Rośnie ruch w terminalu przeładunkowym w Sławkowie (Śląskie), gdzie kończy się prowadzący ze Wschodu szeroki tor kolejowy. W piątek terminal przyjął pierwszy pociąg z Niemiec, wkrótce wznowiony zostanie transport TIR-ów z Ukrainy, a najpóźniej w lipcu spodziewany jest pierwszy pociąg z Chin.
O pracy przy Euroterminalu, który - według planów - w przyszłości miałby stać się głównym punktem przeładunkowym kontenerów transportowanych z Dalekiego Wschodu, przez Rosję, do Europy Zachodniej, poinformowali w piątek przedstawiciele obchodzącej jubileusz 60-lecia Centrali Zaopatrzenia Hutnictwa. Firma jest właścicielem terminalu przy szerokim torze.
W ubiegłym roku zakończono pierwszy etap modernizacji terminalu, po którym może on przyjąć 35 tys. kontenerów rocznie. Docelowo, po zakończeniu kolejnych etapów, ma to być ok. 120 tys. kontenerów.
50 ha terenu przy terminalu objęto terenem Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej. W tym roku na dalsze prace w terminalu przewidziano w budżecie państwa 50 mln zł. Trwają też starania o środki z programów unijnych.
W piątek do Sławkowa przyjechał pierwszy pociąg z Niemiec. Partnerem przedsięwzięcia jest firma Hupac Intermodal. Pociąg wyrusza ze stacji Grosskorbetha w Niemczech do Poznania, gdzie jest rozdzielany Sławków i Warszawę; część składu zostaje w Poznaniu. Pociąg będzie kursował trzy razy w tygodniu. Ze Sławkowa rozładowane kontenery wyjeżdżać będą do odbiorców. Również w przeciwnym kierunku pociąg ma zapewnione ładunki.
W najbliższych dniach ponownie ruszy także pociąg "Jarosław", przewożący z Ukrainy do Polski samochody ciężarowe w ramach projektu znanego jako "TIR-y na tory". Ze Sławkowa TIR-y jadą dalej, już na kołach. Około dwóch miesięcy temu pociąg przestał kursować, udało się jednak doprowadzić do jego wznowienia. Planowane są dwa transporty na tydzień.
Wkrótce nastąpi też od dawna oczekiwany przyjazd pierwszego pociągu z Chin. Pierwsze ładunki mają dotrzeć do Sławkowa w wagonach towarowych; w dalszej kolejności przyjadą pierwsze, próbne transporty kontenerowe. Ma to nastąpić na przełomie czerwca i lipca. Prawdopodobnie pierwszym ładunkiem będzie pasta pomidorowa.
W rządowych dokumentach Euroterminal w Sławkowie umieszczony został jako przedsięwzięcie o znaczeniu państwowym. Jego pomysłodawcy liczą na przejęcie przez kolej części ładunków transportowanych dotychczas z Azji i Dalekiego Wschodu do Europy drogą morską.
Sławków miałby być jednym z europejskich centrów przeładunkowych kontenerów, transportowanych magistralą transsyberyjską. Koleją towary mają dotrzeć do odbiorców ponad dwa razy szybciej niż drogą morską.
Rozbudowa terminalu w Sławkowie i stworzenie tam międzynarodowego centrum logistycznego to obecnie jedno z najważniejszych przedsięwzięć realizowanych przez CZH -firmę specjalizującą się w handlu surowcami rudnymi, żelazostopami, magnetytami, węglem i koksem oraz wyrobami hutniczymi.
W ubiegłym roku CZH dwukrotnie zwiększyła przychody, do kwoty ponad 516,6 mln zł, osiągając prawie 6,5 mln zł zysku na sprzedaży i blisko 2,9 mln zł zysku netto. Do kwietnia 2004 przychody przekroczyły 151,1 mln zł, a zysk zbliżył się do 2,5 mln zł. 76 proc. akcji CZH należy do Agencji Rozwoju Przemysłu.