PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Centrum Realizacji Inwestycji Oddział w Poznaniu informuje, że 1 czerwca 2011 r. rozpoczną się prace modernizacyjne na linii kolejowej nr 356, pomiędzy Poznaniem Wschodnim a Wągrowcem.
Inwestycje będą realizowane w ramach zadania „Modernizacja linii kolejowej nr 356 Poznań Wschód – Bydgoszcz na terenie województwa wielkopolskiego mającej duże znaczenie w obsłudze połączeń małych miejscowości z aglomeracją poznańską na odcinku Poznań Wschód – Gołańcz – Etap I do Wągrowca”.
Zasadnicze roboty, które spowodują całkowite zamknięcie linii na tym odcinku, potrwają około 6 miesięcy. W grudniu 2011 r., po wykonaniu najistotniejszych prac, linia ponownie zostanie otwarta dla ruchu pociągów. W kolejnych miesiącach zostaną zrealizowane prace, które nie będą wymagały zamknięcia torów. Cała inwestycja zakończy się w 2013 r., łącznie z rocznym nadzorem gwarancyjnym.
W czasie zamknięcia linii będzie obowiązywał specjalny rozkład jazdy pociągów z Poznania do Wągrowca przez Rogoźno. Informacji w tym zakresie udziela Wielkopolski Zakład Przewozów Regionalnych w Poznaniu. Modernizacja linii nr 356 realizowana jest w ramach Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego na lata 2007 – 2013. Wartość zadania, zgodnie z podpisaną umową wynosi około 153 mln zł. Prace finansowane są z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz Funduszu Kolejowego i środków własnych Polskich Linii Kolejowych S.A.
Zakres prac obejmuje:
•modernizację nawierzchni torowej na długości 50,284 km;
•naprawę obiektów inŜynieryjnych;
•przebudowę istniejących i budowę nowych peronów z dojściami przystosowanymi do obsługi
osób niepełnosprawnych;
•modernizację przejazdów kolejowo-drogowych;
•budowę nowych przystanków osobowych Czerwonak Osiedle i Murowana Goślina Zielone
Wzgórza;
•budowę komputerowych urządzeń sterowania ruchem kolejowym, nastawianych z lokalnego
centrum sterowania (LCS) w Wągrowcu;
•budowę nowoczesnych urządzeń zabezpieczenia ruchu na przejazdach kolejowo-drogowych;
•przebudowę oświetlenia stacji i przystanków osobowych.
Główne efekty modernizacji:
•skrócenie czasu podróży o około 34 min.;
•poprawa bezpieczeństwa (nowoczesne systemy sygnalizacji oraz kontroli jazdy pociągów,
likwidacja przejazdów kolejowo-drogowych);
•zwiększenie przepustowości linii kolejowej;
•poprawa dostępności transportu kolejowego dla osób niepełnosprawnych;
•zwiększenie komfortu podróżowania.