Bombardier Transportation w konsorcjum z Siemens otrzymał od Kolei Holenderskich (Nederlandse Spoorwegen – NS) zamówienia na dostawę 32 czterowagonowych i 32 sześciowagonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych (EMU). Całkowita kwota zamówienia szacowana jest na około 399 milionów euro (557 milionów USD).
Udział Bombardiera w projekcie wynosi w przybliżeniu 162 miliony euro (226 mln USD), zaś Siemensa – 237 milionów euro (331 mln USD).
Zamówienie to obejmuje dwie pierwsze opcje wstępnego kontraktu podpisanego w 2005 r., obejmującego w sumie pięć opcji. Ponadto przewiduje ono również dostawę zestawu ważnych części zamiennych. Jako że tempo produkcji składów zostało zwiększone, dodatkowe zamówienie zostanie zrealizowane w ciągu 13 miesięcy (zamiast przewidywanych początkowo 32) – między październikiem 2009 r. i listopadem 2010 r.
Zakłady produkcyjne Bombardiera w Akwizgranie i Hennigsdorfie w Niemczech wytwarzać będą pociągi czterowagonowe. Siemens natomiast wykona większą część swojej produkcji we własnych zakładach w Krefeld-Uerdingen w Niemczech.
Stephane Rambaud-Measson, szef dywizji Mainline and Metros w koncernie Bombardier Transportation powiedział: - W związku z faktem, iż prace związane z realizacją zamówienia wstępnego są w toku, cieszymy się, że wykonując te opcje NS wyraziło zaufanie
w odniesieniu do ogólnej realizacji kontraktu na pociągi Sprinter. Jako że szybka realizacja zamówienia ma dla NS duże znaczenie, wdrażamy obecnie udogodnienia produkcyjne, które umożliwią nam znaczne skrócenie czasu dostaw. Dzięki połączonym siłom Bombardiera i Siemensa dysponujemy środkami, które umożliwiją nam dotrzymanie wcześniejszych terminów dostaw. Nasze pociągi spełniają wysokie wymogi NS pod każdym względem – projektu, bezpieczeństwa, komfortu pasażerów i oszczędności energetycznej.
Martin van Pernis, Prezes Zarządu Siemens Netherlands, dodał: - Uzyskanie w 2005 r. podstawowego zamówienia od NS na 35 pociągów typu Sprinter udowodniło, że NS ma zaufanie do naszej koncepcji konsorcjum Bombardier/Siemens dla tego sektora transportu. Zaufanie to zostało dodatkowo potwierdzone przez dalsze zamówienie na kolejne 64 pociągi Sprinter. Dodatkowa ładowność tego taboru umożliwi NS przewożenie rosnącej liczby pasażerów.
Aad Veenman, prezes NS, powiedział: - Jako że wielu kierowców przesiada się z samochodów do pociągów, pasażerski transport kolejowy w Holandii jest obecnie w fazie rozkwitu. Kierowcy uznają NS za godną zaufania alternatywę komunikacyjną w podróży, zaś dzięki zakupowi nowych Sprinterów możemy zaspokoić rosnące wymagania naszych pasażerów. Niezmiernie się cieszę, że pociągi zostaną dostarczone w tak krótkim czasie.
Pociągi posłużą rozbudowie usług przewozowych w zachodniej, metropolitalnej części Holandii i stopniowo zastąpią starszy tabor NS. Pociągi typu Sprinter oparte są na sprawdzonym projekcie pociągów podmiejskich Bombardier-Siemens, dostosowanym do specyficznych wymogów NS i holenderskiego systemu kolejowego. Pociągi osiągają maksymalną prędkość 160 km/h i spełniają oczekiwania pasażerów pod kątem atrakcyjnego wyglądu, komfortu podróżowania, systemów informacyjnych dla pasażerów, systemu kamer monitorujących oraz lepszej widoczności, zawdzięczanej większym oknom. Udoskonalone wejścia do wagonów skracają czas wsiadania, zwiększają bezpieczeństwo i nie stanowią już utrudnienia dla pasażerów niepełnosprawnych.
* Sprinter (fot. Bombardier).