PKP PLK nie wyklucza przywrócenia we współpracy z samorządami przejezdnoŚci do prędkoŚci 20 km/h na linii kolejowej nr 177 łączącej Racibórz z Głubczycami. Koszt takiej inwestycji wyniósłby ok. 1,6 mln zł netto – poinformowało Ministerstwo Transportu w odpowiedzi na interpelację pana posła Henryka Siedlaczka.
Linia kolejowa nr 177 jest nieeksploatowaną w ruchu pasażerskim linią kolejową łącząca Racibórz z Głubczycami. Nie jest linią znaczenia państwowego i znajduje się w wykazie odcinków linii kolejowych przewidzianych do wyłączenia z sieci zarządzanej przez PKP Polskie Linie Kolejowe. Z informacji uzyskanych od zarządcy infrastruktury kolejowej, wynika, iż ze względu na zły stan toru oraz bezpieczeństwo w 2011 r. linia kolejowa nr 177 objęta została prędkoŚcią „zero”, wobec czego zaczęła podlegać udostępnianiu według zasad wynikających z paragrafu 44 Regulaminu przydzielania tras pociągów mówiącego, iż przewoźnicy mają możliwoŚć korzystania z linii na podstawie zawartych umów i ponoszenia kosztów związanych z jej utrzymaniem i eksploatacją.
„Pomimo że przewoźnicy kolejowi nie byli skłonni ponosić kosztów, które pozwoliłyby utrzymać ruch na linii, była ona udostępniana ze względów społecznych, aby umożliwić bezkolizyjny wywóz towarów na preferencyjnych zasadach do końca 2011 r. JednoczeŚnie na organizowanych przez PKP PLK SA spotkaniach przewoźnicy informowani byli o stanie technicznym linii oraz że w przypadku nieprzyjęcia zaproponowanych zasad i braku Środków na utrzymanie zostanie ona całkowicie wyłączona z eksploatacji.” – czytamy w odpowiedzi resortu transportu.
Ministerstwo podało, że według otrzymanych od PKP Cargo danych w celu umożliwienia dostaw ładunków dla firmy Chempest SA w 2011 r. spółka PKP Cargo zawarła z PKP Polskie Linie Kolejowe umowę na warunkach szczególnych na realizację przewozów. WielkoŚć tych przewozów na odcinku Puławy Azoty – Lekartów przedmiotowej linii kolejowej wyniosła w 2011 r. łącznie 5414 t (130 wagonów) i odbywała się w składach maksymalnie 5-wagonowych z częstotliwoŚcią do kilku razy w miesiącu.
„Na dzień dzisiejszy brak jest decyzji o likwidacji linii, a wszczęte procedury postępowania zostały wstrzymane ze względu na negatywne opinie jednostek samorządu terytorialnego. Należy przy tym podkreŚlić, iż zgodnie z art. 18a ustawy z 8 wrzeŚnia 2000 r. o komercjalizacji, restrukturyzacji i prywatyzacji przedsiębiorstwa państwowego „Polskie Koleje Państwowe” jednostka samorządu terytorialnego może wystąpić z wnioskiem o nieodpłatne przekazanie na własnoŚć ww. linii kolejowej w celu wykonywania przewozów kolejowych przy zachowaniu istniejącego połączenia z siecią kolejową. „ – przypomniało ministerstwo.
W podsumowaniu odpowiedzi czytamy: „PKP Polskie Linie Kolejowe pomimo znacznego zaangażowania w wielu projektach nie wyklucza jednak udziału w realizacji przedmiotowego przedsięwzięcia i deklaruje ze swojej strony gotowoŚć współpracy oraz rozważenie wszelkich propozycji przedstawionych przez władze samorządowe i kolejowych przewoźników dotyczących finansowania utrzymania linii kolejowej nr 177. Szacowana wartoŚć przywrócenia przejezdnoŚci do V=20 km/h linii kolejowej nr 177 wynosi ok. 1 600 000 zł netto.”