Pociąg jadący z Warszawy, spóźniony jak co dzień, zatrzymał się kilkaset metrów przed dworcem. Zmęczeni pasażerowie wracający z pracy w stolicy pytają, po co te rozkłady jazdy, i wysiadają na torach.
19.24, dworzec PKP w Radomiu. Prawie 30-stopniowy upał. Na parkingu przed dworcem kilkadziesiąt osób czeka w samochodach na wracających z pracy mężów, żony, dzieci. Z megafonów rozlega się głos: "Pociąg z Warszawy opóźniony 15 min, opóźnienie może ulec zmianie". To norma, nikt już się nie dziwi.
Nagle rozdzwoniły się telefony komórkowe - samochody ruszają spod dworca i jadą ul. Prażmowskiego pod wiadukt na ul. Słowackiego. Tam, ok. 800 m przed dworcem, stoi pociąg. W wagonach gorąco i duszno. Nikt nie informuje podróżnych, jaka jest przyczyna postoju i jak długo potrwa. Zniecierpliwieni otwierają drzwi i wychodzą na tory. Kilkusetosobowa "pielgrzymka" idzie gęsiego wzdłuż torów w kierunku dworca: eleganccy mężczyźni w garniturach, kobiety w szpilkach, z bagażami (to pewnie ci, którzy do domów wracają tylko na weekend). Co chwila ktoś ogląda się niepewnie, czy nie nadjeżdża inny pociąg.
Godzina 20.30. Na peronie kolejny komunikat: „Pociąg z Warszawy opóźniony 50 min, opóźnienie może ulec zmianie...”.
Na własną rękę
- Nie wolno otwierać drzwi pociągu, jeśli nie jest to uzasadnione. Nic jednak nie możemy zrobić, jeśli na własną odpowiedzialność ludzie wysiadają z pociągu. Pasażerowie powinni jednak być poinformowani przez kierownika pociągu, z jakiej przyczyny jest postój i jak długo będzie trwał. Kierownik powinien to zrobić przede wszystkim z obowiązku, ale także choćby z kultury - uważa inspektor Michał Wacławik, rzecznik prasowy Komendy Regionalnej SOK w Warszawie.
- W ostatni piątek postój był wynikiem zerwania hamulca ręcznego oraz uszkodzenia sieci trakcyjnej - informuje Donata Nowakowska, rzeczniczka Kolei Mazowieckich.
Czy to był tylko incydent? - Nie, to stały obrazek: stoimy ok. 22.10 pod dworcem, widać już perony, ostatnie autobusy MPK lada moment odjadą. Ale czekamy, aż przejedzie pociąg towarowy, potem inny osobowy. Dopiero wtedy wtaczamy się na dworzec - opowiada psażerka, która pracuje w Warszawie.
Codziennie spóźnieni do pracy
Plaga spóźnień dotyczy porannych pociągów do Warszawy. - Dojeżdżam codziennie do pracy. Pociągi wyjeżdżają z ponad 15-20-minutowym opóźnieniem" - mówi Maciej Leśniewski. Pan Maciej, podobnie jak setki radomian, którzy w pracy muszą być o godz. 8, wyjeżdża do Warszawy o 5.59 (planowy dojazd 7.36). Następny pociąg z Radomia dojeżdża dopiero po 8. - Pociąg ostatnio spóźnia się codziennie 15-20 min już w Radomiu, a dalej różnie bywa. Na Centralnym jest o 7.55-8.05 - informuje jeden z podróżnych na forum radom.gazeta.pl.
- Poranne opóźnienia to efekt remontu torów na odcinku Radom - Rożki. Zakończy się on 6 czerwca i mamy nadzieje, że wtedy pociągi będą odjeżdżały bez opóźnień - informuje Łukasz Kurpiewski, rzecznik prasowy PKP Przewozy Regionalne.
Ilu radomian pracuje w Warszawie?
Według informacji z izby skarbowej w Warszawie w 2005 r. w stolicy (bez gmin ościennych) pracowało prawie 9 tys. radomian. Dodatkowo wiele osób pracuje, prowadząc np. własną działalność gospodarczą lub na czarno. Codziennie tysiące radomian dojeżdża do pracy samochodami, busami, autobusami i pociągami. I to pewnie w najbliższym czasie się nie zmieni.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.