Jak podaje węgierska prasa biznesowa, coraz bardziej prawdopodobne staje, że zwycięzcą przetargu na zakup MĂV Cargo będzie ĂBB i węgiersko-austriacka prywatna kolej GySEV/ROeEE.
Kolej ta przejęła już od MÁV 53-kilometrową trasę Sopron-Szombathely-Szentgotthárd, a sfinansowaniem jej modernizacji w wysokości 25 miliardów forintów zajęło się państwo węgierskie. Jak oznajmił dziennikarzom dyrektor generalny kolei ROeEE/GySEV Csaba Székely — prace rozpoczną się na początku przyszłego roku. Zostanie wybudowany drugi tor i wprowadzona zostanie pełna elektryfikacja linii, ale systemem węgierskim 25kV~ 50Hz. Trwają osobne prace nad zabezpieczeniem ruchu, co będzie kosztować 18 miliardów forintów.
Jak oznajmił Székely — GySEV/ROeEE zamierza przejąć cały park elektrowozów i lokomotyw dieselowskich MÁV i unowocześnić go. ROeEE/GySEV obecnie w większości używa nowoczesnych wielosystemowych lokomotyw Siemensa Taurus, którymi może również korzystać z napięcia trakcyjnego ÖBB 15kV~. ROeEE/GySEV planuje także przejęcie dalszych linii kolejowych nie tylko MÁV, ale także ÖBB w północno-zachodnich Węgrzech i Burgenlandzie, a graniczących z jej liniami. Zdaniem fachowców, są to: Szentgotthárd — Graz, Ebenfurth —Wiedeń, Ebenfurth — Wiener Neustad — Sopron, Wulkaprodesdorf — Pandorf — Kitsee, Szombathely — KĹszeg — Oberpullendorf — Deutschkreuz, Wiener Neustadt — Friedberg — Oberwart — Szombathely i Körmend — ZalalövĹ.





* Tabor GySEV/ROeEE (fot. R. von Bagratuni).