Partnerzy serwisu:
Tabor

Przestawiają wagony na linii PKP LHS w Sędziszowie

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Rawag
Growag
Radionika
WAGO
SIMKOL

Data publikacji:
30-06-2012
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Kolejowy

Podziel się ze znajomymi:

TABOR
Przestawiają wagony na linii PKP LHS w Sędziszowie
W Sędziszowie (woj. Świętokrzyskie) na linii PKP LHS działa punkt, w którym wymieniane są wózki wagonów z normalnotorowych na szerokotorowe i odwrotnie. Na pewien czas zawieszono przestawianie wagonów handlowych, ale punkt jest w pełnej gotowoŚci do wznowienia tego typu działalnoŚci.

- Punkt Przestawczy w Sędziszowie został oddany do eksploatacji w 1989 r. Punkt został zbudowany z myŚlą o przestawianiu wagonów z materiałami, które nie mogą być przeładowywane oraz wagonów z rudą transportowaną do ówczesnej Huty Częstochowa. Dla realizacji przewozów rudy do Częstochowy przystosowane zostały dwie lokomotywy ET22, które wyposażono w sprzęgi samoczynne SA3. W tym czasie przestawiano też wiele wagonów z ładunkiem żółtego fosforu dla odbiorców w kraju (Alwernia) i za granicą. Do przewozów żółtego fosforu do Niemiec wyselekcjonowanych było przy udziale kolei niemieckich około 160 cystern, które mogły wjeżdżać na teren Niemiec. Kolejnym znaczącym towarem w przewozach poprzez Punkt Przestawczy był amoniak transportowany do Zakładów Chemicznych w Tarnowie. ponadto przestawiane były wagony z innymi chemikaliami takimi jak komponenty do produkcji paliw, kwas octowy, smoła, natalen oraz rudy metali nieżelaznych do stacji Pawłowice – tłumaczy naczelnik Sekcji Napraw Taboru Kolejowego i Urządzeń Technicznych w PKP LHS Zdzisław Uchto.

Była przerwa

Przestawiania wagonów handlowych prowadzono do 2008 roku. Od tamtego czasu Punkt Przestawczy był wykorzystywany do przestawiania wagonów służbowych. Na terenie punktu od wielu lat przestawia się wagony transportujące długie szyny (210 metrów) załadowywane na 15 platform. W tym celu opracowano specjalną metodę. Do procesu przestawczego zaangażowano żuraw kolejowy EDK-1000. Umożliwiało to przestawianie na 10 stanowiskach piętnastu wagonów załadowczych wspólnym ładunkiem długich szyn.

- Poważnym zadaniem zrealizowanym przez Punkt Przestawczy było przestawienie około 80 lokomotyw importowanych przez prywatnych przewoźników, szczególnie przez Rail Polska (z krajów byłego WNP). Przestawianie lokomotyw jest kontynuowane do chwili obecnej – zaznacza Zdzisław Uchto.

Punkt Przestawczy dysponuje około 300 wózkami normalnotorowymi typu 2XT. W stanie gotowoŚci jest utrzymywana liczba niezbędna do bieżących przewozów. W ciągu doby Punkt Przestawczy może przestawić do 50 wagonów, przy obecnym ograniczonym zatrudnieniu możliwoŚci te wynoszą 20 wagonów w dobie. Załoga punktu przestawczego, oprócz czynnoŚci związanych z przestawianiem wagonów, realizuje wiele innych zadań, tj.: ratownictwo techniczne, prace manewrowe, utrzymanie urządzeń technicznych, utrzymanie i naprawa wagonów własnych.

Pilotażowa przestawka

- Zabiegi marketingowe spółki PKP LHS sprawiły, że w roku bieżącym udało się pozyskać klienta zainteresowanego przewozem chloru do zakładów w Bydgoszczy. Dotychczas przewieziono i przestawiono dwie pilotażowe partie wagonów. Sprawne przyjęcie wagonów na granicy, szybki przewóz po linii LHS oraz przestawienie wagonów na tor 1435 mm sprawiły, że klient jest zadowolony i deklaruje dalsze przewozy – powiedział naczelnik Sekcji Napraw Taboru Kolejowego i Urządzeń Technicznych w PKP LHS.

Jak to się dzieje?

Proces wymiany wózków wagonowych z szeroko- na normalnotorowe rozpoczyna się od wstawienia wymaganej liczby wagonów (nie więcej niż 10, bo tyle jest stanowisk na punkcie przestawczym) do hali na stanowiska przestawcze. - Następnie należy odłączyć dźwignie hamulcowe od wózków, dostosować rozstaw podnoŚników Kutruffa do rozstawu punktów podparcia na wagonach oraz wysunąć dźwigary podnoŚników. Gdy te prace zostaną wykonane, programowana jest odpowiednia liczba podnoŚników. Jeden pracownik steruje zaprogramowanymi podnoŚnikami, a pozostali pracownicy kontrolują prawidłowoŚć procesu podnoszenia wagonów. Po podniesieniu na wymaganą wysokoŚć dającą możliwoŚć swobodnego wytoczenia wózków, na halę wprowadzany jest zaczepowy transporter, przy użyciu którego wózki są transportowane w zasięg suwnicy bramowej. Wózki szerokotorowe są odstawiane suwnicą na postój, a normalnotorowe przygotowane do podstawienia pod wagony. Wózki na tor 1435mm są wprowadzone na halę przy użyciu transportera zaczepowego i rozstawione pod wagonami. W dalszej kolejnoŚci należy opuŚcić podniesione wagony na wózki normalnotorowe, dokonać niezbędnych regulacji bocznych punktów podparcia oraz połączyć dźwignie hamulcowe. Na tym etapie czynnoŚci przestawcze zostały zakończone. Po sprawdzeniu, wagony są przetaczane na punkt zdawczy – opisuje proces przestawiania wagonów Zdzisław Uchto.

System znacznie prostszy

Jak zaznaczył naczelnik Sekcji Napraw Taboru Kolejowego i Urządzeń Technicznych w PKP LHS, Punkt Przestawczy jest uzupełnieniem możliwoŚci technicznych przejazdu taboru kolejowego po torach o ich różnym przeŚwicie. Inną możliwoŚcią jest zastosowanie tzw. przestanych zestawów kołowych w układach biegowych pojazdów szynowych. Zdzisław Uchto podkreŚla, że główną cechą tego rozwiązania jest brak potrzeby wymiany wózków w taborze przy przejazdach po torach o różnym rozstawie szyn, jednakże techniczna prostota metody z wymianą wózków otwiera znacznie szersze możliwoŚci w transporcie kolejowym wschód-zachód.

Aby zobaczyć fotogalerię prezentującą Punkt Przestawczy w Sędziszowie kliknij tutaj.

Partnerzy działu

Rawag
Growag
Radionika
WAGO
SIMKOL

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

PKP LHS z rekordowymi przewozami w 2022 roku

Biznes

PKP LHS z rekordowymi przewozami w 2022 roku

inf. pras. PKP LHS 18 stycznia 2023

Nowa mijanka i plac ładunkowy na linii PKP LHS [film]

Infrastruktura

PKP LHS: Rosną przewozy intermodalne z Chin

Biznes

PKP LHS: Rosną przewozy intermodalne z Chin

Łukasz Malinowski 20 września 2021

Przejazd inspekcyjny na LHS drezyną Kolei Ukraińskich [zdjęcia]

Tabor i technika

PKP LHS chce kupić 200 wagonów do przewozu kontenerów

Tabor i technika

Zobacz również:

PKP LHS z rekordowymi przewozami w 2022 roku

Biznes

PKP LHS z rekordowymi przewozami w 2022 roku

inf. pras. PKP LHS 18 stycznia 2023

Nowa mijanka i plac ładunkowy na linii PKP LHS [film]

Infrastruktura

PKP LHS: Rosną przewozy intermodalne z Chin

Biznes

PKP LHS: Rosną przewozy intermodalne z Chin

Łukasz Malinowski 20 września 2021

Przejazd inspekcyjny na LHS drezyną Kolei Ukraińskich [zdjęcia]

Tabor i technika

PKP LHS chce kupić 200 wagonów do przewozu kontenerów

Tabor i technika

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5