Wygospodarowanie odpowiednich środków zadecyduje o urzeczywistnieniu budowy transeuropejskiej sieci transportowej (TEN-T) do 2050 roku, jaką uzgodnili 22 marca ministrowie transportu UE.
Takie jest stanowisko kierownictw Wspólnoty Kolei Europejskich oraz Zarządców Infrastruktury Kolejowej (CER) i Stowarzyszenia Europejskiego Przemysłu Kolejowego (UNIFE).
Przypominają one, że wytyczne TEN-T ustawiają normy techniczne dla 10 głównych korytarzy transportowych, stanowiących rdzeń sieci europejskiej (mają powstać do 2030 r.) oraz kilkudziesięciu korytarzy uzupełniających (powstaną do 2050 r.).
CER i UNIFE zarazem stwierdzają, że dla pociągów konwencjonalnych na sieciach tych powinno zostać zwiększone do 22,5 tony dopuszczalne obciążenie na oś, a długość pociągów wydłużona do 750 metrów, natomiast tam, gdzie jest to możliwe – nawet do 1500 m. Zwiększy to ekonomiczność, operacyjność i możliwości techniczne kolei, czyli ogólnie – interoperacyjność i zdolność sieci.
Oba stowarzyszenia oceniają, że powstanie sieci TEN-T w kształcie zaproponowanej przez Komisję Europejską doprowadzi do lepszej koordynacji między państwami członkowskimi UE i zwiększy zainteresowanie planowanie i realizacją inwestycji. Także z tego powodu, że mogą stać się beneficjentami funduszy publicznych, które przyciągną kapitał prywatny. Dlatego CER i UNIFE z „zadowoleniem” przyjmują porozumienia Rady Europy w celu wspierania finansowego tej koncepcji.
Więcej
