Prawie o połowę wzrosła w ubiegłym roku liczba przewożonych koleją samochodów. W tym roku spółka PKP Cargo SA chce przewieźć jeszcze więcej aut. Firma transportuje samochody różnych marek, ale dominują fiaty i volkswageny.
"W ubiegłym roku przewieźliśmy łącznie 490,5 tys. aut osobowych, aż o 46,3 proc. więcej niż rok wcześniej. Nasze przychody z tego tytułu wzrosły o 78 proc. i osiągnęły poziom 39,8 mln zł" - powiedział rzecznik PKP Cargo Janusz Mincewicz.
Ponad 40 proc. przewożonych koleją aut (204,5 tys.) trafia na eksport - jedna trzecia do Włoch, jedna trzecia do Niemiec. Ogółem eksport aut koleją wzrósł w ubiegłym roku o 28 proc. Eksport do Włoch o 43 proc., do Niemiec o 40 proc.
"Największy udział w eksporcie stanowiły volkswageny, których przewieźliśmy 65,5 tys., oraz fiaty, których było 88,2 tys. Wzrost tych przewozów to przede wszystkim efekt rozpoczęcia produkcji volkswagenów T-5 w Swarzędzu oraz fiatów panda w Tychach" - ocenił Mincewicz.
PKP Cargo prognozuje, że w tym roku nastąpi dalszy wzrost przewozów samochodów koleją. Powodów tego przedstawiciele spółki upatrują głównie w zakładanym wzroście produkcji fiata panda w Tychach i rozpoczęciu produkcji volkswagena caddy w Swarzędzu.
W ubiegłym roku wyższy był również (o 62 proc.) import aut drogą kolejową. PKP Cargo przewiozła ich 275,7 tys. Przywóz samochodów z Niemiec był większy o jedną trzecią, a z Francji o 23 proc. Firma przewiozła też w ubiegłym roku 10,3 tys. aut tranzytem.
Jak powiedział Mincewicz, PKP Cargo przywiązuje dużą wagę do przewozów samochodów i liczy na ich dalszy, systematyczny wzrost. Kilka miesięcy temu spółka za 5 mln zł kupiła od firmy Stena Złomet bocznicę kolejową w Swarzędzu, obsługującą strategicznych klientów z Wielkopolski, m.in. firmę Volkswagen Poznań oraz Skoda Auto Poland.
Strategia PKP Cargo zakłada kompleksową obsługę bocznic, z których korzystają strategiczni klienci, oraz tworzenie z ich właścicielami wspólnych przedsięwzięć.
W ubiegłym roku PKP Cargo przewiozła łącznie 155,7 mln ton ładunków (o 0,6 mln ton ładunków więcej niż w 2002) oraz zwiększyła zysk do 160,2 mln zł ze 152,7 mln zł w 2002. Przychody wzrosły do ponad 6 mld zł, z czego 5,238 mld zł (87 proc.) to wpływy z działalności przewozowej. Wielkość przewozów ładunków stawia spółkę na drugim miejscu, po kolejach niemieckich, pod względem wielkości przewozów wśród państw obecnej i rozszerzonej UE.