Zmieniamy się dla naszych czytelników. Przeczytaj, dlaczego od września warto zaprenumerować RK! Co w nowym numerze? Nie tylko nowa szata graficzna, nowa czcionka. Nie tylko więcej zdjęć, nie tylko więcej treści. Po prostu - Rynek Kolejowy na nowo!
Otwieramy się na naszych czytelników: nowy RK to nowe spojrzenie na kolej - będziemy jednocześnie szczegółowi, kontekstowi, drobiazgowi! Piszemy o nowościach taborowych, otoczeniu kolei, ale także o jej historii. W nowym RK znajdziecie więcej o branży z punktu widzenia jej klientów i dostawców. Z tego względu będziemy publikować więcej wywiadów, analiz i opinii ludzi związanych z biznesem kolejowym. Zdecydowanie mniej miejsca będziemy poświęcać najświeższym wiadomościom. Chcemy by tę funkcję przejął w całości portal www.rynek-kolejowy.pl.
Nowy RK to także nowe działy:
• nowy raport - już nie jeden a grupa materiałów dających kompletny pogląd na analizowaną przez nas grupę zagadnień!
• flesz - co miesiąc pokażemy najciekawsze wydarzenie branżowe zilustrowane pięknym zdjęciem
• historia - co miesięc prezentujemy fragment historii kolei w Polsce.
Będziemy także jeszcze bardziej aktywnymi promotorami kolei! We wrześniiu wraz z Elester PKP inicjujemy akcję "Przyjaciel Transportu Szynowego". W nowym RK znajdziecie unikalną naklejkę! Więcej już w przyszłym tygodniu!

Już wkrótce możecie spodziewać się kolejnych inicjatyw z naszej strony!
Zapraszamy do kupna prenumeraty!
Wybrane artykuły z wrześniowego RK:
RELACJE
- Solaris Tramino - nowy gracz na rynku kolejowym
Uruchamiając produkcję tramwajów, Solaris może zatrudnić nawet 500 osób. Prototypowy pojazd pojawi się w październiku, na tegorocznych targach Trako...
ArcelorMittal Polska zainwestował ostatnio 5,6 mln euro w nowoczesne urządzenie do badania świeżo wyprodukowanych szyn kolejowych. Skupiająca sześć polskich hut firma wiąże spore nadzieje z rynkiem usług dla kolei. Nie tylko zresztą polskich - eksport producenta trafia także do Niemiec, Egiptu, Węgier i Brazylii...
ROZMOWY
- Konkurencja nam nie przeszkadza, ale...
Cięcia połączeń, plany taborowe oraz spór z PKP PR, którym ostatnio "żyje" cały kolejowy światek - to główne tematy, które "Rynek Kolejowy" poruszył w rozmowie z prezesem PKP Intercity, Krzysztofem Celińskim.
- Kulczyk Investments przejmuje terminal Chemikals
Wywiad z Wojciechem Chruścielem, wiceprezesem zarządu Chemikals, termonalu przeładunkowego w Braniewie, przejętego przez Kulczyk Investments.
RAPORT
- Wojna, spór, czy po prostu konkurencja?
Brak przetargów na tabor towarowy i niezbyt pokaźna liczba zamówień, jeśli chodzi o produkcję składów pasażerskich, wpływa na ostrą walkę pomiędzy producentami. Mnożą się protesty i wzajemne oskarżenia. - Ceny PESY są nierynkowe - twierdzi Newag. - Nowosądecka spółka nie ma praktycznie żadnego nowego, własnego produktu - odpowiada PESA. Do czego może doprowadzić taka sytuacja?
- Bez inwestycji nie nadrobimy straconego czasu
- Chcemy w ciągu trzech - czterech lat mieć istotny udział nowych pojazdów w całym parku taborowym, a pozostałe pociągi mieć zmodernizowane. Pragniemy zdystansować się do standardu, który pasażerowie znają z lat 70. i 80. - mówi Jakub Majewski, prezes Kolei Mazowieckich...
- Kierunek: rynki zagraniczne
Pomimo ciężkiej sytuacji branży w kraju, PESIE Bydgoszcz udało się spenetrować zagraniczne rynku, zapewnić sobie cały szereg zamówień i opracować nowe pojazdy. Wydaje się, że producent osiągnął pewien etap rozwoju - Polska jest już za ciasna dla bydgoskiej spółki, a przed nią stoi zadanie wywalczenia sobie pozycji regionalnego lidera...
- PESA, Newag i sztuka wojny
Spektakl ostatnich miesięcy, który rozgrywa się w obszarze dostaw nowego taboru pasażerskiego, na długo zdeterminuje pozycję konkurencyjną jego aktorów, przypisze im miejsce w szeregu na kolejne lata...
OPINIE
Skierowane do marszałków województw pismo wiceministra infrastruktury prof. Engelhardta to przysłowiowy kij włożony w mrowisko. Trudno inaczej traktować sytuację, w której Departament Kolejnictwa MI stawia się w sytuacji adwokata PKP SA, zapominając, jakie gwarancje dał samorządom podpisując z nimi w grudniu ubiegłego roku porozumienie o przekazaniu PKP PR...
ANALIZY
Końcówka 2008 r. oraz pierwsze miesiące roku 2009 przyniosły załamanie przewozów towarowych na europejskim rynku kolejowym. Masa towarów przewożonych w krajach Europy Środkowej i Wschodniej w pierwszych miesiącach roku 2009 zmalała średnio o 28%, a w Europie Zachodniej o ok. 27% - pisze Łukasz Malinowski, redaktor naczelny "Rynku Kolejowego".
- Jaki system pobierania opłat za dostęp do infrastruktury kolejowej?
Doskonale wiem, że stworzenie idealnego rozwiązania to utopia. Zbyt różne są marzenia przewoźników kolejowych (skrajnie: zerowa stawka, minimum formalności) i zarządców (skrajnie: maksymalne pokrycie wszelkich - nie ważne czy uzasadnione, czy nie - kosztów i jakby jeszcze trochę zysku na rozwój) - pisze Ryszard Węcławik z ZDG TOR.
- Nowy tabor PKP Intercity a POIiŚ
Kwestią merytorycznie niedookreśloną projektu jest znalezienie odpowiedzi na pytanie, czy jest uprawnione dofinansowanie projektu polegającego na zakupie taboru do obsługi połączeń, mogących się wykazać dużą rentownością, nierealizowanych w ramach kontraktu na usługi publiczne - pisze Marcin Michalik z ZDG TOR.
- Rosyjski eksport węgla kolejami
Czy dla Polski definitywnie nadszedł czas pożegnania się z tytułem europejskiej potęgi węglowej? Czy nasze węglarki mogą już powoli zjeżdżać na boczny tor? W 2008 r. po raz pierwszy w historii import węgla do Polski przewyższył eksport - pisze Paweł Cisowski.
- Ropa i gaz - jak zarobić na towarach niebezpiecznych?
Czy można zarobić na przewozie towarów niebezpiecznych? Obecnie mamy około 70 zarejestrowanych przedsiębiorstw kolejowych z prawami do przewozu towarów. Gdyby odpowiedź na wcześniejsze pytania była prosta, już dawno każde z nich zarabiałyby miliony...
- Skończyła się dobra passa
Przez wiele miesięcy dziennikarze zajmujący się tematyką kolejową mieli często okazję przekazywać opinii publicznej radosne informacje związane bądź to z reaktywacjami przewozów pasażerskich na niektórych liniach, bądź z radykalnym zwiększeniem liczby pociągów na innych, bądź też z uruchamianiem przez przewoźników pociągów w nowych, ciekawych relacjach. Niestety, dobra passa się skończyła...
HISTORIA
- Pierwszy parowóz polskiej budowy - Tr21
Już niedługo na naszym rynku pojawi się pierwsza od wielu lat lokomotywa polskiej produkcji - towarowa E6ACT gliwickich ZNLE. Tymczasem warto powspominać pierwszą polską lokomotywę parową - Tr21.
FELIETONY
- Tadeusz Syryjczyk: Debata o konkurencji na polskich torach rozkręca się
- Wojciech Paprocki: Pochyłe drzewo
- Adam Wielądek: Orient Ekspres Piaseczno - Grójec
Zapraszamy do kupna prenumeraty!
