W kolejnym numerze miesięcznika "Rynek Kolejowy" zajmujemy się promocją i wizerunkiem kolei w Polsce. Poza tym Chińczycy nadchodzą, etapowanie KDP, przewozy towarowe po III kwartale, olbrzymy na torach i wiele innych artykułów na temat bieżących wydarzeń w branży.
Wybrane artykuły z numeru 1/2011 "Rynku Kolejowego":
RELACJE
Towary na kolej - wykonalne?
Kampania "Tiry na tory" prowadzona przez Instytut Spraw Obywatelskich budzi spore emocje. Podobnie jest z samą ideą przeniesienia ładunków wożonych przez samochody ciężarowe na kolej. Toczy się zażarta dyskusja na temat celowości i wykonalności takiego przedsięwzięcia.
Nadchodzą Chiny
W opublikowanym w połowie listopada przez "Wall Street Journal" artykule mogliśmy przeczytać niezwykle interesujący tekst o rosnącej na całym świecie aktywności chińskich firma zaangażowanych w budowę linii kolei dużych prędkości. Zauważono w nim, że kiedy japońskie i europejskie firmy decydowały się na rozpoczęcie budowy w Chinach, nie zakładały, że już po kilku latach będą musiały konkurować z chińskimi firmami, które zaadaptowały i zaczęły rozprzestrzeniać pozyskane wcześniej technologie. Firmy te dotarły również do Polski.
ROZMOWY
Integrator musi być
- Urząd marszałkowski oczywiście powinien mieć globalną wizję, ale musi także zajmować się jej realizacją. Problem polega na tym, że nie zawsze można znaleźć porozumienie polityczne na szczeblu wojewody i marszałka, tak aby wizja mogła zostać zrealizowana - mówi na temat integracji transportu publicznego w regionie prezydent Tychów, Andrzej Dziuba.
Kolej to nie fabryka czekolady
- Na kolei oczywiście jest wiele problemów różnego kalibru, ale największym problemem, który dostrzegam obecnie, są kwestie prywatyzacji. I to nie prywatyzacji jako takiej, tylko tego, co determinuje procesy prywatyzacyjne, a niestety determinują je kwestie konieczności spłaty długu PKP SA. Tymczasem nie jest on długiem kolejarzy - mówi Leszek Miętek, prezydent Związku Zawodowego Maszynistów Kolejowych i przewodniczący Konfederacji Kolejowych Związków Zawodowych.
Śródmiejskie trasy tramwajowe mogą stać się "lekkim metrem"
- Zakup 186 tramwajów, w tym ok. 150 przeznaczonych na wymianę najstarszego taboru, pozwala zaspokoić ok. 10-letnie zapotrzebowanie na wymianę najstarszych tramwajów. Oczywiście, chcielibyśmy, by jak największa część naszej floty umożliwiała podróż wszystkim pasażerom, jednak dokonanie dalszych zakupów o tej skali nie jest przy obecnej umowie możliwe - mówi Krzysztof Karos, prezes Tramwajów Warszawskich.
RAPORT
Jak ocieplić wizerunek kolei?
Co zrobić, aby koleje w Polsce były pozytywnie postrzegane przez ogół społeczeństwa? Czy jest to w ogóle możliwe przy użyciu metod PR-owych? Czy profesjonalne firmy z tej branży mają doświadczenia związane z ocieplaniem wizerunku spółek Skarbu Państwa, które można wykorzystać w sektorze kolejowym? Eksperci są zgodni - kolej może być lepiej odbierana, ale zapewnić to mogą jedynie działania zaplanowane na całe lata.
Zmieniam, bo muszę - rebranding w branży kolejowe
Rebranding to proces, które każda firma się boi, ale i którego żaden dobrze prosperujący na rynku podmiot nie jest w stanie uniknąć. Przejęcia, fuzje, ekspansja działalności za granicę czy po prostu chęć zasugerowania klientom, że zaszły zmiany - to wszystko powinno iść w parze z rebrandingiem. Ewolucja w zakresie identyfikacji wizualnej przedsiębiorstwa jest czytelnym znakiem wszelkich istotnych przeobrażeń mających miejsce w firmie.
O estetyce taboru
Nieco przekornie stwierdzę na wstępie: nie przeceniajmy roli, jaką odgrywa kolorystyka zewnętrzna taboru. Dla pasażera najważniejszym jest bowiem - po bezpieczeństwie i funkcjonalności rozkładu jazdy - komfort i estetyka wnętrza. To właśnie wewnątrz pasażer spędza najwięcej czasu i to właśnie wnętrze, jego estetyka, zważy na naszych wrażeniach i decyzji, czy będziemy mieli ochotę spędzić tu jeszcze kiedyś czas. Byłoby jednak wyrazem ignorancji i przejawem zwykłego niechlujstwa, gdybyśmy w związku z powyższymi argumentami temat malowania taboru potraktowali bez należytej uwagi - pisze Maciej Turkowski.
Etapowanie KDP. Warszawa - Wrocław w dwie i pół godziny?
Końcówka pracy nad tą publikacją zbiegła się z przełomową informacją dotyczącą praktycznego otwarcia drogi do sfinansowania zakupu przez spółkę PKP Intercity trójsystemowych jednostek zespolonych Newa Pendoliono. Teraz jeszcze pozostał "drobiazg": należy wybudować linie dla tych pociągów. I dla następnych, które będą mogły osiągnąć prędkości do 350 km/h - pisze Robert Wyszyński.
TGV - zagięcie czasoprzestrzeni
Postanowiliśmy teleportować się w przyszłość. Nie żartujemy: chcieliśmy sprawdzić, jak za 10-12 lat poczujemy się, podróżując między Wrocławiem a Warszawą z prędkością 320 km/h, w czasie niewiele większym niż 1,5 godziny. W naszej "podróży do przyszłości" miasto Wrocław zagrał francuski Metz, w roli Warszawy obsadziliśmy... Paryż, a jako gwiazdę grającą projekt "Ygrek" zaangażowaliśmy linię LGV Est. Ciekawi? No to w drogę! - pisze Robert Wyszyński.
Białystok, 8 listopada 2010 - ryzyko, które się zrealizowało
Przywrócenie ruchu pociągów w rejonie stacji Białystok i postawienie zarzutów maszynistom pociągu z cysternami spowodowało, że ze strony mediów zainteresowanie wydarzeniem, którego skutkiem było spłonięcie 17 cystern kolejowych przewożących płynne materiały łatwopalne, opadło niemal do zera. Trwa szacowanie szkód i określanie przyczyn zdarzenia, w wyniku którego także uległy zniszczeniu dwie lokomotywy, nastawnia wykonawcza i urządzenia sterowania ruchem w rejonie objętym pożarem. Podkreślenia wymagają słowa "określanie przyczyn" jako wynik postępowania prowadzonego przez Państwową Komisję Badania Wypadków Kolejowych - piszą Ryszard Węcławik i Krzysztof Baczyński z ZDG TOR.
Szybka Kolej Aglomeracyjna w Krakowie
W 2007 r. wykonano na zlecenie Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego "Wstępne studium wykonalności budowy Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej (SKA) w Aglomeracji Krakowskiej". Coraz większe problemy związane ze sprawnym przemieszczaniem się pasażerów w obrębie Krakowa, a także coraz trudniejsze dojazdy do samego miasta wskazują, że dłuższe odkładanie realizacji założeń przyjętych w opracowaniu jest bardzo poważnym błędem.
Koleje czy kolejki?
Mogłoby się wydawać, że odpowiedź na to pytanie jest prosta. "Koleje" - jeżeli zagadnienie dotyczy systemu transportu szynowego oraz "kolejki" gdy mamy na myśli rodzaj popularnej zabawki imitującej "prawdziwą kolej". Mimo tak oczywistej różnicy obydwu pojęć bardzo często infantylny termin "kolejki" stosuje się wobec wąskotorowego transportu szynowego w naszym kraju.
ANALIZY
Przewozy towarowe po III kwartale roku 2010
Pomimo niekorzystnej sytuacji w roku 2009 operatorzy spoza Grupy PKP odnotowali wzrost masy ładunków o ponad 33 proc. oraz wzrost wykonywanej pracy przewozowej o 9,6 proc. Pozwoliło im to na osiągnięcie udziału w rynku mierzonym pracą przewozową na poziomie 30,2 proc. Cztery lata wcześniej, tj. pod koniec roku 2005, w ich rękach znajdowało się jedynie 12,1 proc. Przy pierwszych trzech kwartałach roku 2010 w rękach operatorów spoza Grupy PKP znajdowało się juz tylkko 28,7 proc. rynku. Odpowiedź na pytanie, czy jest to pierwsza wyraźna oznaka odwrócenia dominującego od lat trendu, nie jest jednoznacznie możliwa.
Między liberalizacją a konsolidacją
Pomimo promowanej i wdrażanej przez Unię Europejską liberalizacji krajowych rynków towarowych przewozów kolejowych od pewnego czasu silnie zarysowują się na nich tendencje konsolidacyjne. Kryzys ekonomiczny spowodował znaczne zmniejszenie obrotów europejskich gospodarek, co pociągnęło za sobą spadek ilości transportowanych dóbr. Jedynie najwięksi i najsilniejsi przewoźnicy mogli bez poważniejszych uszczerbków przetrwać okres recesji, a nawet "połknąć" mniejszych operatorów. Taką drogę obrało DB Schenker. Do podobnych posunięć szykuje się także PKP Cargo, które po czasie restrukturyzacji ma ambitne plany dotyczące całego regionu.
Czy Ukraina przygotowuje się do Euro 2012?
Na konferencji prasowej, które odbyła się 16 września, ukraiński wicepremier, Borys Kolesnikow, ostro skrytykował sposób, w jaki Koleje Ukraińskie usiłowały pozyskać inwestorów przed Mistrzostwami Europy w piłce nożnej UEFA Euro 2012. Skądinąd wiemy, że jeśli chodzi o tamtejsze stadiony piłkarskie, przygotowania przebiegają dość sprawnie, ale czy z punktu widzenia sektora kolejowego rzeczywiście sprawy wyglądają tak czarno?
Olbrzymy na torach
Przewozy ponadgabarytowe, popularnie nazywane przewozami "z przekroczoną skrajnią" lub po prostu "ze skrajnią" stanowią ciekawy przykład nie tylko transportowania nietypowej przesyłki z punktu A do punktu B, ale wręcz całego przedsięwzięcia logistycznego, przy realizacji którego wykorzystywany jest specjalistyczny sprzęt, a także angażowany cały sztab fachowców.
Ekrany akustyczne - czy ich potrzebujemy?
Słuszność stawiania ekranów akustycznych jest dość złożonym problemem. Bardzo często dostrzegamy tylko koszty, a gdzie jest negatywny wpływ transportu na środowisko i jakość życia obywateli?
KZN "Bieżanów" powraca do korzeni
Kilka tygodni temu krakowska spółka, która już łączy funkcje producenta nawierzchni stalowej oraz wykonawcy robót torowych kupiła Nasycalnię Podkładów w Pludrach. Tym samym ten jeden z największych w Polsce producentów rozjazdów kolejowych stał się czołowym producentem podkładów drewnianych.
"Polskie AVE", czyli... ile to będzie kosztować?
Pierwsza łopata na placu budowy KDP zostanie wbita w ziemię w roku 2014, a pierwszy odjazd planowany jest na kilka lat później. W związku z tym kluczową sprawą z punktu widzenia interesów polskich pasażerów przestaje być sam fakt realizacji tego projektu, a stają się nią ceny, jakie przyjdzie im zapłacić za bilety.
HISTORIA
Parowóz serii Tp109
Na skutek zarządzenia władz carskiej Rosji od 1900 r. zabroniono zarządowi Drogi Żelaznej Warszawsko-Wiedeńskiej (DŻWW) dokonywania zakupów taboru kolejowego w fabrykach zagranicznych, a jedynie tylko na terenie imperium carskiego. W sprawie zakupów nowych parowozów zarząd DŻWW podjął rozmowy z fabrykami w Charkowie, Kołomnie i Sormowie. Zdecydowano się na pozyskanie parowozów z tego pierwszego miasta.
FELIETONY
- Jacek Prześluga: Zero-jeden
- Wojciech Paprocki: U progu drugiej dekady
- Adrian Furgalski: Transport miejski, głupcze!
- Tadeusz Syryjczyk: Nie "dymię" - dyskutuję
W związku ze zbliżającymi się Świętami Bożego Narodzenia Redakcja Rynku Kolejowego przygotowała świąteczną niespodziankę! Tylko w grudniu prenumerata dla naszych fanów, studentów i stałych komentatorów 50% taniej!
Wystarczy napisać do nas na adres e-mail: prenumerata@rynek-kolejowy.pl wpisując w temacie „RK 2011”, załączając także wypełniony formularz prenumeraty znajdujący się tutaj.
Dzięki temu otrzymacie prenumeratę z 50% zniżką za jedyne 119 zł! Promocja trwa do końca roku!
Promocją objęci są:
- fani strony "Rynku Kolejowego" na Facebooku - w przypadku posiadania konta oznaczonego inaczej niż imieniem i nazwiskiem użytkownika, prosimy o podanie w mailu linka do swojego konta,
- studenci - prosimy o podanie w mailu uczelni, nazwy wydziału i roku,
- uczniowie (w przypadku osób uczących się skany legitymacji stucenckich i uczniowskich mile widziane),
- stałych komentatorów - chodzi o osoby posiadające swoje konto na naszej stronie, umożliwiającej komentowanie poszczególnych artykułów spod avatara (zarejestrować się można u dołu strony, klikając na przycisk "Zarejestruj").
Szczegółowe informacja otrzymacie Państwo w odpowiedzi na maila!