Partnerzy serwisu:
Biznes

Rumunia – rynek z potencjałem?

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

egoe
EIB
Kolster
SKODA
PCC Intermodal

Data publikacji:
17-03-2014
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
mg, Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Rumunia – rynek z potencjałem?
Rumuńska sieć kolejowa liczy ok. 10,8 tys. km, z czego 4 tys. km jest zelektryfikowana, a 2,5 tys. km to infrastruktura pozostająca w prywatnych rękach. Potrzeby inwestycyjne są ogromne, także jeśli chodzi o tabor kolejowy. O sytuacji tego sektora rynku rumuńskiego mówiła podczas Europejskiego Forum Taborowego Cristina Trifon z Think Railways.

23 przewoźników towarowych, 8 pasażerskich

Na rumuńskim rynku funkcjonuje obecnie 23 przewoźników towarowych. Najwięksi z nich to: CFR Marfa (ok. 39 tys. wagonów, 868 lokomotyw), GFR (ok. 8,4 tys. wagonów, 241 lokomotyw), Servtrans Invest (1350 wagonów, 64 lokomotywy), Transferoviar Grup (1,2 tys. wagonów, 37 lokomotyw) oraz Cargo Trans Vagon (216 wagonów, 26 lokomotyw). Rumunia posiada jeden z najbardziej zliberalizowanych rynków kolejowych przewozów towarowych w Europie pod względem udziału w nim podmiotów nie-państwowych (ok. 55 proc.).

W przewozach pasażerskich funkcjonuje 8 operatorów. Największym z nich jest CFR Calatori – przewoźnik państwowy. Najwięksi prywatni przewoźnicy to Regiotrans, Transferoviar Calatori oraz Interretional Calatori. Łącznie w Rumunii w ruchu pasażerskim wykorzystywane są 363 lokomotywy elektryczne (z czego 193 zmodernizowane), 244 spalinowe (189 zmodernizowanych), 154 składy wagonowe, 120 składów Desiro oraz ponad 30 innych elektrycznych zespołów trakcyjnych. Średni wiek taboru pasażerskiego to 35 lat, a na jego modernizację w 2013 r. przeznaczono ok. 11 mln euro.

W Bukareszcie funkcjonuje także Metrorex – operator tamtejszego metra. Posiada on 544 pociągi, z czego 280 zostało wyprodukowanych przez Astrę Arad. Ich średni wiek to 25 lat. Reszta to pociągi nowej generacji BM2 i BM21. Od 2004 r. utrzymaniem taboru metra zajmuje się Alstom Transport.

Największe rumuńskie zakłady produkujące i modernizujące tabor kolejowy to: Softronic, Reloc i Electroputere (lokomotywy), Atelierele CFR Grivita, Astra Vagoane Calatori, Electroputere VFU Pascani, Remarul 16 Februarie, IRUC CFR Sirv oraz Uzina de Vagoane Aiud (wagony pasażerskie), a także Reloc, Caromet i Petroutilaj (elektryczne zespoły trakcyjne).

Jednym z największych rumuńskich producentów taboru kolejowego jest Astra Vagoane Calatori. Zakłady zajmują się przede wszystkim modernizacją pasażerskich wagonów kolejowych, głównie dla CFR Calatori. W latach 2009-2011 spółka zrealizowała kontrakty na rzecz tego klienta za sumę 400 mln euro. W 2012 r. powstał pierwszy w 100 proc. niskopodłogowy tramwaj Imperio, który zbudowano we współpracy z Siemensem. Astra Vagoane Calatori brała udział także w montażu Desiro, dostarczanych dla Rumunów przez Siemensa.

Electropoutere VFU Pascani jest członkiem grupy Gramper Holding-Grup Ferroviar, wyspecjalizowanym w modernizacji taboru kolejowego. Zrealizował on m.in. projekt modernizacji 14 zespołów trakcyjnych dla kolei mołdawskich (2,2 mln euro) oraz tramwajów GT4M. Obecnie, razem z Remarul 16 Februarie biorą udział w przetargu ogłoszonym przez Timisoarę na modernizację 30 tramwajów GT.

Prowadzący współpracę z Bombardierem Remarul 16 Februarie zajmuje się przede wszystkim modernizacją taboru kolejowego: lokomotyw spalinowych DHL 450 HP, 700 HP, 1250 HP, spalinowo-elektrycznych DEL 1250 HP, 2100 HP, elektrycznych EL 3400 KW oraz 5100 KW, spalinowych zespołów trakcyjnych typu ADH11 i VT, ezetów i wagonów pasażerskich.

Phoenix, Transmontana i Hyperion

Inną rumuńską firmą jest Softronic, którego dziełem jest powstała w 2009 r. lokomotywa Phoenix, będąca pierwszą nową lokomotywą powstałą w Rumunii od 1990 r. Innym produktem firmy jest elektryczna Transmontana, zaprojektowana do obsługi ciężkich pociągów towarowych na długich trasach. W 2013 r. producent zaprezentował pierwszy elektryczny zespół trakcyjny Hyperion, mogący rozwijać prędkość – w zależności od wersji – 160 i 200 km/h.



Rynek rumuński jest także penetrowany przez zagranicznych producentów (również polską Pesę). Od 2003 do 2007 realizowana była dostawa 120 Desiro dla CFR Calatori, we współpracy z lokalnym partnerem Astra vagoane Calatori. W 2010 r. Siemens sprzedał Cargo Trans Vagon dwie lokomotywy spalinowo-elektryczne. W 2008 r. Arad pozyskał od Siemensa 10 tramwajów niskopodłogowych, a w 2012 r. władze miasta Kluż-Napoka zamówiły w Pesie 12 nowych tramwajów za kwotę 21,6 mln euro. Od 1999 r. Bombardier dostarczał wagony Movia dla metra w Bukareszcie, a w 2014 r. hiszpański CAF zawarł umowę na produkcję 96 wagonów dla Metrorexu.

1,3 mld euro na tabor w ciągu 8 lat

Następne lata to kolejne inwestycje zapowiadane na rumuńskim rynku. CFR Calatori realizuje 8-letni program inwestycyjny o wartości ponad 1,3 mld euro. Na modernizacje elektrycznych zespołów trakcyjnych i budowę zapleczy technicznych przeznaczone ma być 605 mln euro, a na modernizację spalinowych zespołów trakcyjnych – 415 mln euro. 89 mln euro ma trafić na modernizację lokomotyw elektrycznych. Za kwotę 11,8 mln euro zmodernizowane ma być 30 wagonów pasażerskich. Będą one mogły być wykorzystywane w składach push-pull, m.in. na trasie Bukareszt – Wiedeń. Rumuńskie władze planują także zabudowę urządzeń pokładowych ETCS na lokomotywach za 45 mln euro. Inne projekty to m.in. budowa systemu monitorowania stanu technicznego taboru (14,8 mln euro) oraz system pokładowej informacji pasażerskiej (1 mln euro). Do tego dochodzą plany władz lokalnych, zakładające modernizację i zakupy nowych tramwajów. Wartość rumuńskiego rynku tramwajowego oceniana jest na 2 mld euro. To wszystko sprawia, że w nadchodzących latach Rumunia może stać się interesującym miejscem także dla polskich producentów taboru kolejowego.

Partnerzy działu

egoe
EIB
Kolster
SKODA
PCC Intermodal

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

ERSF: Jakie innowacje przyniosą najbliższe lata?

Tabor i technika

Europejskie Forum Taborowe online już za tydzień

Tabor i technika

Europejskie Forum Taborowe online

Tabor i technika

Europejskie Forum Taborowe online

TOR Konferencje 07 maja 2020

3 tygodnie do Europejskiego Forum Taborowego

Biznes

3 tygodnie do Europejskiego Forum Taborowego

TOR Konferencje 05 marca 2020

Branżę taborową czeka szereg wyzwań

Tabor i technika

Branżę taborową czeka szereg wyzwań

TOR Konferencje 28 lutego 2020

Zobacz również:

ERSF: Jakie innowacje przyniosą najbliższe lata?

Tabor i technika

Europejskie Forum Taborowe online już za tydzień

Tabor i technika

Europejskie Forum Taborowe online

Tabor i technika

Europejskie Forum Taborowe online

TOR Konferencje 07 maja 2020

3 tygodnie do Europejskiego Forum Taborowego

Biznes

3 tygodnie do Europejskiego Forum Taborowego

TOR Konferencje 05 marca 2020

Branżę taborową czeka szereg wyzwań

Tabor i technika

Branżę taborową czeka szereg wyzwań

TOR Konferencje 28 lutego 2020

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5