Partnerzy serwisu:
Pasażer

Ruta: Wspólny bilet trzeszczy w szwach

Dalej Wstecz
Data publikacji:
24-01-2014
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Leszek Ruta, Transport Publiczny

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER
Ruta: Wspólny bilet trzeszczy w szwach
Analiza taryf ZTM i Kolei Mazowieckich obowiązujących od 1 stycznia br. pokazuje, że kruszeje jeden z podstawowych filarów „wspólnego biletu”, czyli ekonomiczna zachęta do korzystania z oferty. Spadek dochodów z tytułu sprzedaży biletów może w dłuższej perspektywie spowodować rezygnację z oferty wspólnego biletu w pociągach KM co najmniej w II strefie oraz ograniczenie podmiejskiej komunikacji autobusowej organizowanej przez ZTM - pisze Leszek Ruta, prezes Stowarzyszenia Transportu Publicznego, ekspert Zespół Doradców Gospodarczych TOR.

Pasażerom przestaje się opłacać kupować bilety 30- i 90-dniowe sieciowe (obowiązujące w I i II strefie). I w tej grupie biletów wyraźnie spadają przychody ZTM. Na liniach, gdzie kursuje SKM i KM, a czas jazdy do stacji granicznej I strefy jest mniejszy niż 20 minut, pasażerowie korzystający z SKM, kasują bilety 20-minutowe i wykupują bilety długookresowe na I strefę. Co gorsze, sytuacja, gdy do granicznego przystanku jest blisko, zachęca do jazdy bez biletu.

Opisane zjawiska powodują pogorszenie komfortu podróży SKM, spadek wpływów z biletów przy jednoczesnym pozostawieniu wysokich kosztów ponoszonych przez ZTM i samorządy na rzecz Kolei Mazowieckich. ZTM i SKM nie mająś dzisiaj możliwości zwiększenia podaży miejsc w pociągach SKM. W dłuższej perspektywie chęć utrzymania standardów na pewno wymusi zakup nowego taboru, czyli wpłynie znacząco na koszty komunikacji publicznej w tym segmencie.

Inna sytuacja jest na liniach, gdzie oferta wspólnego biletu obowiązuje wyłącznie w pociągach KM. Pasażerom zaczyna się opłacać kupować bilety miesięczne KM do stacji położonych w centrum Warszawy (Warszawa Śródmieście, Powiśle, Ochota) i podróżować komunikacją miejską kasując bilety 20-minutowe. Tak jest również w podmiejskiej komunikacji autobusowej. W tym przypadku opłaca się kupić bilet miesięczny u prywatnego przewoźnika (np. Translud z Legionowa), dużo tańszy niż bilet 30-dniowy sieciowy, dojechać do centrum Warszawy i podróżować dalej na podstawie biletu 20-minutowego lub dojść do celu podróży. Przyczynia się to do kolejnego spadku przychodów z biletów, a w dłuższej perspektywie może spowodować rezygnację z oferty wspólnego biletu w pociągach KM co najmniej w II strefie oraz ograniczenie podmiejskiej komunikacji autobusowej organizowanej przez ZTM.

Cały komenatrz na portalu Transport-publiczny.pl

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Warszawa negocjuje wspólny bilet za 365 mln zł

Pasażer

Warszawa negocjuje wspólny bilet za 365 mln zł

Witold Urbanowicz 24 lipca 2023

Kraków z kolejną propozycją protezy wspólnego biletu

Zintegrowany transport

Koleje Dolnośląskie w końcu w ofercie Wspólny Bilet

Pasażer

Koleje Dolnośląskie w końcu w ofercie Wspólny Bilet

inf. pras oprac. JM 01 czerwca 2023

Kraków bez wspólnego biletu na kolej. Będzie za to droższy bilet metropolitalny

Zintegrowany transport

Zobacz również:

Warszawa negocjuje wspólny bilet za 365 mln zł

Pasażer

Warszawa negocjuje wspólny bilet za 365 mln zł

Witold Urbanowicz 24 lipca 2023

Kraków z kolejną propozycją protezy wspólnego biletu

Zintegrowany transport

Koleje Dolnośląskie w końcu w ofercie Wspólny Bilet

Pasażer

Koleje Dolnośląskie w końcu w ofercie Wspólny Bilet

inf. pras oprac. JM 01 czerwca 2023

Kraków bez wspólnego biletu na kolej. Będzie za to droższy bilet metropolitalny

Zintegrowany transport

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5