Prezydent podpisał nowelizację ustawy o funduszu kolejowym i transporcie kolejowym. Dzięki niej Skarb Państwa będzie mógł udzielić PKP Polskim Liniom Kolejowym gwarancji na kredyt, który zarządca infrastruktury PKP PLK musi zaciągnąć w Europejskim Banku inwestycyjnym.
Do końca 2010 r. PKP PLK w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko wydatkowała ok. 0,55 mld zł. Na lata 2011-2014 do wykorzystania pozostało ok. 20,75 mld zł, a w 2015 r. – 0,3 mld zł. Polskich Linii Kolejowych nie stać na wkład własny do inwestycji współfinansowanych z funduszy unijnych. W tym celu ma zostać zaciągnięty kredyt w Europejskim Banku Inwestycyjnym (EBI).
Aby umożliwić PKP PLK wzięcie kredytu, potrzebne były zmiany w prawie. Nowelizacja ustawy o Funduszu Kolejowym daje zarządzającej spółce możliwość zaciągania kredytów i pożyczek oraz emitowania obligacji na finansowanie inwestycji. Przyjmuje się, że spłata zaciągniętego kredytu mogłaby być dokonana poprzez dysponowanie przez spółkę środkami Funduszu Kolejowego.
Kredyt zaciągnięty przez PKP PLK SA w EBI wyniesie ok. 800 mln euro – 3 200 mln zł. Będzie on uruchamiany w transzach w latach 2011-2015. Aby go uzyskać konieczna była gwarancja Skarbu Państwa.
Zgodnie z nowelizacją ustawy, zmianie ulegną przepisy dotyczące Funduszu Kolejowego. Spowodują one powstanie możliwości zwiększenia przez ministra właściwego do spraw transportu środków będących w dyspozycji PKP PLK SA na finansowanie wydatków bieżących spółki, związanych z działalnością polegającą na zarządzaniu infrastrukturą kolejową. Taka regulacja ma pozytywnie wpłynąć na zdolność kredytową spółki.
Ponadto zmienione zostały przepisy ustawy o transporcie kolejowym. Wprowadzono zwolnienie z obowiązku opłat prowizyjnych gwarancji i poręczeń udzielanych PKP PLK SA przez Skarb Państwa w związku z zaciąganiem zobowiązań finansowych na prace przygotowawcze oraz zadania inwestycyjne realizowane w ramach Programu Wieloletniego Inwestycji Kolejowych. Teraz nowelizacje trafią pod obrady senatu.