PKP LHS kontynuuje inwestycje w tabor kolejowy. Spółka zakupiła nową zmodernizowaną lokomotywę manewrową SM48-15D. Dostawcą lokomotywy jest Newag SA z Nowego Sącza
Lokomotywa powstała w wyniku modernizacji starej lokomotywy serii SM48 z zachowaniem konstrukcji podwozia, które poddano naprawie głównej. Pozostałe elementy maszyny są nowe. Lokomotywa SM48-15D ma podwójne zastosowanie. Przeznaczona jest do wykonywania pracy manewrowej i liniowej.
SM48 wyposażona jest w układ napędowy z nowoczesnym silnikiem typu CAT 3512C o mocy 1500 kW, spełniającym aktualne wymagania norm określających emisję substancji szkodliwych w spalinach (UIC IIIa). Posiada nowoczesny system sterowania oparty na układach mikroprocesorowych. Kabina maszynisty została zmieniona i dodatkowo wyposażona w klimatyzację, co gwarantuje poprawę warunków pracy maszynisty oraz bezpieczeństwo eksploatacji.
Lokomotywa SM48 jest już w parku lokomotyw na stacji Zamość Bortatycze, gdzie znakowana jest logotypem spółki PKP LHS. Aktualnie trwają próby konstrukcyjne w celu uzyskania świadectwa dopuszczenia do eksploatacji typu pojazdu kolejowego 16D po torze szerokotorowym (1520 mm). W okresie kolejnych miesięcy lokomotywa będzie poddana eksploatacji obserwowanej. Pozwoli to spółce podjąć decyzje dotyczące ewentualnego zakupu kolejnych lokomotyw.
Po raz pierwszy lokomotywa SM48 została zaprezentowana w kwietniu br. przez firmę Newag SA podczas konferencji „Modernizacje lokomotyw w Newag SA. Nowoczesność dla oszczędności”. Pierwsze pomyślne testy SM48 dotyczące uzyskania świadectwa dopuszczenia do eksploatacji typu pojazdu kolejowego 15D po torze normalnotorowym (1435 mm), miały miejsce w Instytucie Pojazdów Szynowych „Tabor” w Poznaniu.
Zobacz więcej zdjęć lokomotywy