Od wtorku pomiędzy ul. Wita Stwosza a Pawią będzie można przejechać tunelem samochodowym prowadzącym pod torami Dworca Głównego. To ostatni etap budowy Krakowskiego Centrum Komunikacyjnego.
Oficjalne otwarcie tunelu zaplanowano na poniedziałek, ale choć roboty są już skończone, auta będą mogły wjechać do tunelu dopiero dzień później (od kiedy będzie obowiązywało pozwolenie na użytkowanie wydane przez nadzór budowlany). Dzięki tunelowi kierowcy jadący od ul. Lubomirskiego do centrum unikną przejazdu przez Al. 29 Listopada.
Tunel o długości 230 m ma dwa pasy ruchu w każdym kierunku oraz szerokie pasy rezerwowe. Dokończenie jego budowy trwało dwa lata i kosztowało Kraków ponad 14 mln zł. Historia budowy tunelu Wschód-Zachód i KCK sięga roku 1974, kiedy ówczesny premier Piotr Jaroszewicz zadecydował o przebudowie dworca kolejowego. Projekt z czasem ewoluował, a pierwszy odcinek tunelu powstał w trakcie przebudowy Dworca Głównego w latach 1984-1991. Dopiero dwa lata temu prace przy tunelu wznowiono. Wydłużono go o kilkadziesiąt metrów i wyposażono w niezbędne instalacje.
Wjazd do tunelu od strony ul. Wita Stwosza znajduje się pod estakadą - z ronda przy Regionalnym Dworcu Autobusowym wjedziemy do tunelu, by dojechać na skrzyżowanie ulic Pawiej, Szlak i Warszawskiej.
Kto będzie chciał opuścić parking Galerii Krakowskiej lub płytę centrum, może zjechać albo bezpośrednio w ul. Wita Stwosza po wschodniej stronie dworca kolejowego, albo na tyły Galerii Krakowskiej. Stamtąd będzie mógł wjechać do tunelu albo skierować się w ul. Szlak lub Pawią, by się dostać do al. Słowackiego. Ponieważ Pawia będzie jednokierunkowa pomiędzy ul. Ogrodową a Szlak, aby dostać się na skrzyżowanie ul. Lubicz, Westerplatte, Basztowej i Pawiej, trzeba będzie wyjechać z tunelu w ul. Warszawską i dopiero z niej przez ul. Ogrodową dojechać do Pawiej.
Pod torami kolejowymi znajduje się jeszcze jeden tunel, tramwajowy. Jest on o wiele dłuższy, bo prowadzi od wiaduktu łączącego al. Słowackiego z al. 29 Listopada, dalej pod torami dworca, skąd biegnie pod ul. Wita Stwosza i Lubomirskiego do ronda Mogilskiego. Data jego uruchomienia nie jest jeszcze znana - nie ogłoszono nawet przetargu na wykończenie i dostosowanie do potrzeb szybkiego tramwaju. Agencja Rozwoju Miasta, która prowadzi budowę całej linii szybkiego tramwaju, zakłada jednak, że uda się go uruchomić na przełomie lat 2008 i 2009.

* Grafika: Gazeta Wyborcza.