27 Kwietnia 2005 Centrum Naukowo-Techniczne Kolejnictwa zorganizowało seminarium na temat "Właściwości szyn i ich znaczenie w eksploatacji w świetle wymagań europejskich". Celem seminarium było przedstawienie aktualnego stanu wiedzy i postępu technicznego w zakresie produkcji szyn, ich właściwości eksploatacyjnych i kierunków rozwoju, także próba sformułowania problemów związanych z wymaganiami nowej normy EN 13674-1:2003.
Organizatorzy zaprosili na seminarium przedstawicieli instytucji związanych z produkcją, badaniami oraz eksploatacją szyn. Blisko stu czterdziestu uczestnikom seminarium przedstawiono 11 referatów.
Jako pierwsza mgr Elżbieta Podymniak-Fijołek z Centralnego Biura Dróg Kolejowych PKP PLK S.A. zaprezentowała w swoim referacie pt. "Dostosowanie szyn do normy europejskiej" główne zapisy zawarte w "Warunkach technicznych wykonania i odbioru szyn kolejowych. Wymagania i badania" nr WTWiO-ILK3-5181-2/2004 E.P.
Następnie zestawiono gatunki stali do produkcji szyn, występujące w normie EN 13674-1:2003 "Szyny kolejowe szeroko stopowe o masie 46 kg i powyżej" zalecane do stosowania w europejskich zarządach kolejowych. Przedstawiono także nowe profile szyn i przyjęte międzynarodowe oznaczenia dla typu i profilu szyn, tolerancje wymiarowe, klasy profilu i płaskości dostawców, prostości końców, warunków gwarancji, dokumenty odbiorcze wystawiane przez dostawców szyn kolejowych, zasady stosowania szyn w tory PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
W kolejnym referacie przedstawiciele Mittal Steel Poland S.A. (dawna Huta Katowice) w referacie pt. "Stale przeznaczone do produkcji szyn kolejowych" przedstawili wymagania i ograniczenia wynikające z nowej euronormy na szyny kolejowe, które wprowadziły niezbędne zmiany do technologii produkcji stali i szyn oraz spowodowały unowocześnienie ich metod badawczych, będącą źródłem zainteresowania i oceny przez najbliższych kilka lat.
Prof. dr hab. inż. Jerzy Pacyna z Akademii Górniczo - Hutniczej w swojej prezentacji pt. "Pierwsze polskie szyny bainityczne w świetle wymagań europejskich" przestawił nowy typ szyny kolejowej, która powstała w oparciu o własną myśl naukową wykorzystującą wieloletnie badania własne. Prelegent poinformował o wytworzeniu przez dawną Hutę Katowice w dniu 22.12.2003 pierwszej partii przemysłowej szyn bainitycznych typu S49. Szyny te zabudowane zostały w torze wyjazdowym z terenu dawnej Huty Katowice (obecnie Mittal Steel Poland S.A.). Przeprowadzone do tej pory badania pozwalają twierdzić, że pierwsze polskie szyny bainityczne znacznie przewyższają swymi własnościami wszystkie wymagania stawiane przez normę PN-EN 13674-1 szynom w stanie surowym i w stanie obrobionym cieplnie.
W kolejnych referatach m.in. inż. Ireneusz Mikłaszewicz z CNTK podjął "Próbę interpretacji wady head cheking i udarności szyn". Mgr inż. Waldemar Matejak z Centralnego Biura Dróg Kolejowych PKP PLK S.A prezentował "Problemy występujące podczas eksploatacji szyn i sposoby ich rozwiązywania".
Przedstawiciel Centrum Diagnostyki i Geodezji PKP PLK S.A. Mgr inż. Hanna Opolska-Igańska omówiła zagadnienia "Odbioru jakościowego szyn u producenta z perspektywy odbiorcy i standardów europejskich".
Na koniec seminarium mgr inż. Jerzy Cejmer z CNTK w zaprezentował referat pt. "Kwalifikacja szyn do szlifowania", w którym omówił zjawisko zużycia falistego szyn o fali krótkiej (do 120 mm) w torach zarządzanych przez PKP PLK S.A., krótką charakterystykę eksperckiego programu komputerowego DOSZ (Decyzje o Szlifowaniu) autorstwa prof. H. Bałucha, oraz kilka przykładów wykorzystania programy DOSZ do podejmowania decyzji o szlifowaniu.
Organizatorzy wyrazili nadzieję, że seminarium zapoczątkuje serię cyklicznych spotkań, które umożliwią wszystkim uczestnikom wymianę poglądów, doświadczeń oraz potrzeb w tej dziedzinie.