„Wiele rzeczy udało nam się zrealizować, przede wszystkim sukcesem jest znaczna poprawa absorpcji środków z Funduszu Spójności i Sektorowego Programu Operacyjnego – Transport.” – oświadczył Minister Transportu Jerzy Polaczek na konferencji prasowej podsumowującej rok jego urzędowania.
W konferencji uczestniczyli także m. in. Bogusław Kowalski, Sekretarz Stanu, Mirosław Chaberek, Podsekretarz Stanu ds. kolejnictwa oraz Barbara Kondrat, Podsekretarz Stanu ds. europejskich.
Ministerstwo Transportu podjęło pracę nad dokumentami planistycznymi (Master Plan Transportu Kolejowego i Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko 2007). W ramach POIŚ przewiduje się realizacje m. in.: modernizację linii E20/CE20 (Rzepin-Terespol), modernizację linii E59 (Wrocław – Poznań - Świnoujście) oraz modernizację linii E30/CE30.
Szczególny nacisk będzie położony na realizację projektów priorytetowych o znaczeniu ogólnoeuropejskim: modernizację linii E65 (Gdynia – Warszawa - Zebrzydowice) oraz modernizację linii E75 (Warszawa-Sokółka)- Rail Baltica.
„Większość spółek PKP zdecydowanie poprawiła wyniki przewozowe oraz wyniki finansowe (...) Po raz pierwszy od kilkunastu lat nastąpił wzrost ilości pasażerów, w samych spółkach PKP zwraca uwagę dobry wynik PKP SKM w Trójmieście i PKP Intercity” - powiedział minister Polaczek.
Stwierdził, że sukcesami MT w 2006 roku są działania zwiąkszjące efektywność w spółkach Grupy PKP, przeznaczono 100 mln zł na zakup i modernizację taboru kolejowego PKP PR, podpisano pierwsze kontrakty w ramach projektu likwidacji „wąskich gardeł” (Fundusz Spójności), zmodernizowano i wyremontowano linie kolejowe (284 mln zł. ze środków własnych PLK.) W okresie 9 miesięcy 2006 r. większość jej spółek poprawiło wyniki finansowe, w tym PKP PR i Telekomunikacja Kolejowa, które znacznie zmniejszyły straty.
Znacznie zwiększyło się wykorzystanie środków Funduszu Spójności. W ramach FS zatwierdzono 15 projektów kolejowych, w tym 8 inwestycyjnych. Kluczowe projekty to modernizacja linii kolejowej E30 (Węgliniec-Legnica – FS 92,8 mln €), modernizacja węzła w Poznaniu (FS 77,2 €), poprawa infrastruktury kolejowej- eliminacja wąskich gardeł (FS 83,3 mln €).
Minister poinformował także, że strategia dla Transportu Kolejowego do 2009 została skierowana pod obrady Rady Ministrów, natomiast Strategia Rozwoju Transportu na lata 2007-2013 przyjęta przez kierownictwo MT.

*Siedzą od lewej: Bogusław Kowalski, Sekretarz Stanu, Jerzy Polaczek, Minister Transportu, Barbara Kondrat, Podsekretarz Stanu ds. europejskich oraz Mirosław Chaberek, Podsekretarz Stanu ds. kolejnictwa

*Siedzą od lewej: Piotr Stomma, Podsekretarz Stanu ds. drogownictwa, Bogusław Kowalski, Sekretarz Stanu, Jerzy Polaczek, Minister Transportu oraz Mirosław Chaberek, Podsekretarz Stanu ds. kolejnictwa