„Dziennik Gazeta Prawna” pisze, że dymisja „nawet i Ministra Infrastruktury, nie rozwiążą problemów kolei”. Zdaniem dziennika kluczem jest wzmocnienie Urzędu Transportu Kolejowego, który powinien być dla branży tym, czym Urząd Regulacji Energetyki dla firm energetycznych i Urząd Komunikacji Elektronicznej dla operatorów telefonicznych – regulatorem i nadzorcą. Wzorem może być dla nas Wielka Brytania.
Zdaniem „DGP” obecnie spółki kolejowe są zbyt niezależne, dlatego nie potrafiły dogadać się na czas w sprawie rozkładu jazdy. Dziennik ubolewa, że brakuje ustawy, która pozwalałaby UTK skutecznie nadzorować branżę, aby uniknąć takiego bałaganu na dworcach. Tymczasem gotowe rozwiązania są. Wystarczy spojrzeć na Wielką Brytanię.
„Tam po fali krytyki za spóźnienia pociągów znacjonalizowano spółkę, która jest właścicielem torów, i utworzono spółkę Network Rail (która w zasadzie jest spółką non profit). Jest ona operatorem infrastruktury kolejowej. Jej pracę nadzoruje wprost Biuro Regulacji Kolei (Office of Rail Regulation). Z usług Network Rail korzystają prywatne przedsiębiorstwa kolejowe. Od czasu wprowadzenia tych regulacji brytyjskie koleje odzyskują zaufanie pasażerów.” – pisze „Dziennik Gazeta Prawna”.
Dziennik zastanawia się także nad personalnymi konsekwencjami grudniowego chaosu związanego z nieudolnym wprowadzeniem nowego rozkładu jazdy pociągów. Według „DGP” „do dymisji szykują się wiceminister infrastruktury Juliusz Engelhardt i Andrzej Wach, prezes PKP SA.” Dziennik przypomina, że Juliusz Engelhardt m.in. „forsował fatalnie przygotowaną reformę, czyli przejęcie przez szesnastu marszałków województw od państwa udziałów w Przewozach Regionalnych.” W efekcie największy przewoźnik kolejowy w Polsce tonie w długach i nie może płacić za dostęp do torów. Zdaniem „DGP” jako potencjalnego następcę Engelhardta wymieniano Grzegorza Mędzę, prezesa PKP Intercity. Jednak ten mówi gazecie, że nie jest zainteresowany powrotem do ministerstwa.
Utrata stanowiska grozi również prezesowi PKP SA, Andrzejowi Wachowi. – Oddaję się do dyspozycji – powiedział wczoraj „DGP”.
Więcej

Wiadomości i komentarze (18-19 grudnia):
Więcej wiadomości z debaty sejmowej (17 grudnia):
Czytaj więcej o bieżącej sytuacji w PKP (do 17 grudnia):