Na podstawie informacji, która ukazała się na portalu rynek-kolejowy.pl poseł Jacek Osuch przygotował interpelację na temat pociągu kursującego z Sankt Petersburga do Nicei. Parlametarzysta wskazuje w nim, że to połaczenie mogłoby być realną alternatywą dla pasażerów podróżujących na dalekich dystansach, tymczasem pociąg ten nie będzie miał w Polsce żadnego postoju handlowego. W odpowiedzi wiceminister infrastruktury, Juliusz Engelhardt, wyjaśnia, że to od Kolei Rosyjskich będzie zależało, czy i gdzie pociąg będzie miał postoje.
- W wakacje na polskich torach pojawi się międzynarodowy pociąg kursujący z Sankt Petersburga do Nicei. Jak podaje portal internetowy: www.rynekkolejowy.pl, skład przekroczy granicę w Terespolu, by następnie przez Siedlce, Warszawę, Centralną Magistralę Kolejową, Katowice przekroczyć kolejną granicę w Zebrzydowicach. Pociąg przejedzie przez Polskę bez żadnego postoju handlowego, będzie miał natomiast tzw. postoje techniczne. Na terenie naszego kraju skład ten ma obsługiwać spółka PKP Intercity” - tak zaczyna się interpelacja posła PiS Jacka Osucha do Ministra Infrastruktury w sprawie wprowadzenia postoju handlowego pociągu międzynarodowego, który będzie kursował przez Polskę z Sankt Petersburga do Nicei. Po długim okresie oczekiwania poznaliśmy odpowiedź ministerstw Infrastruktury w przedmiotowej sprawie.
W styczniowym wystąpieniu do Ministerstwa Infrastruktur, olkuski parlamentarzysta zaznaczył, że forma międzynarodowej komunikacji kolejowej w dzisiejszych czasach wydaje się coraz bardziej atrakcyjna. Sprzyja temu m.in. trudna sytuacja w przewozach lotniczych spowodowana wprowadzeniem obostrzeń dotyczących wnikliwych kontroli pasażerów na lotniskach, a także ograniczeń przewożenia wielkości i rodzaju bagażu. Dlatego wydaje się, że taki pociąg mógłby być nie tylko urozmaiceniem rozkładu jazdy, ale i realną alternatywą dla pasażerów podróżujących na dalekich dystansach.
- W związku z propozycją Kolei Rosyjskich uruchomienia nowego pociągu na trasie Sankt Petersburg - Nicea PKP Intercity SA wystąpiły w lutym 2009 r. do Ministerstwa Infrastruktury z prośbą o stanowisko w przedmiotowej sprawie. Wysokość niezbędnego dofinansowania oszacowano na ponad 600 tys. zł. Wobec niewystarczających środków na dofinansowanie przewozów międzywojewódzkich, co skutkowało we wrześniu 2009 r. likwidacją znacznej liczby połączeń pociągami pośpiesznymi, Ministerstwo Infrastruktury negatywnie oceniło propozycję przeznaczenia dodatkowych środków na dofinansowanie połączeń międzynarodowych kosztem połączeń krajowych – tłumaczy w odpowiedzi minister odpowiedzialny za kolej Juliusz Engelhardt. W tej sytuacji PKP Intercity SA poinformowały Koleje Rosyjskie, że uruchomienie pociągu może nastąpić wyłącznie na ryzyko handlowe wnioskodawcy. PKP Intercity SA zobowiązały się do udziału w przedsięwzięciu, o ile Koleje Rosyjskie pokryją pełne koszty uruchomienia pociągu na terenie Rzeczypospolitej Polskiej. Podobne stanowisko przedstawili przewoźnicy z pozostałych krajów. - W takim jednak przypadku PKP Intercity SA nie byłyby decydentem w zakresie wyznaczania postojów handlowych dla tego pociągu. Koleje Rosyjskie wstępnie zaakceptowały zaproponowaną formę współpracy. Obecnie trwają przygotowania do podpisania umowy pomiędzy przewoźnikami w zakresie obsługi połączenia na trasie Sankt Petersburg - Nicea. Rozważane jest podpisanie umowy umożliwiającej dokonywanie odprawy podróżnych na przedmiotowe połączenie również na terenie Polski. W przypadku gdy umowa w takiej formie dojdzie do skutku, przewiduje się zamianę postojów na stacjach w Warszawie i Katowicach z technicznych na handlowe, co udostępni ofertę dla pasażerów podróżujących z Polski. Ostateczne decyzje zależne są od stanowiska Kolei Rosyjskich – podkreślał w odpowiedzi minister Engelhardt.
Więcej