Nadwozie (pudła) pociągów dużych prędkości będą produkowane w fabryce Siemensa w Krefeld-Uerdingen.
Rosyjskie koleje RŻD wkraczają w nową erę pasażerskich przewozów pociągami dużych prędkości. 20 lipca prezes RŻD OAO Władymir Jakunin, podczas wizyty w fabryce Siemensa w niemieckim Krefeld-Uerdingen zdecydował o zleceniu Siemensowi produkcji pudeł do pociągów Velaro RUS. Od 2009 roku powinny one rozpocząć kursowanie na linii Moskwa – St. Petersburg z prędkością do 250 km/h.
Jakunin nazwał wdrożenie produkcji Velaro RUS “ważnym kamieniem milowym w rozwoju współpracy pomiędzy Siemens a RŻD", stwierdzając, że Velaro RUS, którego technologia i sylwetka odzwierciedlają najwyższe standardy nowoczesnej inżynierii kolejowej, wkrótce pozwoli RŻD dorównać innym przewoźnikom w sektorze „high speed rail”, a Rosji dołączyć do elitarnego światowego klubu państw dysponujących tą technologią przewozów kolejowych.
W czasie wspomnianej wizyty rosyjskiej delegacji, prezes Siemens Transportation Systems, Hans M. Schabert zwrócił uwagę na dobrą współpracę z RŻD w zakresie projektu Velaro, nazywając ją “niezwykle ważną podstawą do budowy długoterminowego partnerstwa pomiędzy Siemensem a RŻD na wszystkich płaszczyznach technologii kolejnictwa.
Minister transportu Północnej Nadrenii-Westfalii, Oliver Wittke, pogratulował Jakuninowi podjęcia tak ważnej decyzji.
Już wcześniej, w maju 2006 r., Siemens Transportation Systems otrzymał zamówienie na budowę ośmiu pociągów dużych prędkości z terminem dostawy do 2010 r. Dodatkowo Siemens będzie odpowiedzialny za serwis i utrzymanie tych pojazdów przez kolejne 30 lat. W całości kontrakt jest wart około 600 milionów euro.
- Velaro RUS przyniesie rosyjskim kolejom najnowocześniejsze na świecie zestawy pociągów pasażerskich - powiedział Schabert. Są one podobne do ICE 3 używanych przez niemieckie koleje i do Velaro E kursujacych w Hiszpanii. 10 wagonów w składzie jednostki oferuje wystarczającą ilość miejsc dla ponad 600 pasażerów i jest odpowiednio przystosowana do specjalnych warunków technicznych i klimatycznych jakie występują w Rosji. Pociągi są zaprojektowane dla szerokiego toru i są o około 33 cm szersze od ICE 3. Jeśli weźmiemy pod uwagę rosyjskie Velaro RUS, chińskie Velaro CN, hiszpańskie Velaro E i niemieckie ICE 3 to obecnie w Siemensie złożone zostały zamówienia na ponad 160 EMU dużych prędkości.
Rosja, inwestująca miliardy rocznie w transport szynowy , jest uważana za jeden z największych rynków zbytu pociągów w następnych dekadach . Oprócz użytkowania linii dla szybkich pociągów Moskwa - St. Petersburg, RŻD planuje budowę innych podobnych połączeń jak np. Moskwa - Niżnyj Nowgorod. W Rosji nowoczesne pociągi i infrastruktura jest traktowana także jako odpowiedz na zagrożenia związane z ocieplaniem się klimatu. Na przykład wielkość emisji dwutlenku węgla odpowiedzialnego za zmiany klimatu na jednego pasażera kolei dużych prędkości jest trzykrotnie mniejsza niż podobny wskaźnik w lotnictwie.
* Siemens Velaro (fot. Siemens).