Wśród opublikowanych w ostatnich dniach lokalnych wiadomości na uwagę zasługuje analiza skutków rewitalizacji odcinka linii nr 25 między Dębicą a Ocicami. Można znaleźć również pozytywne wieści o działaniach na rzecz zachowania dziedzictwa kolejowego.
Podkarpackie: Jaka będzie "kolej mielecka" po rewitalizacji?
Miejski portal informacyjny "korso.pl" przedstawił raport dotyczący zmian na odcinku Dębica – Mielec – Ocice, jakie nastąpią po jego rewitalizacji. Przypomnijmy, że roboty budowlane mają zakończyć w 2020 r. Nowa nawierzchnia trasy ma pozwolić na jazdę pociągów pasażerskich z prędkościami do 120 km/h, co skróci czas przejazdu. Stanie się on konkurencyjny względem innych środków transportu. Na terenie miasta wybudowany zostanie nowy przystanek, modernizację pozostałych peronów oraz przebudowa przejazdów kolejowo-drogowych. Co istotne dla ruchu towarowego, tory główne na stacji Mielec mają wydłużone do 600 m.
Raport wskazuje również niedostatki w zaplanowanych pracach, takie jak zbyt mała liczba torów na stacji Mielec, co ma utrudniać obsługę specjalnej strefy ekonomicznej. Ponadto nie powstanie dodatkowy przystanek w rejonie mieleckiego parku przemysłowego, nie zostanie odbudowana przydatna w ruchu towarowym stacja Rzochów.
Kujawsko-pomorskie: Zagrożenie karą za hałas od tramwajów
Polskie Radio „PiK" poinformowało o działaniach w sprawie nadmiernego hałasu, do którego dochodzi podczas przejazdów tramwajów po estakadzie nad stacją Bydgoszcz Wschód. Okoliczni mieszkańcy poprzez protest dążą do budowy ekranów akustycznych, które mają ich ochronić przed nadmierną, uciążliwą emisją dźwięku.
W związku z omawianą sprawą Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Bydgoszczy wystąpiła z wnioskiem o ukaranie inwestora – spółkę Tramwaj Fordon. Podmiot uchybił obowiązkowi przygotowania pełnej analizy porealizacyjnej. Z uwagi na braki w dokumencie, nieuzupełnione w terminie, może nastąpić wymierzenie administracyjnej kary pieniężnej. Postępowanie w tej sprawie prowadzi Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska w Bydgoszczy – podała rozgłośnia.
Lubelskie: Trudna droga do przystanku Lublin Zachód
„Dziennik Wschodni” zainteresował się możliwością dotarcia do budowanego przystanku kolejowego na lubelskich Czubach. Obiekt, który ma zostać oddany do użytku już w grudniu tego roku, przybliży pociągi pasażerskie do osiedli zachodniej części miasta. Jednak problemem będzie dotarcie do peronu, do którego obecnie nie ma dojazdu, a między najbliższym osiedlem i pętlą autobusową jest wąwóz. PKP PLK w ramach inwestycji wybuduje chodnik oraz drogę techniczną do najbliższej ulice. Jest ona jednak nieutwardzona, a dojazd do niej od strony miasta nie jest dogodny. Jak ustalił dziennik, samorząd miejski w tym roku planuje jedynie opracować koncepcję nowego ciągu komunikacyjnego. Nie wiadomo kiedy on powstanie.
...i zbiórka na górnośląską wąskotorówkę
Portal "Bytomski.pl" zainteresował się internetową zbiórką funduszy na działalność Górnośląskich Kolei Wąskotorowych, po których odbywa się ruch turystyczny z Bytomia do Tarnowskich Gór i Miasteczka Śląskiego. Jej pomysłodawca postanowił wesprzeć ich zarządcę, czyli Stowarzyszenie Górnośląskich Kolei Wąskotorowych, kwotą 6 250 zł. Wynika ona z liczby sympatyków, śledzących organizację pozarządową na Facebooku. Jeśli każdy z nich wsparłby akcję 1 zł, to zebrana zostałaby wymieniona kwota.
Jak podał serwis informacyjny, już zostało zebranych ponad tysiąc złotych. Pierwsza transza środków trafiła do zarządcy Górnośląskich KW.