W marcu koncern Siemens zaprezentował dziennikarzom w Wiedniu szczegóły swojej nowej platformy pociągów metra Inspiro. Pierwszym odbiorcą takich pociągów będzie stolica Polski. Metro Warszawskie podpisało w lutym umowę z Siemensem na dostawę 35 sześciowagonowych pociągów tego typu.
– Jesteśmy bardzo dumni z tego, że właśnie w Warszawie zainaugurujemy nasz nowy model. Bardzo ważne – a dla mnie wręcz wzruszające – są pozytywne komentarze o naszym pociągu, jakie wyrażają mieszkańcy tego miasta – powiedziała „Rynkowi Kolejowemu” Sandra Gott-Karlbauer, szefowa działu metra w Siemens Mobility. Projektowanie całej nowej platformy pociągów zajęło Siemensowi mniej niż rok. – Rozpoczęliśmy prace nad Inspiro w październiku 2009 r., a prace projektowe zakończyły się we wrześniu 2010 r. Pracowaliśmy bardzo intensywnie nad platformą w krótkim czasie. – zdradziła Gott-Karlbauer. Jak zaznacza, Inspiro nie powstawało jednak „od zera”, gdyż wiele elementów nowej platformy Siemens zaadaptował ze swoich wcześniejszych pociągów metra – dla Wiednia, Pragi, Oslo i Norymbergi.
Założenia projektu przewidywały: nastawienie na komfort i unikatowy design, wyważenie proporcji między standaryzacją i wszechstronnością, niezawodność dzięki użyciu uznanych na rynku komponentów, zwiększenie ilości dostępnej przestrzeni pasażerskiej oraz kwestie związane ze zrównoważonym rozwojem – zmniejszoną masę i zużyciem energii, oraz użycie w aż 95% materiałów nadających się do recyklingu (w całym cyklu życia pojazdów).
Całość artykułu w miesięczniku Rynek Kolejowy nr 5/2011. Zapraszamy do prenumeraty lub salonów Empik