Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Białymstoku wydał decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dla modernizacji odcinka linii E75 Rail Baltica na odcinku Białystok - Suwałki - Trakiszki - granica państwa. PKP PLK odsuwa jednak ten etap inwestycji.
- Wydanie decyzji środowiskowej jest kolejnym krokiem w całym procesie przygotowania inwestycji - przyznaje Maciej Dutkiewicz, rzecznik Centrum Realizacji Inwestycji PKP PLK. Choć PKP PLK złożyła wniosek od decyzję środowiskową dla całego odcinka od Białegostoku do granicy państwa, to miała ona być realizowana etapami. Odcinek z Białegostoku przez Ełk i Olecko do Suwałk, miał być realizowany w latach 2021-2030. Inwestycja na odcinku od Suwałk do granicy była przewidziana do realizacji w latach 2013-2015.
- PKP Polskie Linie Kolejowe w tej perspektywie finansowania unijnego wykonają pierwszy odcinek Rail Baltica między Warszawą a Tłuszczem. Na kolejnych odcinkach do granicy z Litwą planujemy się skupić w kolejnej perspektywie finansowej - mówi jednak Dutkiewicz. To o tyle ważne, że projekt modernizacji odcinka Suwałki-Trakiszki-granica państwa jest na liście rezerwowej w unijnym programie Infrastruktura i Środowisko, a jak wiadomo PKP PLK była wielokrotnie oskarżana przez MRR o brak umiejętności wydania wszystkich środków unijnych.
Wciąż nie została też podpisana umowa na najbardziej zaawansowanym w modernizacji odcinku Rail Baltili Warszawa – Tłuszcz - Wybrano najkorzystniejszą ofertę (Polimeksu-Mostostalu - przyp. red.) ale zostały złożone odwołanie do KIO - informuje Maciej Dutkiewicz.
Wracając natomiast do samej decyzji środowiskowej dla odcinka Białystok -granica państwa, niedawno informowaliśmy, że Stowarzyszenie Zielone Mazowsze zaprezentowało kilkadziesiąt wniosków, które złożylo do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Białymstoku w ramach konsultacji społecznych dla modernizacji linii E75 "Rail Baltica". Można je znaleźc tutaj. Jak czytamy w decyzji środowiskowej, zgłoszone przez Stowarzyszenie Zielone Mazowsze Warunki przyrodnicze i środowiskowe zostały uwzględnione w decyzji. Natomiast uwagi w głównej mierze dotyczące rozwiązań kolejowych, budowy rozjazdów, przystanków, nie były rozpatrywane, ponieważ wychodzą poza zakres decyzji środowiskowej. Niemniej zostały przekazane inwestorowi do wykorzystania. Rozwiązania techniczne zaproponowane przez inwestora na etapie pozwolenia na budowę będą oceniane na etapie ponownej oceny.