Rząd proponuje środowiskom przedsiębiorstw i nauki nowy program stymulujący wzajemną współpracę i działania dla stymulowania rozwoju.
Tymczasem, mimo funkcjonujących w Polsce niesprzyjających dla działaniom biznesowo - badawczo - rozwojowych uwarunkowań, w firmie Siemens Transportation, przy współpracy ze spółką Koltor oraz naukowcami z Politechniki Warszawskiej, wypracowano autorski, dedykowany do polskich warunków, inteligentny system sterowania ruchem kolejowym ILTOR-2.
Prezentacja systemu dobyła się podczas konferencji "Biznes i Nauka - współpraca dla bezpieczeństwa i rozwoju", która w ubiegłym tygodniu miała miejsce w warszawskiej siedzibie Business Centre Club.
Gościem honorowym konferencji była Teresa Lubińska, sekretarz stanu w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, przewodnicząca Międzyresortowego Zespołu ds. Rozwoju Sektorów Wysokozaawansowanych Technologii.
Pani minister podkreślała wysiłki rządu aby stoworzyć w polsce warunki polityczno-administracyjne dla efektywnej współpracy środowisk biznesu i nauki.
- Na razie zaledwie 2% polskiego ekspotrtu opartych jest na wysokich technologiach - mówiła Minister Lubińska.- W 2006 roku wydatki na badania i rozwój sięgnęły rekordowo niskiego poziomu 0,51%. Jest to poziom nieakceptowalny, który musimi koniecznie zmienić - mówiła, dodając, że biznes, rząd i naukowcy muszą iść razem wypracowując wspólną drogę dla zmiany niekorzystnej sytuacji.
Minister Lubińska zaprezentowała założenia rządowego programu mającego pozytywnie wpłynąć na niekorzystną sytuację sektora B&R - "wędka technologiczna".
- W apekcie rozwoju technologicznego Polska to w nomenklaturze UE "kraj tracący grunt pod nogami"! Ustawa o szkolnictwie wyższym nie ułatwie pracownikom naukowym badań, ani komercjalizacji ich wyników. W tym kontekście "Wędka technologiczna" to bardzo dobry program - podkreślał Andrzej Arendarski z Krajowej Izby Gospodarczej.
Janusz Dyduch, były prezes Urzędu Transportu Kolejowego, reprezentujący Politechikę Warszawską, zwrócił uwagę na fakt, iż naukowcy i przedsiębiorcy robią wszystko co moga, by ich praca przyczyniała się do rozwoju technologicznego naszego kraju. - Najlepszym tego przykładem jest system ILTOR -2, którego współtwórcą jest prezes firmy Koltor, będący aktualnie moim doktorantem! - zauważył profesor Dyduch.
Nowoczesny system uruchomiono w listopadzie na odcinku Bielsko Biała - Zwardoń na linii 139. Już trwają prwace nad kolejnymi implementacjami. Siemens chce zaproponować ILTOR-2 w swojej ofercie na modernizację linii Warszawa - Łódź.
ILTOR-2 może zajmować się zdalnym sterowaniem ruchem kolejowym, śledzić pociągi, prowadzić ich zapowiadanie czy elektroniczną książkę ruchu, zautomatyzowano wymianę danych z centrum dyspozytorskim.
Prace nad uruchomieniem systemu w Żywcu trwały od początku roku. Linia 139 to główna trasa osobowa i towarowa na Słowację, na Węgry i do Austrii.
ILTOR-2 jest systemem dedykowanym dla sieci polskiej, uwzględniajcym charaktystykę jakości polskiej sieci, modułowym, a jednocześnie - jak zapewniają twórcy - na tyle uniwersalnym, by można było sprzedawać go do implementacji poza granicami naszego kraju.
Cel programu "wędka technologiczna" to radykalna zmiana warunków współpracy środowiska biznesu ze środowiskiem naukowo-badawczym, ukierunkowana na wzrost innowacyjności opartej na polskim potencjale intelektualnym. Informacje na temat programu "Wędka technologiczna" dostępne sa tutaj:
http://www.budzetzadaniowy.gov.pl/program01.php