Towarzystwo Przyjaciół Szalonego Wózkowicza uzgodniło z przedstawicielami ZTM, Metra Warszawskiego i ratusza sposób poprawy dostępności metra dla niepełnosprawnych. Miasto kupi przenośne rampy dla trzech stacji położonych na łukach.
O pomyślnym finale rozmów poinformował "Szalony Wózkowicz" Marek Sołtys w "Gazecie Wyborczej". Problemy z dostępnością wagonu metra dla niepełnosprawnych występują przede wszystkim na stacjach Politechnika, Dworzec Gdański i Plac Wilsona, które położone są na łuku - przechył wagonu i jego długość powoduje, że odległości między peronem a wejściem są bardzo duże. Na tych stacjach pojawią się lekkie przenośne rampy, które umożliwią osobie na wózku bezpieczny wjazd do pociągu. Na razie nie wiadomo jednak, kto będzie te rampy obsługiwał - pracownik stacji czy maszynista. Dodatkowo Rada Miasta musi wprowadzić zmiany do regulaminu przewozów, aby Metro Warszawskie nie płaciło za opóźnienie wywołane rozkładaniem urządzenia.
Nie są to niestety jedyne problemy, jakie napotka w metrze niepełnosprawny. Wagony rosyjskie serii 81 mają nie regulowane zawieszenie, i przy małym obciążeniu wagonu pasażerami i niewielkim zużyciu obręczy kół "wystają" nad peron, tworząc niedostępny stopień. Nie dotyczy to na szczęście nowszych składów Alstomu, które dostosowują swoją wysokość do peronu. Dotąd trafienie na jeden lub drugi pociąg było loterią, ale teraz się to zmieni.- Dyspozytorzy otrzymali polecenie, by dokładnie co trzeci pociąg był Alstoma, i nie ma prawa wyjechać żaden inny - powiedział "Rynkowi Kolejowemu" rzecznik Metra Krzysztof Malawko.
Trwają pracę nad tym, by rodzaj pociągu był oznaczony na wyświetlaczach w metrze, jednak nie stanie się to wcześniej niż na przełomie roku. - Wyświetlacze to tylko "odnoga" systemu sterowania metra. Każda ingerencja weń musi być dokładnie przetestowana, aby w żaden nie wpłynęła na zarządzanie ruchem i bezpieczeństwo pasażerów - mówi Krzysztof Malawko.
Wszystkie nowe składy, które zamówi metro będą miały zawieszenie kompensujące zużycie obręczy kół i napełnienie taboru w szczycie. W Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia jest także zapis o automatycznych rampach dla niepełnosprawnych, które ma mieć każdy nowy wagon. Dostawcę nowego taboru metra powinniśmy poznać pod koniec tego miesiąca.