Najnowszy, marcowy numer "Rynku Kolejowego" już w przyszłym tygodniu dostępny będzie w 28 największych salonach Empik w całym kraju. Zdecydowaliśmy się rozpocząć sprzedaż detaliczną czasopisma, ze względu na sygnały przekazywane przez naszych Czytelników odwiedzających portal RK. W marcowym numerze będzie można znaleźć m.in. plakat (Traxx Przewozów Regionalnych) oraz naklejkę Przyjaciel Transportu Szynowego.
Wybrane artykuły z marcowego numeru "Rynku Kolejowego":
RAPORT - Kolejowy design
Współczesny design to gra zespołowa. A już projektowanie pociągu na pewno. Czytelnikom branżowego czasopisma nie trzeba wyjaśniać, co to za przedsięwzięcie. Nie wszyscy jednak - jak sądzę i na co wskazuje moje i moich kolegów doświadczenia - zdają sobie sprawę z roli designera w zespole wdrażającym nowy produkt - pisze Marek Adamczewski z pracowni projektowej MaradDesign.
- Myśl globalnie, projektuj lokalnie
Tajniki projektowania przemysłowego są ściśle związane z jego lokalizacją. Rzecz jasna trzeba stworzyć coś, co będzie równocześnie ładne i praktyczne, a już z pewnością każdy klient rozpoczyna przedstawianie wytycznych od słów: Chcę czegoś "nowoczesnego" i "współczesnego", jak również "dynamicznego" i "wyznaczającego trendy". Podobne określenia można mnożyć...
- Movero - panoramiczne widoki przy 360 km/h
Pod nazwą Movero kryje się wizja składu zespolonego dużych prędkości. Koncept powstał z pasji, do szuflady, ale ciągłe udoskonalanie koncepcji, zapał oraz chęć przelania pomysłu na animacje i wizualizacje komputerowe zwyciężyła i spowodowała, że projekt ujrzał światło dzienne - pisze Maciej Podlewski z 2mform.pl.
- Tramwaj dla ludzi, bo "nie produkt, lecz człowiek jest celem"
Praca dyplomowa powstała w Pracowni Projektowania Produktu pod okiem dr. hab. Marka Adamczewskiego oraz dr Bogumiły Jóźwickiej. Dodatkowa praca była konsultowana z Bartoszem Piotrowskim z PESA Bydgoszcz - pisze Adam Kłodecki.
Pierwszą z jego wybitniejszych realizacji był przystanek Warszawa Śródmieście. Pawilony przy Al. Jerozolimskich uzyskały formę w stylu socrealistycznym (budowa w 1954 r.), natomiast wnętrza otrzymały bardzo oszczędne wykończenie modernistyczne. Szczególnie wnikliwie opracowano tu oświetlenie, elementy wyciszające, informatory wizualne i kolorystykę - psize dr inż. Daniel Załuski.
OPINIE
- PKP PLK stworzy Radę Przewoźników
W PKP PLK trwają prace nad koncepcją utworzenia Rady Przewoźników, mającej działać przy zarządcy infrastruktury kolejowej. Ma to być ciało doradcze i opiniodawcze, które pomimo tego, że nie będzie podejmować jakichś wiążących decyzji, może stać się znaczącym forum dyskusji pomiędzy operatorami a Polskimi Liniami Kolejowymi. – To cenny pomysł – komentują przedstawiciele prywatnych przewoźników.
- Koleje Dolnośląskie: dotychczasowa działalnośc i perspektywy na przyszłość
W marcu 2010 r. mija dokładnie 15 miesięcy od momentu, kiedy pierwszy pociąg Kolei Dolnośląskich wyjechał na tory. To dobry moment na dokonanie podsumowania dotychczasowej działalności samorządowej spółki oraz nakreślenie możliwych kierunków jej rozwoju. To także bardzo dobra okazja na pokazanie pewnych tendencji, które mogą w przyszłości stać się źródłem poważnych problemów - pisze Krzysztof Kuś.
Niektórzy eksperci spierają się, czy wydłużenie CMK na południe ma sens - jedni twierdzą, że najpierw trzeba wybudować linię "Y", inni - że warto wydłużyć CMK, ale na północ. Kto ma rację? Być może wszyscy - ale każdy swoją - pisze Robert Wyszyński.
- Wpływ stanu technicznego linii kolejiowych na wielkość emisji CO2
Rozważania nad problemem postawionym w tytule pragnę zacząć w dość nietypowy sposób. A mianowicie od węgla. To najbardziej obficie występujące paliwo kopalne służy do wytwarzania 40 proc. światowej produkcji energii elektrycznej. Przewiduje się, że do 2035 r. zapotrzebowanie na energię elektryczną wzrośnie o blisko 70 proc. Pomimo tego nadal ponad 1,4 mld ludzi będzie jej pozbawionych. Węgiel zaś będzie nadal odgrywał znaczącą role w bilansie energetycznym świata, chociaż jego zasoby systematycznie maleją - piszed dr inż. Janusz Poliński.
Za nami kilka lat XXI wieku, w ciągu których status podróżowania z punktu widzenia osób niepełnosprawnych niestety prawie w ogóle się nie zmienił. Jak wygląda podróżowanie koleją w Polsce z perspektywy osób niepełnosprawnych? Czy zdajemy sobie z tego sprawę? - pisze Wojciech Malesa.
- Pomorska Kolej Matropolitalna - więcej pieniędzy, krótsza budowa
Ostatnich kilka tygodni było bardzo ważnych z punktu widzenia planów budowy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Zmieniła się wysokość unijnego dofinansowania oraz przyspieszono nieznacznie harmonogram budowy PKM.
ANALIZY
- Przewozy towarowe w roku 2009
Ze wstępnych danych udostępnionych przez przewoźników wynika, że w 2009 r. transportem kolejowym w Polsce przewieziono 258 240 tys. ton ładunków i wykonano pracę przewozową na poziomie 42 932 136 tys. tnkm. Oznacza to, że względem roku 2008 masa ładunków spadła o 4,5 proc., a praca przewozowa zmniejszyła się o 16 proc.
- ERTMS - założenia funkcjonalne i techniczne. Ideał interoperacyjności
U podstaw opracowania i wdrażania systemu ERTMS (Europejski System Zarządzania Ruchem Kolejowym) leży różnorodność i całkowita niekompatybilność narodowych systemów bezpieczeństwa ruchu kolejowego. Przekraczanie granic państw (lub zarządców infrastruktury) wymaga instalowania systemów różnych typów na jednym pojeździe trakcyjnym, wszystkich certyfikowane odrębnie w danym kraju i z urządzeniami posiadającymi stosowne dopuszczenia typu. Zatem „interoperacyjność” takiego pojazdu powoduje znaczne zwiększenie kosztów zarówno urządzeń jak i kosztów certyfikacji, a jego obszar działania jest i tak ograniczony do ściśle zdefiniowanych krajów lub zarządów infrastruktury - piszą Hubert Stępniewcz i Zdzisław Kotowski z VIS Systems Sp. z o.o.
- Żadna inwestycja nie jest zawieszona w próżni
W Warszawie funkcjonuje unikatowy system koordynacji realizacji inwestycji infrastrukturalnych. System koordynacji stworzony w stolicy umożliwia przeprowadzanie ważnych społecznie przedsięwzięć w sposób jak najmniej uciążliwy dla mieszkańców Warszawy. Być może już wkrótce z rozwiązań tam przyjętych będą korzystać kolejne miasta w Polsce.
- Brak zdolności upadłościowej spółek kolejowych - niedozwolona pomoc państwa
KE uważa, że niemożność postawienia przedsiębiorstwa w stan upadłości ze względu na jego status prawny zapewnia temu przedsiębiorstwu nieodpłatną gwarancję Skarbu Państwa na czas nieokreślony i bez limitów w odniesieniu do jej kwoty i zakresu - pisze Stefan Jarecki.
ROZMOWY
- Chcemy równego traktowania
- Doświadczyliśmy już wielu sytuacji, walczyliśmy już na wielu frontach. Jedyne, czego oczekujemy, to stosowania tych samych reguł dla wszystkich - mówi RK prezes i właściciel Grupy Stadler Rail, Peter Spuhler. Stadler złożył protest do KIO na postępowanie w przetargu na pozyskanie 16 pociągów dla Kolei Mazowieckich. Według producenta, został on niesprawiedliwie potraktowany.
Do końca roku powinno okazać się, czy Lubuski Zakład Przewozów Regionalnych zostanie wydzielony ze struktur ogólnokrajowej spółki. Największym problemem PR są stare długi. - Stoimy na stanowisku, że najmniej kosztowne i najłatwiejsze do przeprowadzenia byłoby wydzielenie z dużej spółki naszego oddziału, który ma najniższe koszty funkcjonowania w całej Polsce - mówi Tomasz Hałas, członek zarządu województwa lubuskiego.
RELACJE
- ITL Polska wjechał do Brześcia
Pod koniec stycznia pierwszy testowy pociąg prywatnego przewoźnika towarowego ITL Polska przekroczył granicę polsko-białoruską i wjechał własną lokomotywą do Brześcia. Od tego czasu tę trasę przebyło już kilka kolejnych składów operatora.
- Jaki tabor dla Metra Warszawskiego?
Metro Warszawskie ma zamiar pozyskać 35 nowych pociągów. Przetarg na zakup tych składów zostanie rozpisany przed końcem I kwartału tego roku. Jednak tylko część tych pociągów trafi na centralny odcinek II linii metra. Reszta ma zapewnić lepszy transport pasażerom korzystającym z I linii.
FELIETONY
- Wojciech Paprocki: Co rada radzi?
- Jacek Prześluga: Człowiek z betonu - co ja tu robię?
- Tadeusz Syryjczyk: Czemu kolejarze nie umieją mówić?
HISTORIA
- Parowóz tendrzak przemysłowy TKh29
W 2009 r. minęło 80 lat od zbudowania pierwszego polskiego parowozu tendrzaka przemysłowego TKh29. Był on dziełem Biura Konstrukcyjnego Fabryki Lokomotyw w Chorzowie, stworzonym w oparciu o dokumentację techniczną podobnego parowozu przemysłowego typu T1A zakupioną w Austrii - pisze Bogdan Pokropiński.
+ DODATEK poświęcony perspektywom rynku lokomotyw w Polsce