Na to pytanie postanowili odpowiedzieć uczestnicy zorganizowanego przez Railway Market Forum Pierwszego Środkowoeuropejskiego Forum Kolejowego Taboru Pasażerskiego, które odbyło się 16 kwietnia w warszawskim hotelu Marriott. – Samorządy chcą zmienić obraz kolei. Nie możemy udawać, że zmodernizowany maluch to to samo co mercedes. Podróżni oczekują nowego. W określonym czasie trzeba wymienić 1000 ezt-ów na nowy tabor. Tabor to najważniejszy element poprawy jakości i zmiany obrazu polskiej kolei – mówił Jerzy Kriger, dyrektor departamentu transportu w urzędzie marszałkowskim województwa wielkopolskiego podczas debaty podsumowującej konferencję.
Ambitne zadanie, jakie postawili przed zgromadzonymi gośćmi gospodarze, polegało na skonfrontowaniu oferty sektora dostawców taboru pasażerskiego z oczekiwaniami operatorów oraz najważniejszego elementu tego łańcucha – pasażerów.

* Podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Juliusz Engelhardt, Henryk Klimkiewicz - przewodniczący Railway Business Forum oraz Leszek Ruta, dyrektor ZTM Warszawa.
- Ministerstwo Infrastruktury przywiązuje dużą wagę do tego, aby inwestycje w pasażerski tabor szynowy zwiększyły atrakcyjność przewozów kolejowych – powiedział podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury Juliusz Engelhardt otwierając spotkanie.
- Nowoczesny tabor zapewnia nie tylko możliwość szybkiego przemieszczania się, ale także oznacza poprawę bezpieczeństwa pasażerów oraz jest okazją do wprowadzania najnowocześniejszych technologii i rozwoju nauki – stwierdził wiceminister J. Engelhardt.

* Michael Clausecker, UNIFE.
- Kolej jest jedynym wiarygodnym i zrównoważonym środkiem transportu publicznego w XXI wieku. A innowacja i angażowanie się w nowe technologie przynosi wymierny zysk. Liczba pasażerów rośnie, ilekroć koleje inwestują w nowy tabor. Należy się jednak zastanowić, czy oferta przewoźnika jest wystarczająco zróżnicowana, by zaspokoić potrzeby różnych grup klientów, czy kanały sprzedaży pozwalają dotrzeć do wszystkich potencjalnych grup pasażerów, wreszcie czy przewoźnik naprawdę wie, czego oczekuje podróżny – pytał Michael Clausecker, dyrektor wykonawczy UNIFE, organizacji zrzeszającej europejskich przedsiębiorców aktywnych w sektorze kolejowym.

* Janusz Biliński, ZNTK Mińsk Mazowiecki.
W części technologicznej propozycje swoich firm zaprezentowali: Jens Henke - dyrektor sprzedaży w Bombardier Transportation („Nowoczesne technologie w szynowym transporcie pasażerskim”), Wiesław Szewczyk - główny technolog NEWAGU („Rozwój pasażerskiego transportu szynowego Polsce w perspektywie 5 lat”), Jacek Konop - wicedyrektor ds. rozwoju w PESA Bydgoszcz („Polskie doświadczenia w szynowym transporcie pasażerskim”), Herbert Welte - ekspert Stadler Rail („Tabor aglomeracyjny – kluczowe dane, skuteczne rozwiązania”), Uta Maria Pfeiffer - ekspert ds. środowiska w Siemens Industry Mobility („Technologia a środowisko”) oraz Janusz Biliński - dyrektor ds. technicznych w ZNTK Mińsk Mazowiecki („Modernizacja taboru pasażerskiego”).

* Uczestnicy panelu technologicznego. Od lewej: Jacek Silecki - ZNTK Mińsk Mazowiecki, Tomasz Zaboklilcki - PESA Bydgoszcz, Wiesław Szewczyk - NEWAG, Janusz Kućmin - Bombardier Transportation, Stanisław Skalski - Stadler Polska oraz Jarosław Piotrowski - Siemens TS.
W moderowanej przez Janusza Bilińskiego i Michaela Clauseckera dyskusji przedstawicieli producentów udział wzięli: Tomasz Zaboklicki - prezes zarządu PESA Bydgoszcz, Jacek Silecki - członek zarządu ZNTK Mińsk Mazowiecki, Jarosław Piotrowski - dyrektor Siemens Transportation Systems, Stan Skalski - sales manager Stadler Polska, Janusz Kućmin - chief country representative Bombardier Transportation oraz Wiesław Szewczyk - główny technolog w NEWAGU.
- Operator nie może zamykać się na kontakty z producentem. Taka sytuacja miała miejsce jeszcze dwa lata temu i nie gwarantowała satysfakcji pasażera. Konsensus możliwości z oczekiwaniami między zamawiającym i dostawcą jest koniecznością – mówił prezes Zaboklicki.
- Trudno dziś nie wierzyć w polski rynek – stwierdził Stan Skalski – Stąd nasza inwestycja w Siedlcach. Jednak stara prawda mówi, że łatwiej jest zbudować fabrykę niż mieć udział w rynku. Rynek jest, jest kontynuacja korzystnej linii politycznej, ale od dwóch lat nie ma zamówień. Boję się, że na Euro 2012 nie zdążymy z nowymi pociągami – podkreślał.
Janusz Kućmin podsumował najatrakcyjniejsze elementy taboru - Nie zapominajmy, że w naszym kraju, w naszym regionie, najatrakcyjniejszym czynnikiem jest niezawodność. Wyprodukowanie nowego pojazdu to stosunkowo prosta rzecz. Trudniejsze jest stworzenie konstrukcji niezawodnej technicznie. A dzisiejsze czasy to modularność i standaryzacja - stwierdził.
Problem konieczności zagwarantowania kompatybilności taboru nowego z już eksploatowanym poruszył Janusz Biliński. - Trzeba zapewnić kompatybilność ze starszymi rozwiązaniami. Stąd pewien konserwatyzm rozwiązań taborowych. Pytanie czy to stanowi problem – zastanawiał się dyrektor Biliński.

* Artur Rudnicki, JASPERS, EBI.
W części poświęconej stronie popytowej Peter Spalek z firmy Skoda Transportation omówił zapotrzebowanie na nowe lokomotywy elektryczne, a Artur Rudnicki, reprezentujący instrument JASPERS Europejskiego Banku Inwestycyjnego przedstawił środki z UE na inwestycje taborowe, zwracając szczególną uwagę na nierozstrzygnięty problem definicji pomocy publicznej. Krzysztof Siewierski, business development manager z firmy Angel Trains opisał natomiast dostępne źródła finansowania modernizacji i zakupu kolejowego taboru pasażerskiego poza środkami unijnymi.

* Krzysztof Siewierski, Angel Trains.
Konferencję zakończyła dyskusja panelowa, moderowana przez ekspertów Zespołu Doradców Gospodarczych TOR, Marcina Kamolę i Łukasza Malinowskiego. Wzięli w niej udziałe: Czesława Warsewicz - prezes zarządu PKP Intercity, Halina Sekita - prezes zarządu Kolei Mazowieckich, Grzegorz Dymecki - prezes zarządu WKD, Jan Tereszczuk - prezes zarządu PKP Przewozy Regionalne, Jerzy Obrębski - członek zarządy SKM Warszawa oraz Jerzy Kriger - dyrektor z Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego.
Uczestnicy omówili swoje plany i potrzeby.
Prezes Warsewicz w skrócie zaprezentował plany spółki Intercity - Przez ostatnie lata wydaliśmy dużo na modernizacje. Tego oczekuje pasażer. W tym roku zakończymy modernizacje całego taboru konwencjonalnego PKP IC. Jesteśmy w przededniu zakupu pociągów piętrowych i szybkich składów zespolonych. Działamy dwuetapowo, modernizacjami dobijając do obecnych standardów jakościowych Europy Zachodniej, a inwestycjami w nowe pociągi chcemy wprowadzić do Polski nową jakość. Stąd poszukiwania źródeł finansowania tego ambitnego programu, który ma w pełni spełnić wymagania pasażera - podkreślił Warsewicz.

* Uczestnicy panelu popytowego. Od lewej: Czesław Warsewicz - PKP Intercity, Jan Tereszczuk - PKP Przewozy Regionalne, Halina Sekita - Koleje Mazowiecke, Grzegorz Dymecki - WKD, Jerzy Obrębski - SKM Warszawa oraz Jerzy Kriger - Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego.
- Dane uzyskane z naszego systemu rejestracji sprzedaży PPol wykazują, iż na liniach, po których kursuje nowy lub zmodernizowany tabor zanotowaliśmy wzrost liczby przewożonych pasażerów. Niestety na razie nie można tego powiedzieć o linii Warszawa - Łódź, gdzie jeszcze nie uzyskano efektu synergii - powiedział prezes PKP PR Tereszczuk.
Prezes Halina Sekita streściła bardzo ambitne plany swojej spółki, której strategia taborowa do roku 2012 przewiduje, oprócz już realizowanych zamówień, rozpisanie jeszcze w tym roku przetargu na 12 nowych ezt współfinansowanych z Regionalnego Programu Operacyjnego, aplikację o współfinansowanie zakupu 22 ezt z programu Infrastruktura i Środowisko dla obsługi lotnisk Modlin, Sochaczew i Okęcie, przetarg na 18 używanych zmodernizowanych ezt, zakup 11 lokomotyw do już nabytych składów push – pull, a za dwa lata przetarg na kolejnych 11 składów push–pull, 11 używanych spalinowych zespołów trakcyjnych.
- Koleje Mazowieckie mają za mało taboru. Przez ostatnie trzy lata nasz rozkład jazdy wzrósł o 50 proc. a liczba pasażerów o 30 proc. Dziś nasze potrzeby to 250 ezt a mamy 200 – mówiła prezes Sekita.
Dyrektor Jerzy Kriger przedstawił stanowisko samorządów w sprawie usamorządowienia PKP Przewozy Regionalne. Jedną z "najgorętszych" kwestii pozostaje projekt wydzielenia przewozów międzywojewódzkich do spółki PKP Intercity. Zagadnienie to była tematem ciekawej dyskusji między przedstawicielami samorządów a Czesławem Warsewiczem.

Swoje plany omówili też przedstawiciele SKM Warszawa i WKD. Pierwszy z przewoźników czyni działania dla pozyskania taboru na linię Okęcie – centrum Warszawy, obecnie czekając na podpisanie umowy wieloletniej. - Na obsługę tej linii potrzebujemy 13 pociągów i 4 kolejnych dla wzmocnienia naszej obecnej floty na obsługiwanych odcinkach – mówił Jerzy Obrębski.
- 12 nowych ezt to obowiązek inwestycyjny właściciela wynikający z umowy sprzedaży WKD. Nie wykluczamy zakupów z innych źródeł niż samorządowe – podkreślał prezes Dymecki.
Konferencję zorganizował Railway Market Forum, część domu wydawniczego Railway Market Media.
Patronat prasowy zapewniły "Rynek Kolejowy" i "Railway Market – CEE Review".
Konferencja odbyła się przy wsparciu merytorycznym Railway Business Forum i UNIFE.
Patronatem honorowym spotkanie objęli Juliusz Engelhardt, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, Tamas Kozak - dyrektor generalny MÁV Start, Jan Tereszczuk - prezes zarządu PKP Przewozy Regionalne oraz Czesław Warsewicz - prezes zarządu PKP Intercity.
Konferencję wsparły firmy NEWAG S.A. (sponsor platynowy), Bombardier Transportation, Siemens TS sp. z o.o. i Stadler Polska (sponsorzy srebrni), a także firmy GSP, PESA Bydgoszcz SA, Skoda Transportation, ZNTK Mińsk Mazowiecki, ZNTK Poznań oraz Sigma (sponsorzy brązowi).
