30 maja br. w Rabce-Zdroju na przejeździe kolejowym kategorii D na szlaku Chabówka - Rabka Zaryte (km 0,834, linia nr 104 Chabówka - Nowy Sącz), odbyła się oficjalna prezentacja systemu DySOnaPP (Dynamiczny System Ostrzegania na Przejeździe drogowym i Przejściu dla pieszych). Uroczystość zorganizowały Krakowskie Zakłady Automatyki we współpracy z PKP PLK S.A. przy okazji akcji "Bezpieczny Poniedziałek".
- System DySOnaPP to wspólne dziecko Krakowskich Zakładów Automatyki i firmy House of Solutions. KZA od końca lat 20. ubiegłego wieku zajmuje się szeroko pojętym bezpieczeństwem prowadzenia ruchu kolejowego, jako producent urządzeń, systemów i ich monter. Bezpośrednią inspiracją do stworzenia tego systemu była moja rozmowa sprzed kilku lat z redaktorem „Radia Kraków”, panem Piotrem Sławetą, który zadał mi pytanie, ile kosztuje samoczynna sygnalizacja przejazdowa. Był niezmiernie zdumiony, iż to urządzenie kosztuje aż tak dużo. W zależności od przyjętego rozwiązania, koszt takiego urządzenia to od 500 tys. zł do ok. miliona złotych. Koszt samych kabli to ok. 80 - 130 tys. zł - powiedział Edward Jacek Kwarciak, prezes KZA.
- Przez lata patrzyliśmy na przejazdy kolejowe z perspektywy toru. Znalezienie rozwiązania, które by podwyższało bezpieczeństwo ruchu drogowego i jednocześnie było tanie, zmusiło nas do zmiany tej perspektywy. Popatrzyliśmy więc na problem od strony drogi. Opracowaliśmy urządzenie, które jest urządzeniem drogowym, rodzajem dynamicznego znaku drogowego. Nie ingeruje ono w żaden sposób w ruch kolejowy. Urządzenie samo dokonuje detekcji pociągu i nie zmienia nic w organizacji ruchu kolejowego. Jednocześnie podnosi bezpieczeństwo na przejeździe – podkreślił prezes Kwarciak.
- Istotne znaczenie ma dla nas społeczność lokalna. W wielu województwach realizowane są Regionalne Programy Operacyjne, które obejmują m.in. przebudowę przejazdów. Dajemy m.in. samorządom możliwość podwyższenia bezpieczeństwa na tych przejazdach poprzez relatywnie tanie urządzenie. DySOnaPP kosztuje ok. 150 tys. zł – podał Kwarciak.
- Kierowcy zważają na sygnalizację przejazdową tylko wtedy, gdy ona prawidłowo działa. Jeśli nie, wtedy zaczynają ignorować ostrzeżenia. Takim przykładem jest zmodernizowana linia Tunel – Kraków, wyposażona w urządzenia kategorii D i C. Po modernizacji i nienagannym funkcjonowaniu urządzeń, na tej trasie po prostu nie ma wypadków. Cokolwiek zwiększa bezpieczeństwo, jest zasadne i dobre. Pewne uwagi przekazałem już wykonawcy, jeśli chodzi o system DySOnaPP. To są urządzenia prototypowe. Należy je dopracować. Wspólnie będziemy to robić - zaznaczył Tadeusz Ryś z Głównego Inspektoratu Badania Wypadków Kolejowych.
- Kiedy otrzymaliśmy informację o nowo powstającym systemie DySOnaPP, przyjęliśmy ją z radością. Podjęliśmy od razu współpracę z Krakowskimi Zakładami Automatyki. Zakład Linii Kolejowych w Nowym Sączu utrzymuje na swoim terenie blisko 800 przejazdów należących do różnych kategorii. Rocznie ich utrzymanie kosztuje nas ponad 1,5 mln zł. Poprawa bezpieczeństwa na przejazdach jest zadaniem kluczowym. Mam nadzieję, że system DySOnaPP znajdzie zainteresowanie także wśród zarządców dróg - stwierdził Włodzimierz Zembol, dyrektor Zakładu Linii Kolejowych w Nowym Sączu.
- Życie ludzkie jest bezcenne. Jeśli dzięki temu urządzeniu nie zginie choć jeden człowiek, to warto wydać pieniądze na instalację systemu. Gratuluję inicjatywy - powiedział senator Tadeusz Skorupa. - W kwestii poprawy bezpieczeństwa na przejazdach kolejowych jest jeszcze bardzo dużo do zrobienia. Co jakiś czas ktoś niestety ginie. Każda inicjatywa, każdy system, każde działanie, które w większym stopniu pozwoli na poprawę bezpieczeństwa, jest istotne - stwierdził starosta nowotarski, Krzysztof Faber. – Chciałem podziękować wszystkim, którzy przyczynili się do tego, że została wybrana właśnie ta lokalizacja. Mam nadzieję, że tego typu urządzenia będą pojawiać się niebawem w okolicy - zaznaczył zastępca burmistrza Rabki, Robert Wójciak.
DySOnaPP (Dynamiczny System Ostrzegania na Przejeździe drogowym i Przejściu dla pieszych) to rozwiązanie podwyższające poziom bezpieczeństwa uczestników ruchu drogowego i pieszych na przejazdach kolejowych niestrzeżonych i przejściach dla pieszych. System jest zestawem urządzeń działających jako znak o zmiennej treści ostrzegający kierowców lub pieszych o nadjeżdżającym pociągu i stanowi element systemów bezpieczeństwa ruchu drogowego. Urządzenia informują z wyprzedzeniem kierowcę lub pieszego w sposób wizualny lub akustyczny o nadjeżdżającym pociągu, zwłaszcza tam, gdzie z przyczyn terenowych widoczność jest utrudniona.
System jest przeznaczony do instalacji przede wszystkim przy niestrzeżonych przejazdach kolejowych (kategorii D). Są to przejazdy, które z uwagi na niewystarczający tzw. „iloczyn ruchu” nie są wyposażone przez zarządcę infrastruktury kolejowej w urządzenia sygnalizacji przejazdowej zawierające rogatki lub sygnalizatory świetlne. Zastosowanie DySOnaPP nie zmienia kategorii przejazdu, jednak w sposób znaczący podnosi poziom bezpieczeństwa użytkowników drogi informując wizualnie i akustycznie o zbliżającym się pociągu. Jakie są najważniejsze zalety systemu? To przede wszystkim brak powiązania z infrastrukturą kolejową, możliwość instalowania poza pasem terenu linii kolejowej należącym do właściciela infrastruktury kolejowej, a także możliwość zasilania urządzeń (lub ich elementów) z baterii fotowoltaicznych.
System składa się z zespołu urządzeń detekcji pociągu i ostrzegania kierowców i pieszych, gdzie znajduje się także sterownik główny, zespołu urządzeń ostrzegania oraz urządzeń zdalnej detekcji pociągu. Oprócz pracy autonomicznej możliwy jest również zdalny dostęp diagnostyczno-serwisowy umożliwiający zbieranie informacji o usterkach, dostęp do zarejestrowanych plików video oraz konfigurację urządzeń. W przypadku drogi, urządzeniem ostrzegawczym dla kierowców jest ekran (ekrany) usytuowany w pasie drogi w charakterze znaku o zmiennej treści, w przypadku przejścia dla pieszych ostrzeganie następuje poprzez wygłoszenie komunikatu głosowego lub dźwięku ostrzegawczego. Detekcja pociągu następuje poprzez analizę sygnału z detektorów. Zasilanie systemu odbywa się tradycyjne, z sieci 230V, lub oparte jest o baterie ogniw fotowoltaicznych.
Więcej informacji o systemie DySOnaPP można znaleźć na stronie internetowej Krakowskich Zakładów Automatyki (zobacz).
Zapraszamy również do obewjrzenia naszej fotogalerii z prezentacji (zobacz)