PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały cztery umowy na rewitalizację linii kolejowej nr 131 Chorzów Batory – Tczew o wartości blisko 130 mln zł.
Pierwszą umowę na zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych na odcinku granica IZ Bydgoszcz – Tczew, tor nr 1 podpisano 5 sierpnia 2011 roku na kwotę 34 838 520,37 zł brutto. W imieniu firmy OHL ZS, a.s. (Republika Czeska) realizację zamówienia prowadzi OHL Ĺ˝S, a.s. Spółka Akcyjna Oddział w Polsce.
Zakres umowy obejmuje opracowanie dokumentacji wykonawczej i powykonawczej, ciągłą wymianę podkładów drewnianych na nowe strunobetonowe na odcinku liczącym 36,2 km w torze nr 1 wraz z mechanicznym oczyszczeniem i uzupełnieniem podsypki tłuczniowej, naprawę siedmiu przejazdów kolejowych oraz wykonanie robót towarzyszących w branży automatyki i elektroenergetycznej
8 sierpnia 2011 roku zawarto drugą umowę o wartości 68 642 469,78 zł brutto z Salcef Costruzioni Edili e Ferroviarie S.p.A., (Włochy) w imieniu której realizację zamówienia prowadzi Salcef Costruzioni Edili e Ferroviarie S.p.A. Spółka Akcyjna Oddział w Polsce, na zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych na odcinku Bydgoszcz Główna – granica IZ Gdynia, tor nr 1.
Zakres umowy obejmuje opracowanie dokumentacji wykonawczej i powykonawczej, kompleksową wymianę nawierzchni torowej w torze nr 1 na odcinku Maksymilianowo – granica IZ Gdynia o łącznej długości ok. 33 km:
- stacja Maksymilianowo – 0,15 km;
- szlak Maksymilianowo – Kotomierz – 8,05 km;
- stacja Kotomierz – 1,3 km;
- szlak Kotomierz – Pruszcz Pomorski – 6,8 km;
- stacja Pruszcz Pomorski – 1 km;
- szlak Pruszcz Pomorski – Parlin – 4,4 km;
- stacja Parlin – 0,1 km;
- szlak Parlin – Terespol Pomorski – 6,1 km;
- stacja Terespol Pomorski – 1 km;
- szlak Terespol Pomorski – Laskowice Pomorskie – 0,3 km;
- stacja Twarda Góra – 1 km;
- szlak Twarda Góra – Smętowo – 2 km.
Ponadto obejmuje wymianę podkładów o długości 1,8 km, wymianę nawierzchni torowej na wstawkach międzyrozjazdowych o łącznej długości 0,5 km na stacjach Maksymilianowo, Kotomierz, Pruszcz Pomorski, Terespol Pomorski, wymianę półzwrotnicy na stacji Maksymilianowo, wymianę rozjazdów na stacjach: Maksymilianowo (6 szt.), Kotomierz (1 szt.), Pruszcz Pomorski (2 szt.), Terespol Pomorski (1 szt.), a także remont 18 przejazdów, wykonanie 131 styków klejono-sprężonych, wycięcie krzaków i samosiejek w odległości 5 m od osi toru oraz odnowienie znaków hektometrowych i wskaźników drogowych wraz z wykonaniem robót towarzyszących w branży automatyki i elektroenergetycznej.
9 sierpnia 2011 roku podpisane zostały dwie umowy z firmą Skanska SA.:
- na kwotę 21 771 193,98 zł brutto obejmująca zaprojektowanie i wykonanie robót budowla-nych na odcinku Jaksice – Nowa Wieś Wielka tor nr 2.
Zakres umowy obejmuje opracowanie dokumentacji wykonawczej i powykonawczej, kompleksową wymianę nawierzchni torowej w torze nr 2 na odcinku Jaksice – Nowa Wieś Wielka, remont 9 przejazdów oraz wykonanie robót towarzyszących w branży automatyki i elektroenergetycznej.
- na kwotę 4 098 297,48 zł brutto na zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych branży energetycznej na odcinku Bydgoszcz Główna – Tczew.
Zadanie jest powiązane z rewitalizacją nawierzchni kolejowej na odcinku Bydgoszcz-Tczew.
Zakres umowy obejmuje wymianę elementów sieci trakcyjnej na:
- stacji Kotomierz w torze nr 2;
- stacji Parlin w torze nr 2;
- stacji Terespol Pomorski w torze nr 2;
- szlak Terespol Pomorski – Laskowice Pomorskie tor nr 2;
- stacja Laskowice Pomorskie tor nr 1 i 2;
- szlak Laskowice Pomorskie – Warlubie tor nr 1 i 2;
- stacja Warlubie tor nr 1 i 2;
- szlak Warlubie – Twarda Góra tor nr 2;
- stacja Twarda Góra tor nr 1 i 2;
- szlak Twarda Góra – Smętowo tor nr 1 i 2.
W wyniku wykonania robót branży energetycznej w istotny sposób poprawiona zostanie przepustowość linii oraz nastąpi poprawa bezpieczeństwa jazdy.
Termin realizacji czterech umów to 30 listopada 2011 roku.
Podstawowym założeniem inwestycji jest przywrócenie prędkości rozkładowej 120 km/h dla pociągów pasażerskich, na odcinkach linii poddanych kompleksowej modernizacji oraz likwidacja istniejących ograniczeń w miejscach wykonanych napraw. W istotny sposób poprawiona zostanie przepustowość linii, skróci się czas podróży oraz nastąpi poprawa bezpieczeństwa jazdy.
Prace finansowane są ze środków budżetowych.