Partnerzy serwisu:
Warte uwagi

Rozpoczęła się budowa IV linii metra w Budapeszcie

Dalej Wstecz
Data publikacji:
04-04-2007
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
inf. R. von Bagratuni, korespondent RK, 4 kwietnia 2007

Podziel się ze znajomymi:

WARTE UWAGI
Rozpoczęła się budowa IV linii metra w Budapeszcie
Ruszyły maszyny drążące tunel IV linii budapeszteńskiego metra.

W Budapeszcie rozpoczęły pracę „krety” drążące tunele czwartej linii metra, która połączy dworzec kolejowy Budapeszt-Kelenföld p.u. z dworcem Budapeszt-Keleti p.u. oraz placem Bosnyák tér w willowo-dyplomatycznej dzielnicy Zugló. Jest to inwestycja, która długo nie mogła ruszyć, ponieważ stale pojawiały się nowe problemy.

Magistrat stolicy jeszcze w 1992 rozpisał przetarg na budowę tej linii metra, ale od tego czasu upłynęło okrągłe 15 lat. Nie jest to wcale rekordowo długi okres, jeżeli weźmiemy pod uwagę historię drugiej linii. Rozpoczęto ją budować między stacjami Stadion i dworcem Budapeszt-Keleti p.u. bezpośrednio po wojnie. Potem przez prawie dwadzieścia lat tunel służył jako magazyn dla różnych hurtowni handlowych. Prace wznowiono w 1965 roku, a metro ruszyło pięć lat później.

Mieszkańców stolicy wskazują na inną kwestię: magistrat stolicy nie dokończył jeszcze budowy trzeciej linii, a już zabiera się do budowy czwartej i do projektowania piątej. Trzecia linia metra, która łączy dworzec kolejowy Budapeszt-Kőbánya-Kispest oraz śródmieście dzielnicy Újpest, według oryginalnych planów miała połączyć dworzec lotniczy Ferihegy (wtedy był tylko Ferihegy-1) z dworcem kolejowym Budapeszt-Rákospalota-Újpest oraz z osiedlem mieszkaniowym Káposztásmegyer za Újpestem, a także przez odgałęzienie od centrum Újpesztu do osiedla mieszkaniowego Újpalota za Rákospalota.

Ale te trzy odcinki nie zostały zbudowane, a tymczasem, wraz z oddaniem do użytku tej linii, skasowano wiele popularnych, w godzinach szczytu stale przepełnionych, linii tramwajowych. Skazuje to mieszkańców Újpesztu, Rákospalota, Káposztásmegyer, Újpalota i Pestszentlőrinc na niewygodne przesiadki.

W roku 2003 rząd Medgyesy’ego sprawę budowy metra zagwarantował w ustawie mówiącej o tym, że rząd pokryje wszelkie przekroczenia limitów związanych z budową metra i opłaci 79% kosztów, które według tego dokumnetu miały wynieść 320 miliardów forintów (około 5 miliardów złotych). Mniej więcej 21% tej sumy podjął wtedy magistrat Budapesztu jako pożyczkę od europejskiego banku inwestycyjnego EBI. W międzyczasie okazało się, że inwestycja ta będzie kosztować... dwa razy tyle. W ubiegłym roku ministerstwo finansów wystąpiło z wnioskiem do Brukseli o współfinansowanie przynajmniej połowy kosztów, ale władze unijne kategorycznie odmówiły. UE jest gotowa na opłacenie co najwyżej 10% kosztów pod warunkiem wykreślenia z projektu zbędnych stacji i rezygnacji z odcinka między placem Bosnyák i dw. Keleti p.u.

Rząd i nadburmistrz Budapesztu Demszky są jednak uparci i nie rezygnują z inwestycji. Większość stacji jest już w budowie, gotowe są przejścia podziemne w wielu miejscach, a tydzień temu zamknięto dla ruchu kołowego okolice placu Kálvin tér, gdzie już budowana jest stacja. Wczoraj przy dworcu Kelenföld p.u. ruszyły maszyny drążące w kierunku dworca Keleti p.u., ale czy dotrą one do celu? — pytanie to zadaje sobie wielu dziennikarzy. Pewne jest, że do wyborów linia ta nie będzie gotowa, a przecież nadburmistrz Demszky liczył na to, że inwestycja ta utrzyma jego popularność. A jeżeli za niespełna trzy lata wybory wygra opozycja, co jest więcej jak prawdopodobne — może zdarzyć się, iż nowy rząd natychmiast wstrzyma tę inwestycję i w tunelu zamiast metra pojawią się pociągi MÁV.

\
* Stacja II linii metra w Budapeszcie (fot. Ádám Kovács, www.commons.wikimedia.org).
Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

KE: Słaba poprawa parametrów transportowych w Polsce

Infrastruktura

KE: Słaba poprawa parametrów transportowych w Polsce

ew, Rynekinfrastruktury.pl 23 listopada 2015

Oświadczenie Piotra Mieczkowskiego

Warte uwagi

Oświadczenie Piotra Mieczkowskiego

Jakub Madrjas 02 listopada 2015

Olsztyn: Tramwaj częściowo już ukończony (zdjęcia cz. 2)

Fotorelacje

Olsztyn: Tramwaj częściowo już ukończony (zdjęcia cz. 2)

Martyn Janduła, Transport-publiczny.pl 03 września 2015

Testy olsztyńskiego Tramino w Poznaniu zakończone sukcesem (zdjecia + film)

Fotorelacje

Zobacz również:

KE: Słaba poprawa parametrów transportowych w Polsce

Infrastruktura

KE: Słaba poprawa parametrów transportowych w Polsce

ew, Rynekinfrastruktury.pl 23 listopada 2015

Oświadczenie Piotra Mieczkowskiego

Warte uwagi

Oświadczenie Piotra Mieczkowskiego

Jakub Madrjas 02 listopada 2015

Olsztyn: Tramwaj częściowo już ukończony (zdjęcia cz. 2)

Fotorelacje

Olsztyn: Tramwaj częściowo już ukończony (zdjęcia cz. 2)

Martyn Janduła, Transport-publiczny.pl 03 września 2015

Testy olsztyńskiego Tramino w Poznaniu zakończone sukcesem (zdjecia + film)

Fotorelacje

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5