Spółka PKP PLK po pięciu miesiącach wyłoniła projektanta modernizacji kolejnego odcinka linii Rail Baltica. Z 16 ofert PKP PLK wykluczyła lub odrzuciła aż 9. Zwycięzca zaoferował ceną na poziomie jednej piątej kosztorysu.
W ubiegłym roku PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły przetarg na opracowanie projektu modernizacji 71–kilometrowego odcinka linii E75 Rail Baltica od Białegostoku do Czyżewa. Zarządca infrastruktury przeznaczył na wykonanie tego zadania 74 mln zł brutto. W przetargu wpłynęło aż szesnaście ofert. PKP PLK wybrała zwycięzcę dopiero po pięciu miesiącach – zostało nim konsorcjum KV Projekty Inżynieryjne i Architektoniczne (Polska) i KV Consultores de ingenieria (Hiszpania). Zaoferowana cena to 15,2 mln złotych brutto.
Cena była jedynym kryterium wyboru oferty, jednak inaczej niż w wielu dotychczasowych przetargach, PKP PLK wiele ofert odrzuciła. Wykonawcy wykluczeni z przetargu (polscy Transprojekt Gdański, Mosty Katowice, BPK Poznań, MGGP, a także Sudop, Schuessler–Plan, IDOM i Egis), zniechęceni długim postępowaniem nie przedłużyli w listopadzie swoich ofert. Dodatkowo, wykonawcy MGGP, Egis i IDOM nieprawidłowo skalkulowali oferty.
Rażąco niska cena istnieje
Chyba po raz pierwszy w przetargu na opracowanie projektu zarządca infrastruktury odrzucił ofertę ze względu na rażąco niską cenę. Zaproponowana przez inną hiszpańską firmę – Tec–Cuatro stawka wynosiła tylko 10,4 mln zł netto. PKP PLK zażądała wyliczeń, które potwierdzą kalkulację oferty, jednak według informacji „Rynku Kolejowego”, hiszpańska firma ich nie przedstawiła. Odpowiedziała jedynie ogólnie, że ma nowatorskie zaplecze techniczne, a kryzys w Hiszpanii obniża jej koszty pracy. Inwestorowi takie wyjaśnienia nie wystarczyły, i oferta została odrzucona.
Z drugiej strony trzeba zauważyć, że cena zwycięskiej oferty KV PIA oscyluje w granicach dwudziestu procent kosztorysu. Jeszcze niższa była oferta Sudop - 9 mln złotych. Pozostałe oferty oscylowały w granicach 17-24 mln złotych za wyjątkiem hiszpańskiej Getinsy, która zażądała 49 mln zł netto. Nie wiadomo jeszcze, czy od polsko–hiszpańskiego konsorcjum PKP PLK również zażądała wyjaśnień. Wątpliwości budzi fakt, że wszystkie oferty poza tą, przedstawioną przez Getinsę, nie przekraczały jednej trzeciej kosztorysu.
Rail Baltica z problemami
Obecnie trwają prace związane z modernizacją 66,5 km linii kolejowej E75 Rail Baltica Warszawa – Białystok – granica z Litwą na odcinku Warszawa Rembertów – Zielonka – Tłuszcz (Sadowne). Wykonuje je konsorcjum firm konsorcjum firm Torpol, PUT Intercor i Polimex-Mostostal. Opóźniają się jednak procedury środowiskowe pozwalające rozpocząć prace budowlane.