Partnerzy serwisu:
Biznes

Przetarg na II linię metra może zostać unieważniony

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

egoe
EIB
Kolster
SKODA
PCC Intermodal

Data publikacji:
26-03-2009
Tagi:
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Konrad Majszyk, Życie Warszawy, 26 marca 2009

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES
Przetarg na II linię metra może zostać unieważniony
Warszawski ratusz może unieważnić przetarg na II linię metra. O krok od zwycięstwa jest najtańsze włosko-tureckie konsorcjum, które jednak nieprawidłowo wpłaciło wadium. Miasto może też oddać budowę drugim Chińczykom. Każdy wariant oznacza protest.

Według niepotwierdzonych informacji, ratusz chciałby zlecić budowę konsorcjum, w skład którego wchodzi włoski koncern Astaldi, turecki Gulermak i polskie Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów z Mińska Mazowieckiego. To właśnie ten oferent zaproponował najniższą cenę - 4,1 mld zł. Mimo to przewodniczący komisji przetargowej Tomasz Kiełczewski jak lew strzeże tajemnicy kontraktu.

Metro kręci na potęgę

Dlaczego władze Warszawy nie chcą odkryć wszystkich kart przed opinią publiczną? - Nawet najniższa oferta i tak przekracza kwotę przeznaczoną na ten cel w budżecie. Żeby wyłożyć większe pieniądze, potrzeba decyzji zarządu miasta i zgody Rady Warszawy - mówi Marcin Ochmański z biura prasowego ratusza.

Czy to prawda? Przecież już 18 lutego wiceprezydent Warszawy Jacek Wojciechowicz powiedział, że najniższa kwota jest całkowicie w zasięgu władz miasta. Zgoda radnych to też w tym przypadku formalność. Poza tym Zarząd Miejskich Inwestycji Drogowych rozstrzygnął na początku roku wart 111 mln zł przetarg na przebudowę Modlińskiej nad Kanałem Żerańskim, mimo że nie miał on wówczas zgody Rady Warszawy na finansowanie inwestycji (została uchwalona później, tuż przed podpisaniem umowy z wykonawcą).

Według Marcina Ochmańskiego, z rozstrzygnięciem przetargu ratusz czeka na decyzję Ministerstwa Infrastruktury w sprawie dofinansowania budowy z funduszy UE. Na odcinek centralny między rondem Daszyńskiego a Dworcem Wileńskim do 2013 roku Warszawa ma zagwarantowane 1,2 mld zł. Ratusz ubiega się w Ministerstwie Infrastruktury Cezarego Grabarczyka o przesunięcie na tę inwestycję także środków przeznaczonych na odnogi na Bemowo i Bródno (przed 2013 rokiem te budowy nie ruszą, więc pieniądze by przepadły).

Dzisiaj z misją w tej sprawie udaje się do resortu infrastruktury miejskiej wysłannik: dyrektor Biura Funduszy Europejskich Michał Olszewski. Jak powiedział, spotkanie odbędzie się dopiero dziś, bo ministerstwo musi przed podjęciem decyzji poznać wyniki przetargu. Rządowi urzędnicy usłyszą więc to, czego nie wie wciąż opinia publiczna: kto i za ile miałby budować drugą linię.

Dowolność w gwarancjach

Niewykluczone jednak, że nad przetargiem zbiegają się czarne chmury. Jak donosi "Puls Biznesu", z powodu banalnej wpadki miasto może czekać w tej sprawie długotrwały spór prawny. Problem w tym, że odpowiadając na pytania oferentów, Metro Warszawskie pozostawiło dowolność, na konto jakiej instytucji wpłacić wadium, czyli wielomilionowe gwarancje bankowe. Dlatego część oferentów wpłaciła pieniądze na rzecz Zarządu Transportu Miejskiego - czyli inwestora dla tej inwestycji - a pozostali, w tym włosko-tureckie konsorcjum, na rzecz Metra Warszawskiego, czyli inwestora zastępczego.

Według gazety, w tym przypadku wadium nie zostało prawidłowo wniesione - Metro Warszawskie nie miało prawa go przyjąć. To może zaś posłużyć do próby wykluczenia zwycięzcy i zmiany losów przetargu. Drugi oferent - China Overseas Engineering Group - zrobi wszystko, żeby storpedować ofertę Włochów i Turków.

Czy kolejny błąd formalny rozłoży potrzebną miastu inwestycję? Rzecznik Metra Warszawskiego Krzysztof Malawko zaprzecza.

Partnerzy działu

egoe
EIB
Kolster
SKODA
PCC Intermodal

Tagi:
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Hiszpania: CAF dostarczy 5 nowych pociągów dla Euskotren

Tabor i technika

Hiszpania: CAF dostarczy 5 nowych pociągów dla Euskotren

Mikołaj Kobryński 23 lipca 2023

Jazda metrem w Tunisie. Tanio lecz brudno

Infrastruktura

Jazda metrem w Tunisie. Tanio lecz brudno

Mateusz Kieruzal 02 lipca 2023

Jazda metrem w Tunisie. Tanio lecz brudno

Zintegrowany transport

Jazda metrem w Tunisie. Tanio lecz brudno

Mateusz Kieruzal 04 czerwca 2023

Wejścia na stacje metra na Ursynowie zyskają zadaszenie

Zintegrowany transport

Wejścia na stacje metra na Ursynowie zyskają zadaszenie

inf. pras oprac. JM 18 października 2021

Alstom z kolejnym kontraktem na autonomiczne pociągi w Paryżu

Tabor i technika

Pekin: Metro ograniczy kontrole dla wybranych

Pasażer

Zobacz również:

Hiszpania: CAF dostarczy 5 nowych pociągów dla Euskotren

Tabor i technika

Hiszpania: CAF dostarczy 5 nowych pociągów dla Euskotren

Mikołaj Kobryński 23 lipca 2023

Jazda metrem w Tunisie. Tanio lecz brudno

Infrastruktura

Jazda metrem w Tunisie. Tanio lecz brudno

Mateusz Kieruzal 02 lipca 2023

Jazda metrem w Tunisie. Tanio lecz brudno

Zintegrowany transport

Jazda metrem w Tunisie. Tanio lecz brudno

Mateusz Kieruzal 04 czerwca 2023

Wejścia na stacje metra na Ursynowie zyskają zadaszenie

Zintegrowany transport

Wejścia na stacje metra na Ursynowie zyskają zadaszenie

inf. pras oprac. JM 18 października 2021

Alstom z kolejnym kontraktem na autonomiczne pociągi w Paryżu

Tabor i technika

Pekin: Metro ograniczy kontrole dla wybranych

Pasażer

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5