Czerwiec obfitował w liczne publikacje dotyczące kolei na Lubelszczyźnie. Choćby dlatego, że nieczęsto reaktywuje się połączenia i wyposaża linie kolejowe w nową infrastrukturę. Nie obyło się jednak bez interwencji oraz doniesień o planach związanych z jej przygotowaniem.
Bez wątpienia regionalne i lokalne serwisy informacyjne skupiły się na zmianach w rozkładach jazdy w ramach jedynej rocznej korekty. W jej ramach pojawiły się nowe połączenie Zamość – Zamość Wschód. Podróżnym udostępniono aż 5 nowych przystanków – obok położonych na terenie miasta zwanego Padwą Północy wybudowano przystanki na linii Chełm – Włodawa: Majdan Stuleński, Okuninka Białe i Ruda Huta. Odnotowano również fakt likwidacji połączenia Interregio Bolko, i uruchomienia w jego miejsce weekendowego połączenia TLK. Nowy pociąg przejął nazwę poprzednika i rozpoczął kursowanie w ostatni weekend czerwca. Wydaje się tylko, że (przynajmniej w niedzielnym) połączeniu przewoźnika zaskoczyła frekwencja i skład złożony z 3 wagonów (dwa wagonu klasy 2 i jeden klasy pierwszej) okazał się zbyt skromny. Nie zapomniano wspomnieć o składach Dart, które w przyszłości mają obsługiwać część ruchu pasażerskiego, oraz o montażu kolejowych stojaków rowerowych.
Za ciasno dla „Pociągu Wolności”
W ocenie „Kuriera Lubelskiego” dużą wpadkę zanotowała spółka PKP Polskie Linie Kolejowe. Dotyczyła ona przedsięwzięcia roboczo nazywanego „Pociąg Wolności”. Specjalnie urządzony skład przejeżdża przez kilka krajów dla upamiętnienia ofiar Holokaustu. Wydarzenie ma charakter prestiżowy, skoro patronat nad nim objęli m.in. prezydenci Czech, Słowacji i Polski. Skład miał zawitać do Lublina, jednak tak się nie stało. Na przeprowadzenie wydarzenia nie zgodził się zarządca infrastruktury kolejowej, tłumacząc to dużym natężeniem ruchu pasażerskiego na stacji.
Gdy sprawą zainteresował się „Kurier Lubelski” okazało się, że... wydarzenie może odbyć się przy dworcu w Lublinie. Jednak ta deklaracja wyszła od PKP PLK zbyt późno i dlatego „Pociąg Wolności” nie zawitał do „Koziego Grodu”.
Więcej
Nowy peron w... głębokim lesie
„Dziennik Wschodni” interweniował zaś w sprawie braku możliwości dotarcia do nowego przystanku Okuninka Białe. Peron powstał na linii nr 81 Chełm – Włodawa w miejscu, gdzie tor przebiega najbliżej popularnej miejscowości letniskowej. Jeden z czytelników pochwalił kolejarzy za nową budowlę, jednak poskarżył się na brak oznakowań trasy między przystankiem a oddalonym o 3 km jeziorem Białym. Jak ustaliła gazeta w Urzędzie Gminy Włodawa, mapa oraz oznakowania powinny być już zainstalowane do rozpoczęcia kursowania szynobusu.
Więcej
„Zamojski Cyrk Leonkiewicza”
W serwisie informacyjnym poświęconym transportowi szynowemu w regionie „LubelskaKolej.net” pojawił się felieton szeroko opisujący problemy związane z kursowaniem pociągów TLK Kossak i Światowid, które łączą Zamość ze Szczecinem. Autor publikacji wykazał liczne problemy związane z tym połączeniem. A tych jest wiele – podróżni na tej trasie często muszą korzystać z pojazdów komunikacji zastępczej, co generuje opóźnienia, których to nie wykazuje system informacji pasażerskiej „Infopasażer”. Wskazał również na pogarszającą się jakość pojazdów drogowych, zastępczo obsługujących to połączenie. Ustalił również podstawową przyczynę ciągłych opóźnień pociągów lub ich odwołań. To katastrofalny stan taboru trakcyjnego PKP Cargo, który na podstawie umowy z PKP IC jest kierowany do obsługi zamojskich pociągów.
W ocenie piszącego taki sposób funkcjonowania jedynego dalekobieżnego połączenia kolejowego z Zamościa przynosi więcej szkód niż pożytku. Zwraca również uwagę na bierność organów państwowych, tj. Urzędu Transportu Kolejowego i ministra infrastruktury i rozwoju, które tolerują utrzymujący się od dłuższego czasu stan.
Więcej
Powiat zamojski do dzieła?
Kolejny felieton dotyczący kolei pasażerskiej został opublikowany w serwisie informacyjnym „Zamosconline”. Jednak w tym przypadku autor skupił się na połowicznym (bo dotyczy tylko części pociągów docierających do Zamościa) uruchomieniu połączeń regionalnych na odcinku Zamość – Zamość Wschód. Wskazał na przyczynę tego rozwiązania (szeroko opisywaliśmy je na naszym portalu) oraz możliwości poprawy tego stanu. Problem rozwiąże się po powstaniu przystanku kolejowego w obrębie posterunku Jarosławiec, który byłby położony blisko centrum Sitna. Wskazuje przy tym na możliwości dofinansowania połączeń przez zainteresowane kursowaniem składów regionalnych samorządy – Powiat Zamojski i Gminę Zamość. W ocenie publicysty jest to jedyna realna szansa na właściwą obsługę nowych przystanków w Zamościu.
Więcej
Radni a kolej
„Dziennik Wschodni” informuje o dwóch uchwałach organów stanowiących prawo lokalne. W Białej Podlaskiej prezydent miasta złożył wniosek o zagwarantowanie środków na projekt budowy tunelu pod torami kolejowymi. Prace budowlane mają w przyszłości prowadzić i sfinansować PKP Polskie Linie Kolejowe.
Natomiast radni wojewódzcy wypowiedzieli się w sprawie restrukturyzacji PKP PLK. Skierowali wystąpienie postulujące utworzenie w Lublinie jednego z ośmiu „obszarów koordynacji działań”. „Sejmik Województwa Lubelskiego stoi na stanowisku, że projektowane zmiany struktury zarządzającej jednostkami wykonawczymi PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. nie mogą się odbywać ze szkodą dla załogi oraz potencjału organizacyjnego i technicznego służb zlokalizowanych na terenie województwa lubelskiego – uznali radni w piśmie skierowanym do zarządu PKP PLK i ministra infrastruktury i rozwoju.
Więcej tutaj i tutaj.