W minionych kilku tygodniach w serwisach internetowych regionu podlaskiego można było przeczytać całkiem sporo o kolei. Media interesowały się tworzeniem węzłów przesiadkowych wraz z budową dworców, konsultacjami społecznymi dokumentów transportowych i możliwością uruchomienia połączenia pasażerskiego z Kownem. Nie zapomniano również o infrastrukturze kolejowej, niezbędnej dla transportu ładunków.
Przymiarki do nowych dworcówDzięki artykułowi opublikowanemu w serwisie informacyjnym „BialystokOnline” można dowiedzieć się o planowanych zmianach na terenie należącym do PKS Białystok, a położonym przy stacji kolejowej Białystok. Na podstawie zawartego porozumienia Firma Burner z Warszawy ma wykonać projekt, uzyskać niezbędne pozwolenia i wykonać prace budowlane na tym terenie wraz z budową nowego dworca autobusowego. Dwukondygnacyjny obiekt o powierzchni 1280 m2 ma powstać w 16 miesięcy. Będą się w nim mieściły kasy, poczekalnia, pomieszczenia socjalne i biurowe. Z terenem stacji kolejowej będzie połączony kładką. Przy budynku będą znajdowały się stanowiska dla autobusów, wyposażone w wiaty. Jednak zanim nowy dworzec zostanie udostępniony podróżnym, na czas realizacji inwestycji powstanie obiekt tymczasowy.
WięcejNa tym samym portalu można przeczytać o planach władz miasta odnośnie stworzenia Intermodalnego Węzła Komunikacyjnego. Jego powstanie ma na celu lepsze zintegrowanie komunikacji kolejowej i autobusowej w rejonie centralnego dworca kolejowego. Na ułatwienia będą mogli też liczyć piesi i rowerzyści. Jednymi z ważniejszych przedsięwzięć będzie budowa tunelu pod torami oraz przebudowa kilkunastu ulic w centrum miasta w taki sposób, aby uprzywilejować komunikację miejską. Koszt całego projektu ma wynieść ok. 145 mln zł. Zakres inwestycji został uzgodniony z zarządcą infrastruktury kolejowej oraz PKS Białystok – można przeczytać na stronach „BialystokOnline”.
WięcejNową jakość w komunikacji zbiorowej mają również zyskać mieszkańcy Łap. Jak poinformowała „Gazeta Współczesna” w powiatowym mieście ma powstać węzeł przesiadkowy. W ramach inwestycji zakłada się modernizację dworca kolejowego. Po jego przebudowie stylem architektonicznym ma nawiązywać do czasów budowy drogi żelaznej łączącej Warszawę z Białymstokiem. W ramach inwestycji planowane jest również uporządkowanie terenu wokół dworca kolejowego oraz Placu Niepodległości.
WięcejCzy żwir pojedzie koleją?„Radio 5” relacjonuje sprawę budowy bocznicy kolejowej do kopalni żwiru w miejscowości Trzciane. Powstanie toru pozwoliłoby wywozić urobek w wagonach, co wyeliminowałoby m.in. z suwalskich dróg minimum 250 ciężarówek. Pomysł budowy toru został uwzględniony w planie zagospodarowania przestrzennego, obecnie znalazł się inwestor, który w ramach partnerstwa publiczno-prawnego chcę wybudować bocznicę. Jednak realizacji przedsięwzięcia sprzeciwiają się mieszkańcy miejscowości Zielone Królewskie. Uważają oni, że droga kolejowa utrudni im gospodarowanie na polach, ponadto obawiają się hałasu i pyłu emitowanego przez pociągi towarowe. Obecnie toczą się rozmowy między potencjalnym inwestorem a protestującymi.
WięcejPociągiem do Kowna w lecie?Na tym samym portalu można przeczytać o planowanym uruchomieniu połączeń z Białegostoku do Kowla. Jest szansa, że składy obsłużą tą trasę od przełomu czerwca i lipca. Obecnie trwa postępowanie w sprawie dopuszczenia polskiego taboru do ruchu po litewskich torach. Środki na ten cel, ponad 1 mln zł, zostały zarezerwowane w budżecie województwa podlaskiego, jednak Marszałek liczy, że wyda mniej pieniędzy na realizację połączeń. Więcej o przedsięwzięciu informowaliśmy na
tutaj.