Rosyjskie Koleje RŻD wezmą udział w budowie linii kolejowej łączącej Rosje z Zatoką Perską (poprzez Azerbejdżan i Iran) - poinformował dyrektor firmy, Giennadij Fadiejew. Inwestycja ma kosztować około 100 milionów dolaróws.
"Iran staje się krajem w którym krzyżują się szlaki tranzytowe. W kierunku tym można będzie przewozić do Indii i Pakistanu nawet 20 milionów ton ładunków i tym samym dzięki uniknięciu transportu drogą morską przez Kanał Sueski zaoszczędzić nawet do 20 dni" - powiedział Fadiejew po spotkaniu z przedstawicielami kolei Azerbejdżanu i Iranu, które odbyło się w Moskwie.
340 kilometrowe połączenie, będące częścią tzw. międzynarodowego korytarza transportowego Północ-Południe przebiegać ma wzdłuż zachodniego brzegu Morza Kaspijskiego.
Konstrukcja linii kolejowej ma rozpocząć się w 2005 roku, do końca bieżącego roku na spotkaniu w Baku strony mają ustalić szczegóły dotyczące finansowania inwestycji i kwestii własności.
Fadiejew, były rosyjski minister kolei, nie szczędził Iranowi pochwał za podjęcia działań mających na celu integracji sieci kolejowej z sąsiednimi krajami i plany budowy 3 tysięcy kilometrów nowych linii kolejowych rocznie. Przewodniczący Kolei Irańskich Mohammad Saeednejad podkreślając znaczenie wspólnego projektu dla gospodarki państwa, zwrócił uwagę, że w czasach Związku Radzieckiego przewozy cargo przez Iran stanowiły 15 procent międzynarodowej wymiany handlowej arabskiego kraju.
W odpowiedzi na wątpliwości dotyczące opłacalności wspólnej inwestycji, Giennadij Fadiejew odpowiedział, że jej koszty zwrócą się w ciągu czterech-pięciu lat. Dodał ponadto, że udział innych państw w konsorcjum jest mile widziany.