Partnerzy serwisu:
Biznes

Sadowski: Nasz rynek kolejowy jest do otwarcia

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

egoe
EIB
Kolster
SKODA
PCC Intermodal

Data publikacji:
05-10-2010
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Polska Gazeta Transportowa, 29 września 2010

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Sadowski: Nasz rynek kolejowy jest do otwarcia
- Kilka zagranicznych przedsiębiorstw kolejowych chciało wejść do Polski, dostrzegając ogromny potencjał naszego rynku. Skorzystałaby na tym polska gospodarka, rodzime firmy. Zrobiliśmy analizę kolejowych przewozów towarowych, z której wynikało, że ta potencjalna konkurencja została zblokowana przez Urząd Transportu Kolejowego, który ma być regulatorem rynku, czyli gwarantem konkurencji - mówi "Polskiej Gazecie Transportowej" Adam Sadowski z Centrum im. Adama Smitha.

- Znaczącą część osób w nim zatrudnionych stanowią urlopowani pracownicy PKP, dbający o to, by jakakolwiek konkurencja z UE nie przeszkodziła monopoliście. Zatwierdzane taryfy chronią cennik PKP, blokując usługi konkurencji. Firmy zagraniczne chcące zainstalować się w Polsce muszą dochodzić swoich praw w sądach. Słowem, nasz rynek jest do otwarcia. Na rynek przewozów pasażerskich chcą wejść DB, koleje austriackie i czeskie, by po torach należących do PLK wozić pasażerów w składach o wysokim standardzie. Marszałek województwa wielkopolskiego wspólnie ze stroną niemiecką chciał uruchomić połączenia za 20 euro z Poznania do Berlina, ale został zablokowany przez rząd. Ta sytuacja pokazuje, że to polski rząd nie chce otworzyć rynku, aby Polacy mogli korzystać z usług na wysokim poziomie - mówi fundator i wiceprezydent Centrum im. Adama Smitha.

- Warto sobie przypomnieć, że wiele lat temu polscy premierzy walczyli o utrzymanie monopolu w lotnictwie cywilnym i nie dopuszczenie do konkurencji tanich linii. Kilka lat przez to nasi obywatele musieli o kilkadziesiąt procent płacić więcej za bilety lotnicze. Unia wymogła na nas liberalizację, próbuje wyegzekwować to samo w przypadku Poczty Polskiej czy PKP. Widzimy zatem, że rząd ustępuje tylko pod wpływem nacisku UE, anie dla korzyści własnych obywateli. W sprawie okresów przejściowych w UE mamy rozbieżne zachowania rządu polskiego i hiszpańskiego. Polski rząd negocjował ich przedłużenie, natomiast hiszpański tego nie chciał. Słusznie sądził, że dłuższa tzw. ochrona jeszcze gorzej wpłynęłaby na przygotowania do zewnętrznej konkurencji. Niemniej trzeba mieć świadomość, że Unia wyegzekwuje otwarcie rynku i zmianę takich politycznych sytuacji, gdzie rząd blokuje konkurencję zamiast ją wspierać. Przewozy będą elementem normalnego, europejskiego rynku - mówi "Polskiej Gazecie Transportowej" Andrzej Sadowski.

\

Partnerzy działu

egoe
EIB
Kolster
SKODA
PCC Intermodal

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Karol Jakubowski rzecznikiem PKP PLK

Biznes

Karol Jakubowski rzecznikiem PKP PLK

Jakub Madrjas 18 lipca 2023

Drugi peron w Ożarowie będzie otwarty jeszcze latem

Infrastruktura

PLK zwiększają liczbę stojaków rowerowych przy przystankach

Pasażer

PLK przygotowują remont zabytkowej nastawni na stacji Bytom

Infrastruktura

Remonty wiaduktów w Jabłonowie wstrzymały pociągi do Brodnicy

Infrastruktura

Zobacz również:

Karol Jakubowski rzecznikiem PKP PLK

Biznes

Karol Jakubowski rzecznikiem PKP PLK

Jakub Madrjas 18 lipca 2023

Drugi peron w Ożarowie będzie otwarty jeszcze latem

Infrastruktura

PLK zwiększają liczbę stojaków rowerowych przy przystankach

Pasażer

PLK przygotowują remont zabytkowej nastawni na stacji Bytom

Infrastruktura

Remonty wiaduktów w Jabłonowie wstrzymały pociągi do Brodnicy

Infrastruktura

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5