W dniu wczorajszym w Zabrzu z inicjatywy Forum Kolejowego Railway Bussines Forum miało miejsce spotkanie, w którym wzięli udział czołowi polscy przewoźnicy kolejowi, przedstawiciele organizacji gospodarczych (BCC, KIG, Regionalna Izba Przemysłowo – Handlowa w Gliwicach) oraz zaproszony gość - senator PiS Stanisław Kogut.
Zebrani wyrazili głębokie zaniepokojenie próbą wprowadzenia podwyższonych stawek za korzystanie z infrastruktury kolejowej, przewidzianych w przedłożonym przez PKP PLK S.A. cenniku na rok 2007. Problemy pogodzenia politycznych oczekiwań wobec kształtu przyszłorocznego budżetu Państwa, tradycyjnie odzwierciedlają się w zmniejszaniu wydatków inwestycyjnych i prorozwojowych.
W Polsce, stosującej najwyższe po Słowacji stawki za dostęp do infrastruktury kolejowej, niemal całość kosztów jej utrzymania przerzucona jest na przewoźników kolejowych. Czyni to ten rodzaj transportu mniej konkurencyjnym i nie pozwala w znaczącej ilości pozyskać pasażerów i ładunków z dróg, zmniejszając ich obciążenie i dramatyczną wypadkowość.
Zmniejszenie obciążeń fiskalnych w cenniku na rok obecny, przyczyniło się do znaczącego wzrostu towarów przewożonych towarów u prywatnych operatorów kolejowych oraz pierwszego po 17 latach zmian gospodarczych, zauważalnego powrotu pasażerów na kolej. Wprowadzenie proponowanych zmian, załamie te pozytywne tendencje, pogorszy płynność przedsiębiorstw kolejowych i zablokuje naturalny dla całej Europy proces regionalizacji przewozów pasażerskich.
Założenie rządu, iż wzrost stawek przyniesie PKP PLK S.A. dodatkowe wpływy rzędu 200 – 400 mln zł. jest całkowicie chybione. Wzrost obciążeń przewoźników kolejowych doprowadzi do podwyżki stawek za przewóz towarów, podwyżek cen biletów, spadku przewozów, zmniejszenia przychodów i powstania straty w spółce zarządzającej infrastrukturą, co w konsekwencji pogorszy zdolności do polepszenia fatalnej jakości polskiej infrastruktury kolejowej.
Proponowany cennik narusza trwałość zasad udostępniania, która jest decydująca dla stworzenia właściwych warunków działania wszystkich uczestników ruch kolejowego, a więc zarządcy infrastruktury, przewoźnika, organizatora przewozów, ale przede wszystkim klienta kolei. Nowy cennik niesie zwiększa obszary niepewności. W znacznej liczbie zastosowanych rozwiązań i wynikających z nich konkretnych rozstrzygnięć w postaci cen i mechanizmów tworzenia opłat, powoduje rozchwianie procesu przewozów kolejowych i zakłóca równoprawność traktowania przewoźników wymaganego prawem UE.
Zebrani nie zgodzili się na wprowadzenie nie uzgodnionego z nimi cennika. W przypadku jego zatwierdzenia, przewoźnicy kolejowi upoważniają Forum Kolejowe Railway Bussines Forum do podjęcia adekwatnych kroków prawnych, przewidzianych ustawodawstwem krajowym i Unii Europejskiej.




