PKP Polskich Linii Kolejowych SA i przy wsparciu Wspólnoty Kolei Europejskich, Zarządców Infrastruktury (CER) oraz stowarzyszenia Europejskich Zarządców Infrastruktury (EIM).
Forum sponsorowały firmy Clifford Chance, Siemens, Bombardier, Arcadis, Rockdelta i Tines.
Spotkanie zorganizowano w trzech panelach tematycznych, podsumowanych w finałowej dyskusji.

* Zoltan Kazatsay, wicedyrektor dyrekcji DG TREN.
Wśród prelegentów znaleźli się Zoltan Kazatsay, wicedyrektor dyrekcji DG TREN, w Komisji Europejskiej, Krzysztof Celiński, prezes PKP Polskie Linie Kolejowe SA, Marcin Bejm i Andrzej Stosio, adwokaci reprezentujący kancelarię Clifford Chance, głównego sponsora Forum, Michael Robson, sekretarz generalny w EIM, Daniel Maruniak, dyrektor ds. rozwoju Kolei Słowackich (ZSR), Anna Kodysova reprezentująca SZDC, zarządcę czeskiej infrastruktury kolejowej, Pavel Telicka, unijny koordynator projektu Rail Baltica, Andy Nash z Vienna Transport Strategies, Marcin Kamola i Łukasz Malinowski, analitycy z Zespołu Doradców Gospodarczch TOR, Bas J.A. Bollinger, dyrektor ds. rozwoju Arcadis Nederland BV, Albrecht Brodkorb, główny inżynier ds. elektryfikacji Siemens AG, Bella Balazs, dyrektor ds. strategii Kolei Węgierskich oraz Anna Dąbrowska z firmy IVV.
Na temat europejskiej polityki kolejowej, przykładach realizacji inwestycji kolejowych o pozytywnym wpływie na gospodarkę i aktualnym stanie wykorzystania środków na projekty z zakresu infrastruktury kolejowej w naszym regionie mówił Zoltan Kazatsay, zastępca dyrektora generalnego DG TREN w Komisji Europejskiej. Zwrócił on uwagę, że nowe państwa członkowskie Unii Europejskiej korzystają z większości pieniędzy pochodzących z Funduszu Spójności. To wsparcie podzielone jest na dwa sektory: środowisko i transport. – Infrastruktura dla Unii Europejskiej to kluczowy element, na który KE przeznacza mnóstwo pieniędzy. Musimy współpracować i dzielić się doświadczeniami, by państwa „nowej Unii” wykorzystywały je poprawnie – powiedział Kazatsay.

* Krzysztof Celiński, prezes PKP PLK.
Krzysztof Celiński, prezes PKP PLK opisał program rozwoju polskiej sieci kolejowej, poruszając kwestie związane z priorytetami inwestycyjnymi, kluczowymi korytarzami dla przewozów pasażerskich i towarowych oraz priorytetami biznesowymi w zarządzaniu infrastrukturą kolejową. Założenia inwestycyjne do roku 2012 r., odnośnie Euro 2012, obejmują trasy Warszawa – Gdynia (300 km linii), Poznań – Wrocław (58 km linii), Warszawa – Łódź (129 km linii), Warszawa – Terespol (121 km linii), Zgorzelec – Medyka (317 km linii), a także modernizację Poznańskiego Węzła Kolejowego i stacji Poznań Główny. Prezes Celiński wspomniał także m.in. o inwestycjach związanych ze stacją Warszawa Gdańska i linią obwodową Józefinów – Warszawa Gdańska (35 km), warszawską linią średnicową i przystanku Warszawa Stadion (13 km) oraz połączeniu kolejowym z lotniskami MPL Okęcie (10,4 km) i MPL Balice (12 km).

* Dr Andrzej Massel, Centrum Naukowo-Techniczne Kolejnictwa.
Strukturę i założenia Master Planu dla transportu kolejowego w Polsce do 2030 roku przybliżył zebranym dr Andrzej Massel z Centrum Naukowo-Technicznego Kolejnictwa. – Dokument rozpoczyna się od analizy SWOT sytuacji na kolei. Później rozpatrujemy trzy scenariusze: negatywny – kontynuacja złych trendów i dwa pozytywne – inwestycje w infrastrukturę kolejową oraz inwestycje plus budowa kolei dużych prędkości – powiedział Massel. W przypadku pierwszego scenariusza Master Plan zakłada spadek przewozów węgla, ale zwiększenie przewozów „innych towarów”, czyli intermodalu. – Nie TIR-y na tory, ale kontenery na tory. To jest bardziej wydajne – zaznaczył dr Massel. Jak wykazał, przyszłość to bardzo długie i ciężkie pociągi kontenerowe jeżdżące z Azji do Europy. Jeśli chodzi o infrastrukturę, Master Plan przewiduje trzy typy inwestycji: budowę nowej infrastruktury wysokiej jakości, modernizację istniejących linii kolejowych – głównie sieci TEN-T, przywrócenie standardowych parametrów infrastruktury (prędkość, nacisk na oś) oraz instalację nowoczesnych i sprawnych systemów sygnalizacyjnych na odcinkach o małym lub średnim ruchu.

* Marcin Kamola, ZDG TOR.
Zarządzanie infrastrukturą kolejową w wybranych krajach Europy Środkowo-Wschodniej było tematem wystąpienia Marcina Kamoli, analityka w Zespole Doradców Gospodarczych TOR. Wymienił on cztery modele – tak jak w Polsce (zarządca częścią holdingu), Czechach (transformacja z właściciela w zarządcę), Litwie (LG to zarówno firma transportowa, jak i zarządca infrastruktury) i Słowacji (najbardziej niezależny podmiot). Stwierdził on, że usytuowanie i forma organizacyjna zarządcy infrastruktury nie jest według prawa UE kwestią najważniejszą. Unia Europejska nakazuje jednak Państwom Członkowskim, żeby w odpowiednim stopniu zabezpieczali źródła finansowania działalności zarządców infranstruktury. A Państwa Członkowskie UE zwykle o tym nie pamiętają, skupiając się na stałym reformowaniu struktur kolei.

* Johannes Ludewig (dyrektor wykonawczy CER), Krzysztof Celiński (prezes PKP PLK) i Henryk Klimkiewicz (przewodniczący Forum Kolejowego - Railway Business Forum).
Johannes Ludewig, dyrektor wykonawczy Wspólnoty Kolei Europejskich (CER) mówił o instytucjonalno-prawnych przeszkodach w tworzeniu zintegrowanej sieci kolejowej na obszarze Europy Środkowo-Wschodniej. – Zwiększenie o 72 proc. ilości towarów przewożonych na kolei do 2020 r. oznacza konieczność wydania 10 mld euro rocznie w 17 krajach Unii – powiedział. Jak podkreślił, w tym celu niezbędne jest jednak usunięcie tzw. "wąskich gardeł", zwiększenie długości pociągów i przepustowości terminali oraz wprowadzenie ERTMS. Ludewig mówił także o konieczności wydania 14 mld euro do 2020 r. na korytarz transportowy z Antwerpii do Warszawy i dalej na Białoruś.

* Marcin Bejm, Clifford Chance.

* Andrzej Stosio, Clifford Chance.
Marcin Bejm i Andrzej Stosio z kancelarii prawniczej Clifford Chance mówili o rewitalizacji i komercjalizacji dworców kolejowych w Polsce. – Dworce mają ogromny potencjał inwestycyjny. Ale ich zaniedbanie niekorzystnie wpływa na wizerunek PKP, które chce się modernizować – stwierdził Stosio. – Obiekty dworcowe nie obsługują obecnie tylu pasażerów, co kiedyś, stąd możliwość wprowadzenia do nich nowych punktów usługowych. To może generować zyski, pożytkowane później na cele inwestycyjne. Doświadczenia niemieckie wskazują, że dworce mogą przejąć nawet kilkaset funkcji usługowych – powiedział. Wśród przykładowych projektów zagranicznych wymienił rewitalizacje Dworca Głównego w Pradze, Bratysławie, Leicester, dworca w Sundown oraz rewitalizację otoczenia dworca Nyugati w Budapeszcie. Odnośnie krajowego rynku, poruszył sprawy związane z pilotażowym programem dla dworców małych i średnich REVITA, z którego korzysta obiekt w Szczecinku. Obaj wskazywali na problemy prawne pojawiające się w tej branży. – Projekty inwestycyjne dotyczące dworców kolejowych należą do najbardziej skomplikowanych pod względem prawnym – podkreślił Marcin Bejm.
Celem Railway Market Forum jest stworzenie na bazie Środkowoeuropejskiego Forum Infrastruktury Kolejowej trwałej formuły współpracy i dialogu nad perspektywami rozwoju i integracji sieci kolejowych Europy Środkowej i Wschodniej.
Obszerna relacja z Forum już w listopadowym wydaniu miesięcznika "Rynek Kolejowy".
Więcej o nadchodzących konferencjach Railway Market Forum na www.railwaymarketforum.pl.

* Michael Robson, sekretarz generalny EIM.

* Andy Nash, dyrektor w Vienna Transport Strategies.

* Michael Robson (sekretarz generalny EIM), Krzysztof Celiński (prezes PKP PLK) i Paul Guitink (CEE Advisor, CER).

* Pavel Telicka, koordynator projektu Rail Baltica.

* Cezary Lipko, dyrektor techniczny Tines.

* Johannes Ludewig wręczył prezesowi Celińskiemu pamiątkową fotografię.

* Adrian Dragomirescu, ministerstwo transportu Rumunii.


* Anna Dąbrowska, dyrektor w IVV.


* Bas J.A. Bollinger, Business Development Director Rail Arcadis Nederland BV.


* Albrecht Brodkorb, Siemens AG.


* Bella Balazs, dyrektor ds. strategii kolei węgierskich MAV.