Otwarto oferty w przetargu na realizację przewozów pasażerskich na części linii kolejowych w woj. pomorskim w okresie od grudnia 2013 r. do grudnia 2014 r. Przetarg podzielony został na dwa zadania: w jednym jedyną ofertę złożyły Przewozy Regionalne, w drugim Arriva. Oferta PR jest wyższa niż kosztorys zatwierdzony przez Zarząd Województwa Pomorskiego.
Zadanie, w którym jedynym oferentem są PR, dotyczy realizacji przewozów na następujących trasach granica województw – Gardeja – Malbork (z opcjonalnym odcinkiem Malbork – Trójmiasto), gr. województwa – Smętowo – Tczew – Gdynia i Gdynia – Malbork – gr. województw – Elbląg/Iława/Olsztyn oraz realizacja przewozów międzyregionalnych w relacjach Gdynia – Bydgoszcz (1 para pociągów), Gdynia – Elbląg (5 par) i Gdynia – Olsztyn (1 para). Oferta PR dotycząca oczekiwanej kwoty pokrycia deficytu opiewa na 30,96 mln zł. Kosztorys województwa został założony na poziomie 28,20 mln zł.
Małgorzata Pisarewicz, rzecznik Urzędu Marszałkowskiego Woj. Pomorskiego poinformowała nas, że do momentu zatwierdzenia wyników przetargu przez Zarząd Województwa Pomorskiego nie będą udzielane komentarze na ten temat. Rozwiązania tej sytuacji są co najmniej trzy. Władze województwa mogą m.in. spróbować poszukać w budżecie więcej środków, rozpisać nowy przetarg bądź też – co byłoby rozwiązaniem najgorszym dla pasażerów – uszczuplić ofertę przewozową.
Przypomnijmy, iż ww. zadanie przetargowe jest przedmiotem poważnych kontrowersji, zważywszy na fakt, że władze województwa umieściły w jednym zadaniu przetargowym realizację przewozów na niezelektryfikowanym odcinku Malbork – Kwidzyn – Gardeja – granica województw, razem z odcinkami zelektryfikowanymi. Taki zapis de facto wyeliminował z tej części przetargu Arrivę, realizującą przewozy na trasie Malbork – granica woj. – Grudziądz od 2009 r. Kontrowersja jest tym większa, że do tej pory trasa Malbork – granica województw była oddzielnym zadaniem przetargowym. Arriva bezskutecznie wnioskowała o zmianę zapisów przetargowych.
Drugim zadaniem ogłoszonym w ramach tego przetargu jest realizacja połączeń stykowych z woj. kujawsko-pomorskim na dwóch innych (obok trasy wiodącej przez Kwidzyn) liniach niezelektryfikowanych: Chojnice – granica woj. – (Bydgoszcz) i Czersk – granica woj. – (Laskowice Pom./Wierzchucin). W tym przypadku jedyna oferta, złożona przez Arrivę, opiewała na 2,47 mln zł